به گزارش میراث آریا، سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال انتشار خبری مبنی بر شکایتهای متعدد از سوی مسافران سفرهای هوایی و ضرورت نظارت بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی در ایام نوروز و برخورد با عرضه بلیت از کانالهای غیررسمی توضیحاتی به شرح ذیل منتشر کرد:
سازمان هواپیمایی کشوری به منظور جلوگیری از سوداگری و گران فروشی بلیت هواپیما به صورت مستمر به نظارت و بازرسی از نحوه فروش و نظارت شرکتهای هواپیمایی بر فروش بلیت و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی اقدام میکند.
همچنین با توجه به قرار داشتن در دوره اوج سفرهای نوروزی و به منظور پایش و نظارت بر بازار فروش بلیت هواپیما، بازرسی مشترک دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری و واحد بازرسی وزارت صمت به صورت سرزده از شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی آغاز شده است و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت و در صورت محرز شدن هرگونه تخلف، شرکتها و دفاتر متخلف ضمن برخوردهای قانونی بر اساس قوانین و مقررات این سازمان، بهمنظور برخوردهای مقتضی به دادسرای ویژه فرودگاههای تهران و سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد. در این راستا در ۹ ماه گذشته تاکنون بالغ بر ۵۰۰ سایت و دفتر خدمات مسافرت هوایی تعلیق شدهاند.
لازم به ذکر است؛ برخی کانالها و سایتهای غیرمجاز فاقد مجوز نسبت به فروش بلیت هواپیما اقدام میکنند که در این صورت به مسافران تاکید میشود از سایتهای معتبر خریداری و بلیت خود را از طریق سایت شرکتهای هواپیمایی صحت سنجی کنند.
گفتنی است؛ براساس الزامات سازمان هواپیمایی کشوری شرکتها ملزم شدند نسبت به رعایت دستورالعمل حقوق مسافر پایبند باشند و به منظور آشنایی بیشتر مسافران بخش حمل و نقل هوایی، کارتکس دستورالعمل حقوق مسافر تحت عنوان «دانستنی های پرواز» در دو بخش ایمنی و حقوق مسافر در باکس جلوی صندلی پرواز و محیط فرودگاهی قرار داده شود تا مسافران بیش از پیش به حقوق خود در بخش حمل و نقل هوایی آگاه شوند.
همچنین با توجه به آغاز پروازهای نوروزی و به منظور بهبود شرایط سفر و افزایش رضایتمندی مسافران و نظارت دقیق بر رعایت حقوق مسافر، مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی (OCC) با هدف کاهش تاخیر پروازها، مانیتورینگ تمامی فرودگاهها بهویژه فرودگاههای پرتردد، همپوشانی مشکلات شرکتها، پردازش اطلاعات و ارتقای سطح خدمات هوایی، به صورت مجازی راه اندازی شده است.
لازم به ذکر است؛ به دلیل محدودیت در برخی فرودگاههای کشور در زمان تاخیر و یا لغو پروازها هتل به اندازه کافی وجود نداشته اما اقدامات جایگزین صورت خواهد گرفت.
در پایان از مسافران تقاضا میشود هرگونه شکایت خود در زمینه گرانفروشی یا فروش اجباری را از طریق مراجعه به سایت سازمان به آدرس caa.gov.ir در سامانه حقوق مسافر به همراه مستندات لازم ثبت و پیگیری کنند و با توجه به پایش سامانه مذکور به صورت مستمر در اسرع وقت توسط کارشناسان این سازمان، تا حصول نتیجه پیگیریهای لازم به عمل خواهد آمد.
انتهای پیام/
source