به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب عراق از روز 22 شهریورماه کار خود را آغاز کرده و تا امروز ادامه می‌یابد. در این دوره نمایشگاه، 600 ناشر از 21 کشور حضور دارند. 

هرچند نمایشگاه کتاب بغداد امسال می‌توانست فرصتی برای شنیده شدن صدای مردم مظلوم فلسطین باشد، اما به نظر می‌رسد این نمایشگاه برنامه خاصی برای این منظور نداشته است. علیرضا سبحانی نسب، مدیر انتشارات بین‌المللی جمال،‌ در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن اشاره به این موضوع گفت: خود نمایشگاه امسال برنامه‌ خاصی برای این مسئله نداشت و اگر چیزی در نمایشگاه دیده می‌شد، فعالیت چند ناشر بود. 

وی ادامه داد: به غیر از ایران که غرفه خود را با تصاویری از شهدای مقاومت از جمله اسماعیل هنیئه و شهید قاسم سلیمانی آذین کرده و آثاری درباره فلسطین نیز در دسترس مخاطبان قرار داده بود، کمتر غرفه‌ای را می‌توانستیم بیابیم که به موضوع فلسطین و وقایع اخیر جهان اسلام بپردازد. 

سبحانی نسب به فعالیت برخی از ناشران لبنانی نیز اشاره و اضافه کرد: برخی از ناشران مانند دارتمکین نیز دو سه سالی است که غرفه خود را با نمادی از غزه و فلسطین، طراحی می‌کند. 

کتاب , نمایشگاه کتاب , بغداد , کشور فلسطین , نوار غزه , طوفان الاقصی ,

این ناشر از حضور تمیم برغوثی، ملک الشعرای جهان عرب، به عنوان یکی از وقایع مهم روزهای اخیر نمایشگاه کتاب بغداد یاد کرد و افزود: برغوثی از جمله میهمانان نمایشگاه در روز جمعه بود. حضور او با اقبال خوبی از سوی مخاطبان و مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه مواجه شد؛ به طوری که در ساعات حضور او رفت‌وآمد در بخشی از نمایشگاه دشوار بود. 

وی به شعرخوانی این شاعر فلسطینی در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب بغداد اشاره و اضافه کرد: برغوثی به حماسه‌سرایی در این نمایشگاه پرداخت که شعرخوانی او ملت را به وجد می‌آورد. گاه نیز برخی از حاضران اشعاری را با او هم‌خوانی می‌کردند، برخی نیز مراسم شعرخوانی او در نمایشگاه را به صورت لایو پوشش دادند. 

کتاب , نمایشگاه کتاب , بغداد , کشور فلسطین , نوار غزه , طوفان الاقصی ,

 غربت موضوع فلسطین در نمایشگاه کتاب بغداد در حالی است که برخی از مراجعه‌کنندگان خود از آثار و نمادهایی که مرتبط با مردم مظلوم فلسطین بود، استقبال کرده‌اند. از جمله این‌ موارد می‌توان به اقبال به غرفه انتشارات دارتمکین اشاره کرد که با نقشه‌ای از غزه طراحی شده بود.

کتاب , نمایشگاه کتاب , بغداد , کشور فلسطین , نوار غزه , طوفان الاقصی ,

همچنین یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی، با انتشار تصویری از ترجمه کتاب «خاکستر گنجشک‌ها» از علاقه خود برای مطالعه در این‌باره گفته بود. 

کتاب , نمایشگاه کتاب , بغداد , کشور فلسطین , نوار غزه , طوفان الاقصی ,

کتاب عسکری به قلم بتول سالم ترجمه و عرضه شده است. نویسنده «خاکستر گنجشک‌ها» در 44 داستان کوتاه با قلمی غرق اندوه و لطافت، راوی این ماجرای دردناک شده و قلب خواننده را به کوچه پس کوچه‌های غزه می‌برد. عسکری در این کتاب با یک نگاه متفاوت داستان شهدای مظلوم بیمارستان المعمدانی غزه را روایت می‌کند. روایت این کتاب در 44 نامه از زبان افرادی است که در این بیمارستان آغوششان را برای منادی شهادت باز کرده‌اند.

کتاب عسکری از جمله معدود آثار ایرانی درباره فلسطین است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. علی‌رغم تلاش‌های نویسندگان و شاعران ایرانی در دهه‌های گذشته برای رساندن صدای مظلومیت مردم فلسطین، کمتر اثری این شانس را داشته است که بتواند در بازارهای منطقه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد.

در کنار این موضوع، باید از عدم تعامل پیوسته با مجامع ادبی منطقه نیز به عنوان یکی از خلأهای این حوزه یاد کرد؛ خلأیی که قطعاً جای خالی آن با توجه به کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین در ماه‌های گذشته، پررنگ‌تر از سال‌های پیش به چشم می‌آید.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir