به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بی‌شک مهمترین رویدادها در عرصه‌های سینما، موسیقی، تئاتر و تجسمی؛ همین جشنواره‌های فجر هستند. برای برگزاری موفق این رویدادها، یک سال تلاش و برنامه‌ریزی می‌شود تا هر کدام به بهترین شکل ممکن برگزار شوند. البته که جشنواره‌های فجر، ایراداتی انکارنشدنی دارند که باید چاره‌های لازم برای رفع این ایرادات اندیشیده شود. در اینجا اما به ایرادهای جشنواره‌های فجر نمی‌پردازیم؛ حتی نمی‌خواهیم به حاشیه‌های عجیب و غریب این روزهای معاونت هنری وزارت فرهنگ بپردازیم؛ حاشیه‌هایی که هر کدام ماجرای خاص خود را دارند؛ فعلا از این حاشیه‌ها می‌گذریم تا به ماجرای مهمِ سرنوشت جشنواره‌های فجر بپردازیم.

 

تهدیدهایی برای جشنواره‌های فجر

مهمترین تهدید برای جشنواره‌های فجر در حال حاضر، تغییرات مدیریتی است؛ تغییراتی که به طور مستقیم کیفیت برگزاری جشنواره‌های فجر را تهدید می‌کند.

با تغییر معاون هنری وزیر فرهنگ، همه منتظر بودند تا ببینند که او درباره مدیرانِ زیرمجموعه‌اش چه تصمیمی می‌گیرد؛ او باید مدیرکل مراکزِ هنرهای نمایشی، موسیقی، تجسمی و مد و لباس را تعیین تکلیف می‌کرد. از زمان گرفتن حکم معاون هنری تا اکنون، حدود 50 روز گذشته است. منطق مدیریت و البته منطقِ برگزاری جشنواره‌های هنری می‌گوید؛ یا همان اوایل باید گزینه‌های مد نظر را بلافاصله در مراکز مختلف منصوب کرد یا اکنون که به برگزاریِ جشنواره‌ها بسیار نزدیکیم، باید دست نگه‌داشت.

اما نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ ترجیح داد تا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی را تغییر دهد. این تغییرِ مدیریت به احتمال بسیار زیاد، برگزاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر را با دست‌اندازهای جدی مواجه می‌کند.

اتابک نادری کسی است که به جای حمید نیلی، مدیریتِ مرکز هنرهای نمایشی را برعهده گرفت. غروب روز دوشنبه 3 دی 1403 بود که نادری چالشی جدی با یکی از خبرنگاران حوزه تئاتر داشت. این اتفاق در اختتامیه جشنواره تئاتر عروسکی و در مجموعه تئاتر شهر رخ داد. خانم خبرنگار مطالبه‌گر بود و پرسش‌های بسیاری داشت، نادری هم که تازه آمده است، به طور طبیعی پاسخی برای این پرسش‌های مهم ندارد؛‌ پس ناچار به فرار از پاسخ دادن می‌شود. در نهایت هم کار به مشاجره می‌کشد.

حالا تصور کنید که اتابک نادری در این فرصت کوتاه چگونه می‌خواهد امور مربوط به جشنواره تئاتر فجر را سروسامان دهد!

بسیاری از موارد مربوط به جشنواره تئاتر فجر در مرکز هنرهای نمایشی هماهنگ می‌شود. در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که با تغییر دولت‌ها، کسی که به عنوان معاون هنری مشغول کار می‌شده، مدیران کل را تا پایان جشنواره‌های فجرِ آن سال در سِمت خود نگه‌میداشت تا خللی در برگزاری جشنواره ایجاد نشود. اتفاقی که این بار حداقل درباره مرکز هنرهای نمایشی رخ نداده و نگرانی‌ها از این بابت بسیار جدی است.

همین مسئله در بخش موسیقی هم صادق است؛‌ یعنی در جشنواره موسیقی فجر، مدیرکل دفتر موسیقی رئیس جشنواره فجر هم هست. با تغییر در این سِمت، بیشتر برنامه‌های انجام شده تا اینجای کار به نوعی روی هوا می‌رود. جالب است بدانیم که در ترکیب جشنواره موسیقی فجر، دبیر جشنواره اجازه‌ی مذاکرات کلان را به صورت مستقل ندارد و همه این اتفاق‌های کلان باید با نظر رئیس جشنواره که همان مدیرکل دفتر موسیقی است انجام شود.

این درخالی است که در سازمان سینمایی اولین تغییرات به تعیین تکلیف جشنواره فیلم فجر بر می‌گشت و جزو اولین اقدامات رئیس سازمان سینمایی بود.

حال باید منتظر نشست و دید که در دی‌ماهِ سرد زمستانی و در حالی که کمتر از دو ماه تا آغاز جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است؛ آیا معاون هنری وزیر، مدیرکل دفتر موسیقی را تغییر می‌دهد یا راه منطقیِ پیش بردنِ جشنواره با مدیر فعلی را در پیش می‌گیرد.

به هر روی تغییرات دقیقه نودیِ مانده به جشنواره‌های فجر، این رویدادهای ملی و البته بین‌المللی را به شدت با خطرِ پایین آمدن کیفیت و ناهماهنگی مواجه می‌کند.

معاونت هنری اگر می‌خواهد که جشنواره‌های فجر در سال جاری با قدرت برگزار شوند و کیفیتی بهتر از سال‌های گذشته داشته باشند، باید نگاهی منطقی به ماجرا داشته باشد. اگر هم به دنبال تغییر است که باید بداند ریسک بزرگی را پذیرفته است.

بلاتکلیفی هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی

از سوی دیگر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی همچنان بلاتکلیف است. این جشنواره قرار بود مهر و آبان سال جاری برگزار شود. اما با تغییر دولت و آمدنِ تیم جدید در وزارت فرهنگ، کلیه بودجه‌ها بسته و کلیه فعالیت‌ها متوقف شد.
وزارت فرهنگ، باید کمی دست بجنباند و زودتر این جشنواره مهم را تعیین تکلیف کند تا فرصت برگزاری آن در سال جاری از دست نرود.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir