داور جشنواره ملی عودنوازی مطرح کرد:

دومین جشنواره ملی عودنوازی در جزیره قشم در حال برگزاری است. محمدرضا فیاض یکی از داوران این رویداد میگوید: عود سازی است که قابلیت بسیار فوقالعادهای برای بیانگری موسیقایی دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین جشنواره عودنوازی از روز فروردین در شهر قشم در حال برگزار است. این رویداد تلاش دارد با رویکردی تخصصی به ساز عود که یکی از ادوات موسیقایی کاملا ایرانی است، بپردازد.
محمدرضا فیاض یکی از داوران جشنواره عودنوازی امسال است، درباره اهمیت این رویداد با ایلنا گفتگو کرد.
از دیدگاه شما جشنواره عودنوازی چه جایگاهی در بین رویدادهای موسیقی دارد؟
ابتدا باید بگویم مایه افتخار بنده است که در هیئت داوری جشنواره حضور پیدا کردهام. در این دوره از جشنواره نزدیک به ۱۵۰ اثر به مرحله ارسال آثار رسید و مورد ارزیابی قرار گرفت و این اتفاق موجب بهت و ستایش من شد. تصور اینکه سازعود به این گستردگی در جای جای ایران اشاعه پیدا کرده، برایم غیرقابل باور بود و براین اساس با ستایش به این زندگی موسیقایی نگاه میکنم. نکته قابل توجه دیگر برای من، تنوع و تکثر دیدگاههای موسیقایی درآثارموجود بود.
خودتان هم عود مینوازید؟
خیر، من نوازنده عود نیستم و از زاویهای دیگر به موضوع نگاه داشتهام که البته امیدوارم دراین حضورم مفید بوده باشم. بر این اساس این تنوع وتکثر برای من که عودنواز نیستم بسیار جذاب بود و شاهد دیدگاههای کاملا متفاوت موسیقایی هستیم. در واقع آثار ارسال شده از ین پهنای جغرافیایی، توانسته به بروز و ظهور این تنوع و تکثر یاری برساند. بدین معنا که علاوه بر سبکهایی که در محیطهای آکادمیک همچون هنرستان ها، دانشگاهها و غیره تدریس میشود، درعین حال شمار بسیار زیادی از انواع درکها درخصوص موسیقی نواحی از مناطق مختلف کشورمان شکل گرفته است از جنوب ایران تا کردستان و آذربایجان و… این تنوع سبکشناسی به بینش کلی من درباره موقعیت موسیقی در ایران کمک بسیاری داشته است.
معیارهای اصلی شما برای داوری در این جشنواره چیست؟
همانطور که پیشتر اشاره کردم نوازنده عود نیستم د رنتیجه مجموعهای از مؤلفهها این آثار را مورد توجه قرار دادم و این مجموعه مولفهها را میتوان قدرت نوازندگی نامگذاری کرد که یک بخش آن مربوط به تکنیک است که در آن مفاهیم پایهای مانند کوک و ریتم و… وجود دارد. البته علاوه بر تکنیک اجرایی میزان توفیق هر نوازنده در ارائه و تبدیل ذهنیت موسیقایی به عینیت صوتی هم نقش موثری دارد.
سطح نوازندگی شرکتکنندگان را چطور ارزیابی میکنید؟
اغلب نوازندهها بسیارخوش درخشیدند. ناگفته نماند محدودههای سنی زیر ۱۴ سال بسیار شگفتآور بودند و کارهای قابل توجهی ارائه کردند.
به نظر شما جشنوارههایی مثل عودنوازی چه نقشی در آینده این ساز و نوازندگان آن دارند؟
در قیاس با سن خودم، اگر بطور مثال ۳۵ سال قبل میخواستید آلبوم ضبط کنید که در آن از ساز عود استفاده شود تعداد نوازندگان حرفهای این ساز بسیارانگشت شمار بودند و امروز حضور گسترده نوازندههای مستعد بیانگر توسعه موسیقایی این هنر است.
به عنوان آخرین سوال، انتظار یا پیشنهاد شما به نوازندگان جوان و علاقهمندان به یادگیری ساز عود چیست؟
در مجموعه سازهایی که به عنوان ساز ایرانی شناخته میشوند ساز عود همین حالا هم یک ساز بینالمللی است و در پهنای جغرافیایی بسیار بزرگی از کره زمین، فرهنگ عودنوازی رواج دارد. عود سازی است که قابلیت بسیار فوقالعادهای برای بیانگری موسیقایی دارد و نکته دیگر اینکه این تعداد نوازنده که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند خود به خود به توسعه آتی موسیقی میپردازند.
انتهای پیام/
source