گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: آرش معیریان کارگردان فیلم «بام‌بولک» در سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک اصفهان، در بیان نقاط قوت این رویداد تخصصی حوزه کودک گفت: صادقانه و بدون هیچ‌گونه اغراقی از متولیان جشنواره کودک (بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی) تقدیر، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. اگر این دو نهاد نباشند متاسفانه هیچ کسی از اهالی سینما وجود ندارد که دغدغه سینمای کودک داشته باشد یا بخواهد در حوزه سینمای کودک فیلم بسازد. در حال حاضر به دلیل هزینه‌بر بودن تولید، نه فقط در حوزه سینمای کودک، بلکه در مقیاسی بزرگتر و حتی در سینمای غیر کمدی و دیگر ژانرها و حوزه‌های فیلمسازی هم در فروش و اکران و گیشه موفقیتی نداریم.

وی ادامه داد: در این وانفسا که در واقع استقبالی از فیلم‌ها غیرکمدی نمی‌شود به همین میزان که وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و مدیریت و مسئولین متولیان جشنواره کودک، با نهایت جدیت و حسن نیت بر برگزاری  جشنواره اصرار دارند و هر ساله تلاش می‌کنند در حوزه سینمای کودک، چه به شکل مشارکت و چه به شکل انحصاری تولیداتی داشته باشند نشانگر این است که دلشان برای کودکان و نوجوانان سرزمینمان می‌تپد و احساس مسئولیت می‌کنند.

کارگردان «بام‌بولک» با موفق دانستن این دوره از جشنواره کودک و نوجوان به نسبت ادوار گذشته اضافه کرد: بعد از کرونا عمدتاً سینمای کودک مثل بقیه ژانرهای سینمایی افت تولیدی فراوانی پیدا کرد. کرونا باعث شد سینمای کودک فراموش شود. در حالی که حالا شاهد تولید فیلم‌های کودک هستیم. این نشان می‌دهد کاروانی که به شکلی متوقف شده بود، بالاخره با جدیت و همت مسئولین برگزاری جشنواره بالاخره راه افتاد.

معیریان این دوره از جشنواره فیلم کودک را خاص تلقی کرد و اظهار کرد: باید دقت کرد که پیش از هر چیزی آثار پذیرفته شده در سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک طیف متنوعی از انواع فیلم‌های کودک را شامل می‌شوند. همچنین با توجه به جریانات فعلی و ظلمی که در حق کودکان غزه می‌شود، طبق اعلام ستاد جشنواره تعداد قابل توجه‌ای فیلم‌ شاخص در حوزه سینمای مظلومیت کودک به جشنواره راه پیدا کرده است.

وی تنوع آثار پذیرفته شده را مختص سینمای کوتاه ندانست و گفت: تنوع آثار این دوره از جشنواره محدود به فیلم‌های کوتاه نبوده و در بخش آثار بلند نیز از فیلم کودک و نوجوان دفاع مقدسی گرفته تا فیلم کودک و نوجوان انیمیشنی دیده می‌شود. فیلم‌های فانتزی و اکشن کودکانه از دیگر انواع فیلم‌های پذیرفته شده در سی‌و ششمین جشنواره فیلم کودک هستند.

بامبولک آرش معیریان

آرش معیریان آثار این جشنواره فیلم کودک را در به لحاظ تنوع جغرافیایی نیز متنوع دانست و بیان کرد: گستره‌ وسیع و متنوع جغرافیایی را هم نباید فراموش کرد. تقریبا می‌شود گفت دنیا و اتمسفر فیلم‌ها از حد و اندازه شهر و استانی خاص خارج و همه‌گیر شده و حتی می‌توان این گستره جغرافیایی را از ایران تا فراتر از مرزهای ایران دید. مجموعه بسیار کامل و بی‌عیب و نقصی از انواع فیلم‌های کودک و نوجوان را در سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک اصفهان شاهدیم.

