گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه کفشگیری گرگان/ کشف یافته‌هایی با قدمت ۴ هزار سال





گمانه‌زنی باستان‌شناختی با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه کفشگیری گرگان با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، سید مقداد موسوی سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: در این گمانه زنی یافته‌های ارزشمندی از دوره مفرغ میانی و جدید حوزه فرهنگی گرگان با قدمت حدود ۴ هزار بدست آمده که شامل بقایای کوره سفال پزی، تنور اجاق، بقایای معماری و شواهد فرهنگی همچون سفال، ابزار سنگی و … است.

او تصریح‌کرد: تدوین گزارش و نقشه نهایی در ادامه مسیر پروژه انجام خواهد شد.

این باستان‌شناس افزود: تپه کفشگیری در بخش مرکزی شهرستان گرگان واقع شده و در سال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی اظهارکرد: شکل‌گیری روستای  کفشگیری در پیرامون  این محوطه و توسعه ساخت و سازها و تفاضای مالکین در خصوص الحاق به بافت و تغییر کاربری، ضرورت انجام پروژه بوده تا مطالعات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر ارزشمند توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام پذیرد.

او خاطرنشان‌کرد: تپه کفشگیری برای اولین بار توسط تی جی آرنه باستان‌شناس سوئدی در سال ۱۳۱۱ خورشیدی شناسایی و در دهه ۶۰ خورشیدی توسط شیومی باستان‌شناس ژاپنی در نقشه باستان‌شناسی گرگان جانمایی شد.



انتهای پیام/


source

توسط irmusic4.ir