محمد مهدی عسگرپور شاخصههای یک جشنواره تراز ملی را ارایه کرد.
از محمد مهدی عسگرپور دبیر ادوار سابق جشنواره فیلم فجر، نایب رییس فیاپف و رییس هیات مدیره خانه سینما که این روزها عضو سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر هم هست، دربارهی آنچه باید برای بهتر برگزار شدن این رویداد در سیاستگذاری آن لحاظ شود، پرسیدیم.
عسگرپور پاسخ سوال ایسنا را در قالب یادداشتی تحت عنوان «ویژگیهای یک جشنواره سینمایی ملی» ارایه کرد.
در این یادداشت این کارگردان و تهیهکننده بر «وجود شورای سیاستگذاری به عنوان مجمع تصمیمگیری پیشنهادات دبیر جشنواره و شاقول رعایت ویژگیهای بنیادین یک جشنواره تراز ملی» تاکید کرده و همچنین «بر ضرورت اعمال تغییرات اقلی در مقررات اعلامی جشنواره به ویژه در بخش پذیرش آثار» اشاره داشته است.
در بخشهای دیگر این یادداشت «اعتبار جوایز را به هیات داوران متخصص و محدودیت شمار جوایز مرتبط دانسته است» و در نهایت «پیشنهاد برگزاری سلسله نشستها و کارگاههای آموزشی سینما» را داده است.
در این متن که اختصاصا در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: «کشوری که تصویر دارد به معنای وجود جامعهای برخوردار از فرهنگ، پویا و سرزنده است.
جشنوارههای سینمایی ملی به عنوان سکوهایی برای نمایش و ارتقاء بیان هنری سینما در هر کشور، نقش سترگی در فرهنگ عمومی آن کشور ایفا میکند. ما به پشتوانهی پیشکسوتان و بزرگان سخت کوشمان از جمله جوامعی به شمار می رویم که تصویر دارد و جهان ما را بدان تصویرها شناسایی و ستایش می کند.
مهرجان (نام جشنواره به زبان عربی)/ فستیوال (نام جشنواره به زبان انگلیسی ) جشنوارههای سینمایی فزون بر نمایش فیلمها، فرصتی است برای تبادل نظر صاحبنظران و علاقهمندان، آموزش و ایجاد ارتباط میان سینماگران با یکدیگر و مردم.
نگارنده با پذیرش عضویت شورای سیاستگذاری لازم می داند این نکته را یادآوری کند که شورای سیاستگذاری جشنواره(در زمانهای که وجود داشته) تاکنون فاقد آیین نامه و شیوه نامه مشخص در بردارنده اختیارات و صلاحیتها بوده است اما آنچه پیشتر اینجانب در تجارب پیشین از آنها در یاد دارم، مجمع تصمیمگیری پیشنهادهای دبیر جشنواره و شاخص رعایت ویژگیهای اساسی یک جشنواره تراز سینمایی است.
در این یادداشت به بررسی ویژگیهای بنیادین یک جشنواره سینمایی ملی خواهم پرداخت:
– تنوع فیلمها
یک جشنواره سینمایی ملی نمایشگر و ویترینی شامل انواع مختلف تولیدات سینمایی است،این تنوع برای مخاطبان این امکان را فراهم می کند تا با سبکها و ژانرهای مختلف تولیدات سینمایی آشنا شوند و به سینماگران فرصت میدهد تا آثار خود را پیش از نمایش عمومی، چشم در چشم مخاطبان تماشا کنند.
– حضور سینماگران
حضور کارگردانان، بازیگران و سایر نیروهای انسانی تولید آثار سینمایی در جشنواره، به جذابیت آن افزوده و فرصتی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان فراهم میآورد. پنلهای گفتگو، کارگاهها و نشستهای پرسش و پاسخ میتوانند به تبادل نظر و و انتقال تجربیات کمک کنند.
– داوری
وجود هیات داوران متخصص و معتبر که کارنامهای روشن از آنان موجود و در دسترس است از ویژگیهای اساسی یک جشنوارههای سینمایی است.
– جوایز
اعتبار جوایز نخست به داوران انتخاب کننده برندگان و آنگاه به محدودیت شمار جوایز است. اهدای جوایز پرشمار از اعتبار و ارزش جایزه حتی اگر جایزه ارزش مادی بالایی نیز داشته باشد میکاهد.
– محیط فرهنگی و اجتماعی
جشنوارههای سینمایی ملی به عنوان یک رویداد فرهنگی شناخته می شوند که نه تنها به نمایش فیلمها میپردازند بلکه به بیان و ترویج فرهنگ، تاریخ و مسائل اجتماعی حال کشور نیز توجه دارند. این جشنوارهها میتوانند موضوعات مهم اجتماعی را در گردهمایی ها و با حضور مردم مورد بحث قرار دهند و به افزایش آگاهی عمومی کمک کنند.
– دسترسی عمومی
از اهداف اصلی یک جشنواره سینمایی ملی فراهم کردن دسترسی عموم مردم به آثار سینمایی است. این امر میتواند از طریق بلیتهای مقرون به صرفه برای دانشجویان و اصحاب هنر و استفاده از پلتفرمهای آنلاین محقق شود.
– حمایت از سینماگران نوپا
از مهمترین کارکردهای جشنوارههای سینمایی فضایی برای شناسایی و حمایت از سینماگران جوان و نوپا است. این حمایت میتواند شامل ارائه مشاوره، کارگاههای آموزشی و فرصتهای شبکهسازی باشد.
– اطلاع رسانی و رسانه
استفاده از رسانهها برای معرفی جشنواره و آثار حاضر در آن بسیار حیاتی است. شرایط مطلوب حضور اصحاب رسانهها میتوانند به معرفی فیلمها، هنرمندان و برنامههای جانبی جشنواره کمک کنند و به جذب مخاطب بیشتر بپردازند.
امسال آنچه در فرصت محدود پیش رو در دسترس شورای سیاستگذاری است، اصلاح بخشهای از مقررات بهمنظور امکان تحقق اهداف پیش گفته، برگزیدن داورانی متخصص و تنظیم سلسله کارگاههای آموزشی است. امید میرود بیدرنگ در پایان این دوره از جشنواره برنامهریزی برای دوره آتی در فرصت پیش رو بهمنظور حرکت بسوی شاخصهای جشنواره ملی فراهم شود. البته نیازی به گفتن نیست و به خوبی آشکار است که اغلب آثار تولید شده کنونی محصول ایده و نظر و چارچوب تکلیفی مسئولان پیشین سازمان سینمایی است.
با امید به تغییر نگرش مقامات مسئول از نگاه قیومیت به احترام و پذیرش کرامت انسانی هنرمندان.
محمد مهدی عسگرپور»
انتهای پیام
source