وی تاکید کرد: امتیاز اصلی این مستند، تحقیقات آن است زیرا این مستند بر اساس پژوهشهای محکم و گستردهای انجام شده است.
این کارگردان درباره دلیل انتخاب این سوژه گفت: من بیشتر کارهایی که انجام دادم، در زمینه فرهنگ عامه و فولکلور است، البته کارهای داستانی هم دارم اما درونمایه آنها بیشتر اتفاقاتی است که در فرهنگ میافتد. درنتیجه وقتی به سوژه «لال شو» رسیدم با توجه به اینکه در زمان کودکی، ما هم این آیین را اجرا میکردیم و یا این لالها به خانه ما نیز میآمدند، برایم جذاب بود.
مقیم پور تصریح کرد: «لال شو» یک مستند بازسازی است، در این نوع مستند شما میتوانید دکوپاژ داشته باشید و از قبل بدانید که قصه چیست. ما ساخت مستند «لال شو» را با حدود بیست جلسه فیلمبرداری در بازه زمانی ۲ ماه در ارتفاعات بابل و سواد کوه انجام دادیم. برای نقشآفرینی نیز از افراد نابازیگری استفاده کردیم که البته در حال و هوای هنری مورد نظرمان بودند.
وی درباره بازسازی شخصیت آرش کمانگیر گفت: ما از سایه شخصیت آرش هنگام پرتاب تیر در فیلم استفاده کردیم و کمی نمایش سایهای هم در مستند آوردهایم. ریتم مستند بسیار تند است و به دلیل اینکه این مستند به صورت کلی در شب فیلمبرداری شده دارای نماهای جذاب و نورپردازی خوبی است.
مقیمپور در پایان درباره تاثیر این مستند در فرهنگ عامه بیان کرد: وقتی یک فرهنگ درست ارائه و تحلیل شود، تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت. ما در هشت سال دفاع مقدس نیز آرشهای زیادی داشتیم که برای دفاع از میهن و اعتقاداتشان به جبهه رفتند و در مستند گریزی به این موضوع هم میزنیم. ضمن اینکه شب لال شو بهانه بسیار خوبی است که افراد دور هم جمع شوند. اینکه ایرانیان روحیه ستم ناپذیری دارند به همین دلیل مدت هاست این آیین باقی مانده و هنوز اجرا میشود.
این مستند تولید هنرهای تصویری حوزه هنری مازندران و محصول مرکز مستند سوره است.
source