شورش فرامرزی کارشناس حوزه توسعه شهری در یادداشتی نوشت: انتخاب کلانشهر کرمانشاه به عنوان سی و هفتمین شهر خلاق خوراک دنیا و دومین شهر خلاق خوراک ایران که الحق خدمتی ماندگار خواهد بود به این معنی نیست که ۳۶ شهر در سراسر گیتی بالاتر از ما قرار دارند و یا اینکه کرمانشاه رتبه دوم از منظر خوراک در ایران قرار دارد، بلکه به این معنی است که کرمانشاه نیز با دارا بودن مولفه ها، ملاکها و آیتمهای مورد تایید یونسکو این فرصت را دارد که همچون سایر شهرهای خلاق خوراک جهان از این مزیت برای توسعه اقتصاد محلی و گردشگر محور خود بهره گیرد.
وجود بیش از ۲۰۰ نوع خوراک خاص در استان که نزدیک به ۶۰ مورد آن در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است این ظرفیت را در اختیار ما شهروندان و کرمانشاهیان در سراسر استان قرار داده است که بتوانیم این مزیت و برجستگی را که ریشه در فرهنگ غنی کرمانشاه دارد به بزرگترین سرمایه گردشگری شهر و استان کرمانشاه تبدیل کنیم.
تبدیل شدن به برند و استفاده از این سرمایه بالقوه نیازمند اقداماتی در خور با گستره وسیع در چهارچوب یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. در ۲ سال اخیر اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه توسط شهرداری کرمانشاه با محوریت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و ادارهکل میراثفرهنگی و گردشگری همچون تکمیل پرونده ویژه ثبت شهر خلاق خوراک، برگزاری رویدادهای موضوعی و ثبت ملی غذاهای کرمانشاه در فهرست میراث ملی کشور و … در استان شکل گرفته است که آخرین آن رویداد اخیر شهر خلاق خوراک در کرمانشاه بود که به شکل بسیار آبرومندی ظرفیتهای خوراک کرمانشاه را برجسته و معرفی کرده و در عمل به توسعه برندینگ کرمانشاه شهر خلاق خوراک کمک کرده است.
برای تقویت برند شهر خلاق خوراک در سطح محلی که بار عمده آن بر دوش شهرداری و تا حدودی میراثفرهنگی و گردشگری است، برقراری دبیرخانه دائمی این رویداد ، ایجاد یک کارگروه یا ستاد هماهنگی استانی جدی با حضور استاندار محترم و فضاسازی مناسب و همخوان با موضوع خوراک و طراحی، ساخت و نصب المانهای متناسب و متعدد مرتبط با موضوع است تا در نگاه اول شهر کرمانشاه را برای هر گردشگری به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی کند. ساماندهی و راهاندازی خیابانها و محلات خوراک البته نه به شکل پروژه نازیبا و شکست خورده قبلی و توسعه رستورانهای خاص که غذای کرمانشاهی اصیل بخش اصلی منوی آنها باشد نیز ضروری است.
راهاندازی مرکز شناسایی و آموزش خوراک شهر خلاق شامل آموزش آشپزها و مدیران و حتی پرسنل رستورانها، ایجاد مرکز جداگانه و مستقل جهانشهر خلاق خوراک و برگزاری رویدادهای متعدد، با کیفیت و با تقویم مشخص که امکان برنامهریزی را به دفاتر خدمات مسافرتی کشور برای سرازیر کردن تورهای گردشگری و از همه مهمتر خانوادهها برای سفر به کرمانشاه فراهم کند که با توجه به تعطیلی قریب الوقوع پنجشنبهها بتوان آخر هفته جذابی را برای مسافران و شهروندان فراهم کرد.
در سطح منطقهای با توجه به نزدیکی مسافت مراکز استانهای همجوار و نزدیک همچون کردستان، همدان، ایلام، لرستان و حتی مرکزی تر که بار جمعیتی قابل توجهی دارند باید به عنوان یک هدف ویژه برای جذب گردشگر مورد نظر قرار گیرند. قطعا تنوع و کیفیت غذایی کرمانشاه در سطحی قرار دارد که بتوان بخش مهمی از این جامعه هدف را در روزهای پایان هفته به کرمانشاه کشاند.
برگزاری رویدادهای بزرگ و چند روزه خوراک در مراکز این استانها برای معرفی ملموس خوراک کرمانشاهی و استفاده از ظرفیتهای بصری، شهری، تلویزیونی و فضای مجازی و دعوت از فعالین مجازی اثر گذار این استانها نیز به شکل فمتورهای گردشگری و … از جمله اتفاقاتی است که میتواند در سطح منطقهای شکل بگیرد.
در سطح ملی و بینالمللی نیز با بهرهگیری از الگویی مشابه و با اخذ حمایت مالی در صورت نیاز و معنوی از برخی بانکها مانند بانک شهر به دلیل نزدیکی اهداف شهرداری و بانک و همچنین موسسات تخصصی گردشگری؛ به ویژه برگزاری رویدادهای خوراک در شهرها و کشورهایی که هدف گردشگری استان هستند، میتوان برند شهر خلاق خوراک کرمانشاه را به شکل کاملا ویژهای مطرح و برای توسعه کرمانشاه اثرگذار کرد.
بدون تردید برند کرمانشاه شهر خلاق خوراک یک سرمایه بزرگ برای مردم این دیار است که باید از آن نهایت بهره را برد، در غیر این صورت در آینده نه چندان دور با افزایش رقبایی جدی و قابل توجه علاوه بر شهر رشت این فرصت هم همچون بسیاری از ظرفیتهای مغفول استان از بین میرود.
انتهای پیام/
source