آیین افتتاح چهارمین هفته فیلم چین با حضور سینماگران ایرانی و چینی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

افتتاحیه چهارمین هفته فیلم چینبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آیین افتتاحیه چهارمین هفته فیلم چین با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، زونگ پی وو سفیر جدید جمهوری خلق چین در ایران و مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و جمعی دیگر از از چهره‌های فرهنگی و هنری و سینماگران ایرانی و چینی در محل «بنیاد سینمایی فارابی» برگزار شد. 

مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در آیین افتتاح چهارمین هفته فیلم چین در ایران گفت: سینما زبان مشترک مردم دنیاست؛ مردم با تماشای آثار سینمایی مفاهیم را علاوه بر زبان، از دریچه تصویر دریافت می‌کنند. سینما یک هنر چند بعدیست که علاوه بر فناوری، علوم انسانی، ادبیات و جامعه شناسی هم در آن نهفته است. وی با بیان اینکه از طریق زبان مشترک سینما تعاملات فرهنگی بین کشور‌ها گسترش می‌یابد اظهار داشت: بستر توسعه ارتباطات هنری بین دو کشور ایران و چین فراهم است و با عقبه تمدنی که هر دو کشور دارند آماده توسعه روابط فرهنگی دو سرزمین از طریق سینما هستیم. 

زین العابدین با اشاره به حضور فیلمسازان چینی در رویداد‌های مهم سینمایی ایران از جمله جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: سینماگران ایران هم در جشنواره‌های مهم چین حضور دارند که آخرین آن حضور فیلمسازان در جشنواره شانگهای بود. در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان امسال هم مانند سال‌های گذشته میزبان آثار کشور چین خواهیم بود. وی تاکید کرد: امیدوارم تعاملات مشترک به تولیدات مشترک سینمایی هم برسد و به زودی فیلم مشترک ایران و چین تولید شود.

در ادامه، زونگ پی وو سفیر چین  گفت: فیلم به عنوان زبان جهانی از مرز‌ها عبور می‌کند و پلی ویژه برای دوستی دو کشور می‌سازد.

ماه فوریه سال گذشته چین و ایران برای تحکیم ارتباط دوستانه و ایجاد پیوند‌های بیشتر به توافق رسیدند. اکتبر سال گذشته هم برنامه مبادله فرهنگی، هنری و آموزشی میان دو کشور تا ۲۰۲۷ امضا شد.
وی یکی از مفاد این تفاهم‌نامه را برگزاری هفته‌های فیلم در دو کشور و حضور در جشنواره‌های مهم همدیگر برشمرد و افزود: فیلم نقش مهمی در توسعه فرهنگی ایران و چین داشته است. در سال‌های اخیر برخی از کارگردان‌های نامدار ایرانی به چین دعوت شدند و فیلمی مانند قصر شیرین از جشنواره‌های چین جایزه گرفته است. نمایش این فیلم‌ها در آشنایی چینی‌ها با مردم ایران بسیار موثر واقع شد.

در ادامه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی هم این رویداد را در تعمیق تعاملات سینمایی دو کشور مهم دانست و گفت: دیپلماسی هنری و سینمایی ابزار تبادلات فرهنگی دو کشور است. سینما به دلیل بهره مندی از حواس انسانی و ظرایف دراماتیک موجب ارتباطات موثر می‌شود. وی افزود: بهره مندی از هنر سینما راهی برای نزدیکی قلب‌ها از منظر انسانی است. سینما محصولی تحریک ناپذیر است. سینمای ایران علی رغم محدودیت‌ها در محافل جهانی درخشان ظاهر می‌شود.

 هفته فیلم چین تا ۶ مهر برقرار است و فیلم‌ها از ساعت ۱۷ در موزه سینما نمایش داده می‌شوند.

source

توسط irmusic4.ir