به‌گزارش میراث‌آریا، محمد عرب روز شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳ بیان کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های صنایع‌دستی و احیای رشته‌های بومی و هنرهایی که از بازار فروش مناسبی برخورداند از اولویت‌های کاری این اداره است و در همین راستا دو کارگاه خراطی سنتی راه‌اندازی شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس  افزود: هر کارگاه خراطی با ۲ نفر اشتغال و با پرداخت تسهیلات از محل تسهیلات تبصره ۱۸ با عاملیت صندوق کارآفرینی امید، ایجاد شده است.

او ادامه داد: تولید انواع ظروف چوبی مصرفی مانند کاسه، بشقاب، آجیل‌خوری و… و کارهای تزئینی چوبی از جمله تولیدات کارگاههای خراطی است که باعث تنوع در محصولات صنایع‌دستی شهرستان و تکمیل‌تر شدن زنجیره‌های تولید و فروش و جذابیت‌های گردشگری در منطقه خواهد شد

 عرب تاکید کرد: در زمینه صنایع‌دستی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی و خانگی در تمام رشته‌های صنایع‌دستی آماده کمک و حمایت علاقه‌مندان هستیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس  گفت: در قدیم با توجه به نوع نیاز و فعالیت‌های مردم چرخ‌های ریسندگی بزرگ – دوک – جلک چرخونک – نی و میانه قلیان – وردنه– دسته‌ تیشه، چکش، هاون و ساخت کرسی و… و همچنین تعمیر وسایل چوبی خراب از جمله فعالیت‌های کارگاه‌های خراطی بوده است. چوب‌های مورد استفاده نیز چوب سپیدار، بید، تاقوک، گردو، زردآلو و عناب بوده که چوب عناب و گردو به دلیل استحکام و زیبایی نقش و مرغوبیت، دوام بیشتری داشته و مطلوب‌تر بوده است.

او خاطر نشان کرد: خراط در فرهنگ لغت عمید این گونه معنا شده است: کسی که با دستگاه خراطی، چوب را می‌تراشد و اشیای چوبی تزئینی درست می‌کند. خراطی از جمله رشته‌های صنایع‌دستی ایران است که در آن به وسیله دستگاه تراش افقی نسبت به تراش چوب اقدام می‌کنند.

عرب اضافه کرد: در سابقه این هنر می‌توان گفت که در بقایای حجاری‌های تخت جمشید نقوشی از تخت و چهارپایه سلطنتی وعودسوز مشهود است که خراطی شده است. مواد اولیه این هنر چوب سپیدار، گردو، راش و… است ولی آنچه که مسلم است هر چه چوب فشرده‌ترو محکم‌تر باشد می‌توان به کارهای ظریف‌تر پرداخت ودوام آن نیز بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir