به گزارش میراث آریا، مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه که در این مراسم سخن می‌گفت با اشاره به اینکه در طول تاریخ ایرانیان دلیری و رشادت‌های زیادی را در مقابل هجمه‌های  دشمنان از خود نشان داده‌اند، تصریح‌کرد: به دلیل موقعیت خاص استراتژیک و ژئوپلیتیک، ایران همواره شاهد هجوم بوده از آشورنوریپال و اسکندر مقدونی تا مغولان و… همواره هجمه‌هایی به این کشور صورت گرفته که با مقاومت ایرانیان مواجه شده است. موقعیت خاص ایران در گذشته محلی برای طمع رومیان و عثمانیان بوده، ۸۰۰ سال روم با ایران جنگید تا بتواند موقعیت خاص ایران که همان چهارراه جهان است را فتح کند.

او افزود: امروز نیز قدرتهای جاه‌طلب دنیا و منطقه هم به موقعیت خاص ایران و هم به قلب زمین که خلیج فارس است چشم طمع دارند و بعید است که به این زودی‌ها دست از سر ما بردارند و با باید خیلی هوشمندانه در مقابل این تهدیدها بایستیم.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ۸ سال جنگ تحمیلی را درس بزرگی برای ایرانیان و جهانیان خواند و افزود: با وجود پشتوانه عظیمی که کشور عراق از سوی دنیا داشت و تنهایی ایران، وجبی از این خاک اشغال نشد. با دلاوریهای رزمندگان و به پشتوانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی، توانستیم در مقابل عراق و دنیا بایستیم و ذره‌ای از خاک ایران را به بیگانه ندهیم.

ده‌پهلوان افزود: امروز نیز در برهه‌ای حساس از تاریخ قرار داریم و همچنان قدرتهای طماع پشت پرده و در پشتیبانی یک کشور و دولت غاصب و جعلی به نام اسرائیل هستند. امروز می‌بینید که منطقه تا چه اندازه ملتهب است و چه جنایت‌های بشری بزرگی برای رسیدن به اهداف شوم قدرمندان در دنیا و سواحل شرقی مدیترانه اتفاق می‌افتد. عرصه نبرد و مقاومت ما این روزها ایران نیست بلکه فرا سرزمین است از سواحل شرق مدیترانه تا کشورهای شرقی همه عرصه نبرد مقاومت ماست.

او با اشاره به اینکه خیلی از مقاوتها را باید فراتر از سرزمین شروع کنیم، در پاسخ به برخی از پرسش‌ها مبنی بر اینکه  لبنان، فلسطین و سوریه چه ربطی به ما دارند خاطرنشان کرد: آنها بخشی از سرزمین ما هستند که اگر مقاومتمان را از آنجا شروع نکنیم مطمئن باشید که دشمنان به زودی  به سرزمین خودمان خواهند رسید. متأسفانه امروز بخش عظیمی از جهان اسلام در خواب بسر می‌برد و نظاره‌گر آن چیزی است که در غزه و لبنان درحال وقوع است. اگر کنار هم نباشیم و وحدت نداشته باشیم عواقب بدی در انتظار ما و خاورمیانه خواهد بود. میراث مقاومت و دفاع مقدس نیز این درست را به ما می‌دهد که ما باید مقاومت کنیم تا خودمان را در جهان ثابت کنیم و در آینده جهانی که تحت اصطلاحاتی نظیر نظم نوین جهانی از آن یاد می‌شود نقشی داشته باشیم. اگر مقاومت نکنیم از صفحه تاریخ حذف خواهیم شد.

او با تأکید بر اینکه باید میراث دفاع مقدس را درسی برای حال و آیندگان در نظر بگیریم گفت: امروز ما مشکلات زیادی نظیر ترور، تنگناهای اقتصادی، تحریم، مهاجرت نخبگان، کمبود بودجه و … داریم. در این شرایط باید در کنار هم باشیم و اگر سوء مدیریتی هم وجود دارد باید با پذیرفتن انتقادها از ایجاد تفرقه جلوگیری کنیم و این همان وفاق ملی است که از طریق آن باید با در مقابل دشمنان مقاومت کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به کتاب « نفوذ در عمق » که در این نشست معرفی و مورد نقد قرار گرفت، از نویسندگان، پژوهشگران و گردآورندگان این قبیل کتابها که روایتگر دوران جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس هستند قدردانی و تصریح‌کرد: ما امروز به این روایتگری‌ها به عنوان نه تنها سند مهم و جدی بلکه در ساختار پند برای جوانان نیاز داریم تا به درک درستی از شرایط کشور در زمان جنگ و مقاومتهایی که صورت گرفته است برسند. امروز ادبیات پایداری شکل گرفته است این ادبیات را باید بتوانیم پروبال دهیم و بصورت حرفه‌ای بخشی از تاریخ این سرزمین را با آن به نمایش درآوریم.

او در پایان با انتقاد از بکارگیری واژه گردشگری جنگ تصریح‌کرد: به جای گردشگری جنگ باید گردشگری مقاومت را بکار ببریم زیرا که ما هیچ وقت آغازگر و دوستدار جنگی نبودیم و در طول تاریخ تنها مقاومت کردیم و خوب است که این جنبه مقاومت موضوع و محور گردشگری باشد.

در ادامه داریوش ذوالفقاری مدیر پایگاه پژوهشی میراث دفاع مقدس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گزارشی از فعالیت‌های گسترده این مرکز درقالب برگزاری همایش‌، نشست، نمایشگاه، انتشارات و …ارائه کرد.

همچنین کتاب « نفوذ در  عمق؛ زندگینامه شهیدان سید ناصر سیدنور و عبدالمحمد سالمی » نوشته علیرضا مسرتی با حضور نویسنده، سعید تجویدی مدیر پروژه و محمد قاسمی‌پور و محمود جوانبخت ناقدان اثر معرفی و نقد شد.

در ادامه این مراسم از احمد آزادی، سهیلا شایان نظر، فاطمه شکرویان، سید سارا محمدی، رحما بردبار، مهرداد امیرآقایی، مرتضی رضوانفر، مرتضی حصاری، مصیب امیری، محمد صفرلو، کریم طاهری، سید محمد طباطبایی، محمد مرتضایی، عباس مقدم، ابراهیم قزلباش، حمید زارعی، محمد بهشتی، سلیم سلیمی موید، فاطمه حداد عادل، زینب زنگنه، سید حسن اصغر سلطانی، حمید جوانشیر، محمود سلیمی، محسن مرزبان، وحید صمدی، امید پرواز، پرویز فیضی، امیرهادی خسروی، رقیه شجاع و فاطمه احمد آبادی ایثارگران، فرزندان شهداء و بسیجیان فعال پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اهداء لوح تقدیر شد.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir