محمود گبرلو منتقد سینما در گفت‌وگو با میراث آریا درباره فیلم مستند «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتگو» به کارگردانی امید نجوان که در گروه سینمایی «هنروتجربه» در حال اکران است، گفت: امید نجوان منتقد قدیمی و همکار مطبوعاتی‌ام با فیلم مستند «ساموئل خاچیکیان» تماشاگر نسل ما را به رویای دوران سال‌های کودکی و تاریخ گران‌بهای سینمای ایران برد.

او ادامه داد: مستند «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتگو» نشان داد که فیلم‌های این دور و زمانه، در قبال آن دوران، فیلم نیستند، سینما نیستند! بلکه الان بیشتر شبیه اسباب‌بازی تصنعی و یک وسیله تفریح و سرگرمی دم‌دستی شده است. امید نجوان با درایت و هوشمندی، بدون اضافات و دخالت بی‌جا، روایتی لطیف و دلنشین و باورپذیر از زندگی سینمایی فیلمساز فقید ساموئل خاچیکیان را ارائه می‌دهد. فیلمسازی که مردم با دیدن نامش صف طولانی جلوی سینماها درست می کردند. فیلمسازی که سینماگر ایرانی، تا آخر عمر حیات سینمایی اش را مدیون خاچیکیان است.

گبرلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: فیلم مستند «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتگو» فیلمی دوست‌داشتنی با ریتم آرام و با وقار، عمیق، دلنشین و دقیق و البته بی حاشیه است که تماشاگر را به سال های ۱۳۳۶ با فیلم «شب‌نشینی در جهنم» تا ۱۳۶۳ با فیلم «عقاب‌ها» می‌برد. این مستند حرفه‌ای، دقیق و با دکوپاژ حساب شده است؛ مانند خود نجوان که هر چیزی را دکوپاژ شده انجام می‌دهد! مثل همین نوع لباس پوشیدنش در مراسم رسمی افتتاحیه که برخلاف معمول هنرمندان، با لباس رسمی و شیک آمده بود و بدون حرف اضافه از مهمانان استقبال و فیلمش را به نمایش درآورد.

او در پایان گفت: نکته آخر برای کسانی که خاچیکیان را به یاد نمی‌آورند؛ ساموئل خاچیکیان (۱۳۰۲ – ۱۳۸۰) کارگردان، تدوینگر، نویسنده، آهنگساز فیلم و تهیه‌کننده ایرانی ارمنی‌تبار بود. او یکی از تأثیرگذارترین کارگردان‌ها در سینمای ایران به‌شمار می‌رود، تا آنجا که به او لقب «هیچکاک ایران» داده شده ‌است و همچنین از او به ‌عنوان «استاد دلهره و وحشت» سینمای ایران نام برده شده ‌است.

مستند «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتگو» ساخته امید نجوان در سینماهای گروه «هنر و تجربه» اکران شده است.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir