سرپرست گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین عنوان کرد؛
سعید دولت زارعی، سرپرست هنرستان موسیقی دختران قزوین، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا درباره روند برگزاری چهلمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: سالها است که این جشنواره بهصورت دعوتی برگزار میشود، نه رقابتی. در این رویداد، گروههای مختلف آثار خود را به ستاد جشنواره ارسال میکنند. پس از بازبینی، گروههایی که از کیفیت لازم برای حضور برخوردار باشند، معرفی میشوند تا قطعات خود را اجرا کنند. انتخاب گروهها بر اساس رپرتواری است که ارائه میدهند و تناسب آن با فضای جشنواره سنجیده میشود. در این فرآیند، تمرکز اصلی بر موسیقی جدی ایرانی است، بهویژه با نگاهی به ردیف موسیقی ایرانی و همچنین ارائه آثار با رویکردی نوگرایانه.
وی ادامه داد: در جشنواره امسال، علاوه بر هنرجویان هنرستان موسیقی قزوین، از هنرستانهای اصفهان و تهران نیز گروههایی حضور داشتند. همچنین برخی گروههای خاص که آثار خود را ارائه داده و تأیید جشنواره را دریافت کردهاند، بهصورت دعوتی در این رویداد شرکت کردهاند.
نقش جشنواره موسیقی فجر در جریانسازی برای نوجوانان
سعید دولت زارعی درخصوص جریانساز بودن جشنواره برای نوجوانان بیان کرد: قطعاً یک جشنواره میتواند جریانساز باشد. معتبرترین جشنوارهها برای جوانان و نوجوانان، جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر هستند. جشنواره موسیقی جوان بخشی جداگانه برای تکنوازی دارد که نوازندگان در آن به اجرا پرداخته و بر اساس تواناییهایشان مقام کسب میکنند؛ اما جشنواره موسیقی فجر بهصورت گروهنوازی برگزار میشود. در این رویداد، همان نوازندگانی که در بخش تکنوازی تجربه کسب کردهاند، گروههایی تشکیل میدهند و در بالاترین سطح جشنواره به اجرا میپردازند.
وی افزود: این روند باعث ایجاد انگیزه در هنرجویان میشود. بهطوریکه از همان ابتدای پایان یک دوره جشنواره، دغدغه اصلی آنها این است که آنقدر پیشرفت کنند تا بتوانند در دوره بعدی نیز حضور داشته باشند. این چرخه رقابت و پیشرفت، انگیزه بسیار خوبی برای رشد هنری نوجوانان است.
چالشهای برنامهریزی جشنواره برای گروههای هنرستانی
سعید دولت زارعی، سرپرست هنرستان موسیقی دختران قزوین، درباره برنامهریزی جشنواره برای گروههای هنرستانی، اختصاص سالن و ساعت اجرا اظهار داشت: طبق جدول ارائهشده، قرار بود اجرای ما ساعت ۶:۳۰ برگزار شود. اما به دلیل نبود امکانات اسکان در جشنواره، برنامه دستخوش تغییر شد. ظاهراً گروهی از اصفهان با حدود ۴۰ نوازنده به دلیل مسافت طولانی و نبود محل اقامت، دچار مشکل شده و در نتیجه، ساعت اجرا جابهجا شد. این تغییرات برای نوجوانان سخت است، زیرا زمان اختصاصیافته شرایط ایدئالی برای اجرا ندارد. با این حال، باید برنامه را مطابق تغییرات پیش برد و پس از اجرا به شهر خود بازگردیم. امیدوارم با این شرایط، سالن اجرای ما با حضور حداکثری مخاطبان همراه باشد و اجرای خوبی رقم بخورد.
لزوم هدفمند شدن حضور نوجوانان در جشنوارههای موسیقی
سعید دولتزارعی درباره هدفمند شدن حضور نوجوانان در جشنوارههای موسیقی بیان کرد: به نظرم جشنوارههای استانی میتوانند بسیار تأثیرگذار باشند. هر استان باید بر اساس نیازهای خود، جشنوارههایی برای گروههای سنی مختلف برگزار کند و از گروههای مشخص با سرپرستانشان دعوت به همکاری کند. این جشنوارهها نباید صرفاً جایزهمحور باشند، بلکه هدف اصلی آنها باید ایجاد فرصت برای دیده شدن گروهها و رشد هنری آنها باشد.
وی افزود: برگزاری جشنوارههای استانی میتواند نخستین گام مؤثر باشد. پس از آن، گروههای برتر در جشنوارههای معتبرتر شرکت میکنند. برای مثال، داورانی از تهران به استانها میآیند، گروههای برتر را انتخاب میکنند و این گروهها به جشنواره فجر معرفی میشوند.
زارعی تاکید کرد: متأسفانه، برخلاف جشنوارههای تئاتر که هر ساله برگزار میشوند، جشنوارههای موسیقی استمرار لازم را ندارند. آخرین دورهای که ما در استان قزوین جشنواره موسیقی برگزار کردیم، پیش از شیوع کرونا بود و از آن زمان تاکنون این روند متوقف شده است. این در حالی است که قزوین هم هنرستان موسیقی دارد، هم دانشگاه موسیقی و هم آموزشگاههای متعدد، اما برنامهریزی مناسبی برای تداوم این جشنوارهها صورت نگرفته است. امیدوارم در آینده بتوانیم جشنوارههای موسیقی را بهطور مستمر برگزار کنیم و هر سال آثار برگزیده استان را برای حضور در جشنواره فجر به تهران ارسال کنیم.
بررسی محدودیت سنی در جشنواره موسیقی نواحی
سعید دولتزارعی در پایان با اشاره به محدودیت سنی بالای ۳۰ سال در جشنواره موسیقی نواحی اظهار کرد: هدف از این محدودیت، ارتقای سطح جشنواره و حضور نوازندگانی است که تجربه و شناخت عمیقتری از موسیقی نواحی دارند. موسیقی نواحی به دلیل ماهیت و روایتگری خاص خود، نیازمند درک عمیق و پختگی بیشتری است. به همین دلیل، جشنواره بر حضور نوازندگان بالای ۳۰ سال تأکید دارد.
وی گفت: البته در این میان، استثناهایی نیز وجود دارند؛ نوازندگانی که علیرغم سن پایین، مهارت و تسلط بالایی بر موسیقی نواحی دارند. برای این گروه، میتوان تدابیری اندیشید تا در دورههای بعدی جشنواره، شرایطی فراهم شود که آنها نیز بتوانند بهعنوان استثنا در این رویداد شرکت کنند.
انتهای پیام/
source