کارگردان حوزه کودک و نوجوان نکته بعدی را دعوت از داورانی برشمرد که در حوزه تخصصی خود سرآمدند و ادامه داد: داوران جشنواره سی‌وششم چه فیلم‌های بلند چه فیلم‌های کوتاه در سینمای کودک، هنرمندان با تجربه، آگاه، خلاق و حرفه‌ای هستند. هر کدام از اعضای هیئت داوران از تخصص و مهارت خاصی برخوردارند. همگی در حوزه سینمای کودک باسابقه‌اند و به لحاظ فنی و محتوایی و اجرایی از افراد شاخص حوزه خود هستند.

معیریان گفت: با وجود مشکلات مالی و مشکلاتی که بالاخره همه ما امروزه با آنها دست به گریبانیم، این همت مدیریت محترم بنیاد فارابی و مسئولین و معاونین و دست‌اندرکارانش است که برای برگزار کردن جشنواره کودک با حفظ جایگاه جغرافیاییش در اصفهان تلاش می‌کنند و باید این را قدر دانست.

وی که به گفته خود طی سالیان متمادی از نزدیک شاهد برگزاری جشنواره فیلم کودک بوده گفت: شاهدم که برای انتقال مهمانان از تهران به اصفهان چه میزان دلسوزی انجام شده مسئولین به راحتی می‌توانستند این جشنواره را با دلایل مستدل در تهران و به شکل دیگری برگزار کنند. ولی این دلسوزی و حسن نیت که جشنواره فیلم اصفهان به بهترین شکل باز هم در این شهر برگزار شود و همچنان کیفیت جشنواره حفظ شود، واقعاً قابل تقدیر است.

کارگردان «بام‌بولک» دلیل سوم موفقیت این دوره را میزان مخاطبان جشنواره دانست و اضافه کرد: به زعم من میزان استقبال مخاطبان جشنواره کودک حیرت‌انگیز است. طبق اعلام ستاد جشنواره در روز سوم تقریباً ۵۰۰۰ کودک مخاطب جشنواره بودند. و ظاهراً روز اول ۲۰۰۰ نفر و روز دوم ۳۰۰۰ نفر مخاطب در سینماها حضور پیدا کردند. اینکه این تعداد بچه با انگیزه و علاقه فیلم‌ها را دنبال می‌کنند نشانگر این است که هم تبلیغات خوبی شده هم برنامه‌ریزی مناسبی از پیش اطلاع‌رسانی شده. به عنوان کارگردان سینمای کودک که امسال هم در جشنواره فیلمی دارد از عوامل جشنواره واقعا تشکر میکنم.

rooze-aval-jashnvareh36-1

آرش معیریان که تجربه فعالیتش در سینمای کودک با سال‌های برگزاری جشنواره برابری می‌کند گفت: جای خالی طیفی از مخاطبین کودک در جشنواره دیده می‌شود. که نه فقط در این دوره که در هیچ دوره‌ای وجود نداشته و جایش خالی است و آن بخش کودکان با بیماری‌های خاص است. ممکن است در حال حاضر از لزوم وجود چنین بخشی غافل بوده باشیم. 

کارگردان «بام‌بولک» در پایان گفت: پوران درخشنده فیلم‌ساز ارزنده کشورمان در دهه ۶۰ فیلمی ساخته به نام «پرنده کوچک خوشبختی» و یا «رابطه» که هر دو راجع به کودکانی بودند که مشکل شنیداری داشتند. این دو فیلم آنقدر احساسی دقیق و کارشناسانه تولید، ساخت و عرضه شد که تا به الان هنوز جز بهترین‌ها یا شاید بهترین فیلم سینمای کودک در حوزه کودکان معلول جسمی یا معلول ذهنی هستند. فکر می‌کنم جای این شاخه از فیلم کودک و نوجوان در جشنواره خالی است و باید تلاش شود در این باره برای جشنواره سال بعد حتماً فیلم‌نامه، قصه و حتی داستان کوتاه و بلند یا انیمیشن داشته باشیم.

 

source

توسط irmusic4.ir