روایتی ادیبانه از سی قصه‌ی شاهنامه فردوسی





آفرین فردوسی (سی قصه از شاهنامه فردوسی) شامل قصه‌هایی از شاهنامه است که با هدف آشنا کردن خوانندگان با شاهنامه و تشویق او برای مطالعه این کتاب سترگ منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب آفرین فردوسی (سی قصه از شاهنامه فردوسی) نوشته محمدجعفر محجوب با قیمت ۳۸۰۰۰۰ تومان و ۳۹۰ صفحه ازسوی نشر مروارید منتشر شد.

محمدجعفر محجوب در شرح و توضیح داستان‌ها کوشش کرده تا سرحدّ امکان از متن شاهنامه استفاده کند چراکه هدف اصلی او آشنا کردن خواننده با این کتاب و آماده ساختن و تشویق برای روی آوردن به شاهنامه و خواندن متن کتاب است. اما نویسنده برای پرهیز از تفصیل بسیار و گنجانیدن بیت‌هایی که معنی آن‌ها بر خواننده روشن نیست خود به شرح بخشی از حوادث پرداخته و قلم خویش را جایگزین طبع روان و زبان سخنگوی استاد طوس کرده است.

جعفر محجوب در کتاب حاضر، که حاصل سال‌ها تحقیق و مطالعۀ او در شاهنامۀ فردوسی است، علاوه بر آگاهی‌ها و تحلیل‌هایی از زندگی و شخصیت فردوسی روایت‌هایی بسیار خواندنی از سی داستان تأثیرگذار شاهنامه، که کمتر دربارۀ آن‌ها بحث شده، به دست داده است. از جملۀ این داستان‌ها می‌توان به کاووس و ارمغان هاماوران، بیژن و منیژه، گشتاسپ و کتایون، یازده رخ، هفت خان اسفندیار، دیو سیاه و دیو سفید، قصۀ اسکندر و دارا، شاپور ذوالاکتاف و شماری دیگر اشاره کرد.

بیژن تلیانی



انتهای پیام/


source

توسط irmusic4.ir