بهروز مفید؛ تهیه کننده سریال «مهیار عیار» در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: در اوایل سال ۱۴۰۱ بود که سیما فیلم طرحی از محمد نیکو را به من ارائه داد که بخوانم و تصمیم بگیرم که آمادگی تهیه آن را دارم یا خیر. داستان، قصه یک عیار یا به عبارتی راهزنی بود که در جریان یک اتفاقی، جوانمردی روح او را می‌خرد (مانند داستان ژان والژان) به این ترتیب این راهزن که مهارت خاصی داشت بر اثر جوانمردی که برایش اتفاق می‌افتد دچار تحول می‌شود و مسیر زندگی خود را تغییر می‌دهد.

داستان «مهیار عیار» به فرهنگ ما نزدیک است

وی ادامه داد: در جریان این تغییرات داستان‌های مختلفی برای این راهزن اتفاق می‌افتد که به سهم خود سعی بر جبران گذشته اش می‌کند. داستانی که به من ارائه شد، داستانی بود که همه ما به صورت نوستالژیک با آن ارتباط داریم و از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان داستان‌های زیادی از عیار‌ها و جوانمردی‌ها شنیده ایم. در واقع یک داستان آشنای تکراری بود که به فرهنگ ما نزدیک است و به آن علاقه مندی داریم. 

این تهیه کننده اضافه کرد: بعد از خواندن طرح، پیشنهادی که به نویسنده دادم این بود که ما از این فرصت استفاده کنیم و این داستان را در یک مقطع تاریخی که حرفی برای گفتن دارد؛ مانند مقطع صفویه ارائه کنیم. دوران صفویه یک دوارن تمدنی برای ما است. در این مقطع اولا یک آرامش خوبی در کشور برقرار بوده و دوما کشور در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و تجارت بازرگانی خارجی در مسیر کشور در جریان بوده است. از طرفی تولیدکنندگان عمده نساجی به ویژه در زمینه پارچه‌های ابریشمی در این دوره فعالیت می‌کردند. در عین حال به دلیل اینکه در آن دوره جزو امپراطوری بودیم حضور جهانگرد‌های اروپایی و مستشاران را هم در کشورمان داشتیم.

سریال «مهیار عیار» غیرمستقیم به مسائل فرهنگی دوران صفویه می‌پردازد

در «مهیار عیار» به صورت غیرمستقیم به مسائل فرهنگی پرداختیم

مفید ادامه داد: این موضوع بهانه‌ای می‌شد که بدون اینکه بخواهیم به صورت مستقیم شرایط تاریخی خود را مطرح کنیم، در یک بستر داستانی به تاریخ هم بپردازیم و نگاه جوانانمان را با آن شرایط آشنا کنیم. دو شخصیت دیگر هم به مجموعه اضافه کردیم که یکی «شاهک» و دیگری حکیمی بود که شاگرد شیخ بهایی است. ما از طریق این شاگرد سعی کردیم به مسائل فرهنگی آن زمان و شخصیت شیخ بهایی به طور غیرمستقیم بپردازیم. 

وی بیان کرد: پیشنهاد من مورد استقبال نویسنده قرار گرفت و سیمافیلم هم آن را پذیرفت و خوشبختانه کمک کرد که ما با کمک ویژوآل صحنه‌هایی را خلق کنیم که به دوران صفویه برمی گردند. در عین حال در کنار داستان گویی به فضای تاریخی آن زمان هم بپردازیم. زمانی که نویسنده این بستر را پذیرفت، تلاش شد که ما شرایط مقطع آن زمان را کاملا در نظر بگیریم و اگر روایتی می‌شود تضادی با شرایط آن زمان نداشته باشد. سعی کردیم روابط بین کلانتر‌های هر منطقه، رابطه داروغه با دربار و یا حتی موضوعات مربوط به جهانگردان را در چارچوب شرایط همان مقطع بیان کنیم، اما دامنه تخیل را هم در آن داشته باشیم.

وجود لهجه برای بازیگران مشکل ساز می‌شد

بهروز مفید با اشاره به لهجه نداشتن بازیگران در سریال توضیح داد: قبل از شروع فیلمبرداری، از امرالله احمدجو که از کارگردانان و نویسندگان خوب هستند و تجربه داستان روزی روزگاری را از او داریم، خواهش کردیم که یکبار دیگر فیلمنامه را مرور کند. بعد از اینکه فیلمنامه خواند با تغییرات دیالوگی که اعمال کرد تلاش شد که داستان به سمت شیرینی خاص هدایت شود. از این رو تصمیم گرفتیم از گویش‌هایی استفاده کنیم که البته نمی‌توان گفت صد در صد منطبق با شرایط آن دوره هستند، اما به نظرم کار را شیرین‌تر می‌کردند. از طرفی به دلیل اینکه میزان مکتوبات و منابعی که از آن زمان داریم کم هستند، پس سند‌ها خیلی نمی‌توانستند کمک حال باشند. از این رو تلاش کردیم فضای لهجه را خارج کنیم، چون ایجاد مشکل می‌کرد.

از بازیگران تئاتر بهره بردیم

وی ادامه داد: در این شرایط، گویش‌هایی که امرالله احمدجو در نظر گرفته بود، از عهده هر بازیگری برنمی آمد. به همین دلیل تا توانستیم حتی در نقش‌های کوتاه هم از وجود بچه‌های تئاتر حداکثر استفاده را کردیم. سعی کردیم از بازیگرانی استفاده کنیم که توانایی لازم را برای ادای گویش‌ها داشته باشند. هم کارگردان و هم دستیار او در انتخاب بازیگر درگیر بودند و زحمات زیادی کشیدند.

سریال «مهیار عیار» غیرمستقیم به مسائل فرهنگی دوران صفویه می‌پردازد

سیدجمال سیدحاتمی پیشنهاد من به سیمافیلم بود

تهیه کننده سریال «محکومین» در مورد انتخاب سیدجمال سیدحاتمی به عنوان کارگردان سریال «مهیار عیار» نیز گفت: اولین انتخاب من برای کارگردانی این مجموعه سیدجمال سیدحاتمی بود و خود من پیشنهاد ایشان را دادم. به این دلیل که با او دو فصل از سریال «محکومین» را در ۷۰ اپیزود تک قسمتی، کار کردم و در کنار آن یک فیلم سینمایی کودک هم با او داشته‌ام که او از عهده هر دو این آثار به خوبی برآمد. ضمن اینکه حاتمی تجربه کارگردانی دوم را در «سرزمین مادری» داشت و این نشان می‌داد که با آن فضا هم بیگانه نیست. 

۷۵ درصد از سریال در شهرک غزالی تصویربرداری شد

وی با اشاره به لوکیشن‌های سریال «مهیار عیار» بیان کرد: ما نزدیک به ۷۵ درصد کار را در شهرک غزالی تصویربرداری کردیم. بعضی از لوکیشن‌ها بازسازی و بعضی‌های دیگر کاملا ساخته شدند. 

بهروز مفید در پایان به میزان رضایت مخاطبان از سریال اشاره کرد و گفت: جامعه آماری ندارم، اما کسانی که با ما در تماس هستند عمدتا با نگاه مثبت از سریال یاد می‌کنند و خودم حس خوبی دارم. یک زمانی هست که فکر می‌کنم کاش فلان کار را نساخته بودم، اما حسم نسبت به «مهیار عیار» خوب است.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir