عثمان زاهدی، خواننده موسیقی مقامی کردستان، درخصوص اجرا با فرهاد نادری در نخستین شب چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر در برج آزادی به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: ما از مریوان آمدیم و اجرای این برنامه که از سنت‌های دیرینه موسیقی مقامی کردستان است، برایمان افتخار بزرگی بود.

وی در ادامه عنوان کرد: اجرای ما به شکل دو نفره است و از ساز در آن استفاده نمی‌شود. در موسیقی مقامی کردستان، برخی اجرا‌ها فقط با همراهی آواز و ضرب‌آهنگ کف دست‌ها انجام می‌شود. این نوع اجرا که آن را به‌عنوان موسیقی عروسی می‌شناسیم، قدمتی چند هزار ساله دارد و به‌صورت سینه‌به‌سینه از استادان بزرگ به ما رسیده است.

زاهدی با اشاره به قدمت این موسیقی بیان کرد: این سبک از موسیقی بسیار قدیمی است و از آن‌جایی که در زمان‌های گذشته، چیزی به‌عنوان ساز وجود نداشته ما هم از ساز استفاده نمی‌کنیم. همان آواز‌ها و مقام‌ها نسل‌به‌نسل منتقل شده‌اند و ما هم به همین سنت پایبند مانده‌ایم. لازم نیست چیزی به آن اضافه شود؛ این موسیقی باید اصالتش را حفظ کند.

وی درباره هزینه‌های حضور در جشنواره گفت: ما تمام هزینه‌های سفر، از جمله غذا، ماشین و تاکسی را خودمان پرداخت کردیم و چیزی حدود پنج تا شش میلیون تومان خرج کرده‌ایم. جشنواره فقط در بحث اسکان به ما کرده است.

زاهدی در پاسخ به سوالی درباره آوازهای کردی توضیح داد: موسیقی در کردستان بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و سیاه‌چَمانه، حَیران، هوره و… انواع آوازهای کردی هستند که در گذشته نوعی نیایش و مناجات بوده و ریشه در آیین‌های کهن ایرانی دارند. برخی مقام‌ها برگرفته از آیین میترائیسم هستند و برای پرستش مهر یا خورشید زمزمه می‌شده‌اند.

وی همچنین به استادان برجسته این موسیقی اشاره کرد و گفت: استاد نادر نادری، عادل نادری و… از چهره‌های شاخص این موسیقی بوده و نسل‌های متعددی از او تأثیر گرفته‌اند.

در پایان، زاهدی درباره کاربرد‌های این موسیقی افزود: موسیقی مقامی کردستان در مراسم‌های مختلفی استفاده می‌شود، از جشن‌ها و عروسی‌ها گرفته تا مراسم سوگواری. هر مقام و نغمه، بیانگر احساسات و داستان‌های متفاوتی است که از دل تاریخ و فرهنگ این سرزمین برآمده‌اند.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir