به گزارش ایلنا، جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور، همواره ویترینی برای نمایش استعدادهای نو و معرفی فیلمسازان جوان بوده است. در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به فیلم اولی‌ها شده و این امر، فرصتی مغتنم برای دیده شدن و شکوفایی استعدادهای جوان فراهم کرده است.

در این گزارش، به بررسی آثار فیلم اولی‌های سه سال اخیر جشنواره فیلم فجر و ویژگی‌های برجسته آن‌ها می‌پردازیم.

نگاهی به فیلم اولی‌ها در سینمای ایران

سینمای ایران همواره به داشتن استعدادهای جوان و خلاق بالیده است. فیلمسازان جوانی که با نگاهی نو و جسورانه، پا به عرصه سینما می‌گذارند و با آثار خود، جانی تازه به این هنر می‌بخشند. جشنواره فیلم فجر نیز همواره از این استعدادها حمایت کرده و بستری برای معرفی و دیده شدن آن‌ها فراهم آورده است.

ویژگی‌های فیلم اولی‌ها

نگاه نو و جسورانه: فیلم اولی‌ها معمولا با نگاهی نو و جسورانه به مسائل اجتماعی، فرهنگی و انسانی می‌پردازند. آن‌ها از پرداختن به موضوعات حساس و چالش‌برانگیز هراسی ندارند و تلاش می‌کنند تا با زبان سینما، صدای خود را به گوش مخاطبان برسانند.

خلاقیت و نوآوری: فیلمسازان جوان معمولا از خلاقیت و نوآوری بالایی برخوردارند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از تکنیک‌های جدید و فرم‌های روایی متفاوت، آثاری بدیع و جذاب خلق کنند.

انرژی و انگیزه: فیلم اولی‌ها معمولا با انرژی و انگیزه فراوان، پا به عرصه سینما می‌گذارند و تمام تلاش خود را برای ساخت فیلمی با کیفیت و تاثیرگذار به کار می‌گیرند.

فیلم اولی‌های برجسته سه سال اخیر

در سه سال اخیر، بخش نگاه نو و حضور فیلم اولی‌ها در جشنواره فیلم فجر دستخوش تغییرات بسیاری شد. به طور مثال در جشنواره چهل و یک این بخش حذف شد و از دوره چهل و دوم بار دیگر بخش نگاه نو به جشنواره افزوده شد. اما در عین حال که این بخش برای فیلمسازان، اصحاب رسانه و منتقدان بسیار حائز اهمیت است و بیشترین توجه نیز به این بخش می‌شود، همواره این اعتراض وجود داشته است که چرا فیلم اولی‌ها با این که با عوامل حرفه‌ای مشغول به کار هستند نمی‌توانند در بخش‌های دیگر رقابت داشته باشند و تنها یک جایزه برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

در سال ۱۴۰۰ فیلم‌هایی چون «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر، «بی‌رویا» آرین وزیردفتری، «علفزار» کاظم دانشی و «ملاقات خصوصی» امید شمس به عنوان فیلمسازانی که نخستین تجربه خود را پشت سر گذاشتند، حضور یافتند و در نهایت نیز این هادی حجازی‌فر بود که پیروز رقابت شد.

در سال ۱۴۰۱ «اتاقک گلی» محمد عسگری، «درآغوش درخت» بابک خواجه‌پاشا، «سرهنگ ثریا» لیلی عاج، «جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان، «بعد از رفتن» رضا نجاتی، «کت چرمی» حسین میرزامحمدی در جشنواره حضور یافتند که از این میان «اتاقک گلی» جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد.

اما در سال ۱۴۰۲ بار دیگر جایزه نگاه نو به جشنواره بازگشت و در این دوره فیلم‌های «آپاراتچی» قربانعلی طاهرفر، «باغ کیانوش» رضا کشاورز، «بی بدن» مرتضی حسینعلی‌زاده، «پرواز ۱۷۵» محمدحسین حقیقت، «پرویز خان» علی ثقفی، «تمساح خونی» جواد عزتی، «شکار حلزون» محسن جسور، «ظاهر» حسین عامری، «قلب رقه» خیرالله تقیانی‌پور، «مجنون» مهدی شامحمدی، «ملکه آلیشون» ابراهیم نورآورمحمد و «نپتون» محمد ابراهیم غفاریان آثار خود را به نمایش گذاشتند و از این میان ۲ فیلم «مجنون» و «تمساح خونی» بیشترین جوایز را از آن خود کردند.

نگاهی به فیلم‌های اول چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

اما چهل و سومین جشنواره فیلم فجر نیز شاهد حضور پُررنگ فیلم اولی‌ها بود چرا که در این دوره علاوه بر جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول، این آثار در تمامی بخش‌های مسابقه سینمای ایران با آثار دیگر رقابت می‌کنند و اجحافی که همواره از آن‌ها سخن می‌رفت به نظر می‌رسد کنار گذاشته شده است. در این دوره، فیلم‌های متنوعی با موضوعات و ژانرهای مختلف به نمایش درمی‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به «۱۹۶۸» امیرمهدی پوروزیری، «آبستن» مصطفی و محمد تنابنده، «بازی را بکش» محمدابراهیم عزیزی، «بچه مردم» محمود کریمی، «تاکسیدرمی» محمد پایدار، «ترک عمیق» آرمان زرین کوب، «چشم بادومی» ابراهیم امینی، «رها» حسام فرهمند، «سونسوز» رضا جمالی، «فریاد» محمدرضا اردلان، «لولی» رضا فرهمند و «ماریا» مهدی اصغری ازغدی اشاره کرد. این تعداد فیلم از سوی فیلمسازان اول نشان از این دارد که سینمای ایران، همچنان زنده و پویا است و استعدادهای جوان، آینده روشنی را برای آن رقم می‌زنند.

جایزه بهترین فیلم اول

جشنواره فیلم فجر همواره به فیلم اولی‌ها اهمیت ویژه‌ای داده و جایزه‌ای ویژه برای بهترین فیلم اول در نظر گرفته است. این جایزه، علاوه بر تجلیل از استعدادهای جوان، می‌تواند مشوقی برای آن‌ها در ادامه راه باشد.

فیلم اولی‌ها در سینمای ایران، نقش مهمی در پویایی و شکوفایی این هنر ایفا می‌کنند. آن‌ها با نگاه نو و جسورانه خود، آثاری خلاقانه و تاثیرگذار خلق می‌کنند که می‌توانند مخاطبان را به فکر فرو ببرند و حتی زندگی آن‌ها را تغییر دهند. جشنواره فیلم فجر نیز با حمایت از این استعدادها، به رشد و توسعه سینمای ایران کمک می‌کند.



انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir