به گزارش خبرگزاری مهر، روز یکشنبه ۲۸ بهمن، نخستین اکران عمومی مستند «اسب بی‌بخار» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این مستند که به‌طور مستقل و به همت جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف به کارگردانی صدرا علی‌بک تولید شده، با رویکردی تحلیلی و انتقادی به آسیب‌شناسی صنعت خودرو در ایران می‌پردازد و تلاش دارد تصویری جامع از چالش‌های این صنعت و موانع سیاست‌گذاری آن ارائه کند.

در این مراسم، جمعی از صاحب‌نظران و مدیران سابق صنعت خودرو حضور داشتند از جمله سیدرضا فاطمی‌امین وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، هاشم یکه‌زارع مدیرعامل اسبق ایران‌خودرو، حسین عبده تبریزی اقتصاددان و حسن قرئی قائم‌مقام فعلی ایران‌خودرو به نمایندگی از تیم مدیریتی جدید این شرکت.

بررسی چالش‌های خودروسازی در اکران مستند «اسب بی‌بخار»

موضوعات اصلی مطرح‌شده در این نشست حول محور بحران قیمت‌گذاری دستوری و پیامدهای آن بر خودروسازان بود. حاضران متفق‌القول بودند که این سیاست نه‌تنها به تولیدکنندگان آسیب زده، بلکه مانعی جدی برای اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو است. راهکارهایی همچون عرضه خودرو در بورس کالا و آزادسازی قیمت‌ها به‌عنوان مسیرهای محتمل مطرح شد، اما چالش‌های سیاسی حاکم بر این صنعت، اجرای این راهکارها را دشوار کرده است.

فاطمی‌امین در این‌باره به تجربه ناکام فروش خودرو در بورس کالا اشاره کرد و توضیح داد که فشارهای سیاسی باعث عقب‌نشینی سازمان بورس از این طرح شد.

حسین عبده تبریزی در این نشست با تأکید بر اهمیت اصلاحات بنیادین در صنعت خودرو، به تأثیرات اقتصادی رانت و قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد. وی همچنین به نقش حیاتی تعاملات بین‌المللی در صنعت خودرو پرداخت و تأکید کرد که در شرایط تحریم‌ها و عدم دسترسی به زنجیره تأمین جهانی، تولید اقتصادی در این صنعت بسیار دشوار است. عبده تبریزی تصریح کرد که بدون تعامل با جهان و بهره‌گیری از فناوری‌ها و منابع بین‌المللی، تلاش برای اصلاح وضعیت فعلی صنعت خودرو ناکام خواهد ماند.

بررسی چالش‌های خودروسازی در اکران مستند «اسب بی‌بخار»

هاشم یکه‌زارع در این مراسم بر لزوم صبر سیاستمداران برای پذیرش آثار انتقادی مانند این مستند تأکید کرد و گفت: فکر نمی‌کنم صداوسیما با آن حجم از هزینه بتواند اثری در این سطح تولید کند.

وی همچنین تصریح کرد که در سال‌های اخیر، دستگاه‌های امنیتی کمتر در صنعت خودرو مداخله کرده‌اند. یکه‌زارع با اشاره به قرارداد نافرجام با شرکت رنو، اظهار داشت که در این قرارداد، ایران متحمل ضرر شد و فریب خورد.

اکران «اسب بی‌بخار» آغازی بر گفتگوی جدی درباره وضعیت صنعت خودرو بود و قرار است در آینده نیز در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف به نمایش درآمده و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

source

توسط irmusic4.ir