«حادثه‌جو» حاصل گفت‌وگوی مزدک علی‌نظری با امین‌آقا فرزانه، یکی از معروف‌ترین لات‌های قدیمی تهران با مقدمه‌ای از اصغر ایزدی جیران منتشر شد. 

به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: «حادثه‌جو» در قالب مصاحبه‌ای تنگاتنگ و نفس‌گیر، که در ۱۳ آبان ۱۳۹۴ شروع شده، به روایت زندگی پُر فراز و نشیب امین فرزانه می‌پردازد. مزدک علی نظری، نویسنده و روزنامه‌نگار طی سوالاتی که از امین‌آقا فرزانه پرسیده، روایت‌هایی از دوران کودکی او در حصیرآباد تهران تا محلۀ ۱۳ آبان، از درگیری‌ها و سال‌های زندان، تا تلاش‌های امروزه‌ۀ او برای پیمودن مسیری در جهت صلح و آشتی را دنبال می‌کند. 

در این کتاب، امین‌آقا فرزانه بی‌پرده از خاطرات و تجربیات خود می‌گوید. از اینکه چگونه لقب «امین کله» را که در نوجوانی به او داده شده بود، به «امین آقا» تغییر داد و از جایگاه و نقشی که در میان مردم جنوب شهر تهران دارد صحبت به میان می‌آورد. همچنین در خلال خواندن کتاب، می‌توانید لحن و شخصیت امین فرزانه را کاملا لمس کنید؛ چرا که نویسنده تلاش کرده با کمترین دخالت این مصاحبه را پیاده‌سازی کند.
مزدک علی‌نظری در این کتاب لایه‌های مختلف زندگی امین فرزانه را می‌شکافد و تصویری واقعی و ملموس از او به خواننده ارائه می‌دهد. او در خلال پرسش‌های خود، به دنبال درک فرهنگ لاتی و لوتی‌گری و جایگاه آن در جامعه‌ی امروز ایران است.

اصغر ایزدی جیران، مردم‌شناس و دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، در پیشگفتار این کتاب، به اهمیت «حادثه‌جو» در فهم فرهنگ لاتی و درس‌هایی که می‌توان از آن آموخت، اشاره می‌کند و می‌نویسد: «لاتی‌گری و مشتی‌گری نمونه‌هایی از اخلاق فتوت و جوانمردی هستند که امین‌اقا و هم‌مسلک‌هایش تلاشی برای زنده کردن آن کرده بودند. نه دعوا و بزن‌بهادربودن، بل نوکری مردم را کردن، نه صدمه ‌رساندن، بلکه طلب بخشش ‌کردن. این‌ها درس‌های اخلاقی یک مرام و آیین رو به زوال است برای ما جوان‌های امروز در ایران.»

«حادثه‌جو» برای علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی، جامعه‌شناسی ایران، و همچنین کسانی که به دنبال درک زندگی و شخصیت امین فرزانه هستند، اثری خواندنی به شمار خواهد رفت.

این کتاب در ۱۴۴ صفحه و ۱۰ فصل، با قیمت ۱۹۰ هزارتومان، توسط نشر وزن دنیا منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش کتاب می‌توانند به وبسایت انتشارات وزن دنیا به آدرس www.vaznedonyabooks.com  مراجعه کنند.

 انتهای پیام 

source

توسط irmusic4.ir