به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مهدی رخشانی؛ کارگردان سینما، درمورد تقدیر از پیشکسوتان اظهار کرد: بخش اصلی هویت یک مجموعه تقدیر از افراد و همکاران و همراهان است. در سینما نیز باید پیشکسوتان را به عنوان بخشی از هویت و تاریخچه سینما بشناسیم. هرچقدر به این بخش اهمیت داده شود، این ذهنیت که در مسیر پیشرفت و حرکت رو به جلو امید‌هایی وجود دارد تقویت شده و همواره کار فعالان در سینما دیده خواهد شد. 

با تقدیر از پیشکسوتان به هویت آنها بها می‌دهیم

وی افزود: فرآیند یادآوری گذشته تاثیر مثبتی در روحیه همه فعالان سینما خواهد داشت و به ما یادآور می‌شود که روزی ما هم به آن جایگاه خواهیم رسید. معتقدم با تقدیر از پیشکسوتان به هویت آنها بها می‌دهیم و در مسیر درست حرکت خواهیم کرد. در استان سیستان و بلوچستان در حوزه سینما پیشکسوتان زیادی نداریم که در این فضا کار کنند و روحیه تقدیر از پیشکسوتان کمی کمرنگ شده است. امیدوارم در تمام ایران به‌ویژه سیستان و بلوچستان این کار جدی گرفته شود.

این تهیه کننده و کارگردان سینمای مستند درمورد نقش «جشن مهر سینما» در بین افراد متخصص در حوزه سینما یادآور شد: در فضا عمومی و جشنواره‌ها کارگردان، نویسندگان و بازیگران دیده می‌شوند و به جامعه اصناف زیاد پرداخته نمی‌شود. در هرحال همه می‌دانیم که سینما یک کار گروهی است و تک تک افراد پشت صحنه و جلو دوربین بهم متصل هستند و همه عوامل باعث ساخت یک فیلم می‌شوند. قطعا با نگاه نو در «جشن مهر سینما»  مشاغل سینما ر جدی گرفته شده اند، باعث روحیه گرفتن بقیه اصناف می‌شود و به آنها انگیزه خواهد داد تا این راه را بهتر از گذشته ادامه دهند.

تخصص سینمایی در استان‌ها بسیار کم شده است

وی خاطرنشان کرد: تخصص سینمایی در استان‌ها بسیار کم شده و افرادی که در این زمینه کار می‌کنند بعد از مدتی به تهران مهاجرت کرده و استان‌ها از تخصص آنها بی نصیب می‌مانند. امیدوارم این جشن کمک کند تا تخصص سینمایی نیز در استان‌ها شکل بگیرد.

رخشانی درمورد مهاجرت افراد سینمایی توضیح داد: مهاجرت فرهنگی و گسترده‌ای در این سال‌ها بین افراد متخصص حوزه سینما شکل گرفته است چراکه هنرمند بعد از مدتی از دیده نشدن تلاش‌هایش خسته می‌شود و وقتی می‌بیند که مرکز اصلی و تخصصی سینما در تهران است با هر سختی که شده خود را به تهران رسانده و در آنجا کار خود را از سر می‌گیرد.

وی افزود: بخشی از مسیر سینما به ارتباطات جمعی بستگی دارد و کسانی که شهرستان کار می‌کنند از این ارتباطات بی‌بهره هستند و بعد از مدتی مهاجرت شکل می‌گیرد. «جشن مهر سینما» باعث شکل‌گیری این ارتباطات خواهد شد و به افراد انگیزه می‌دهد تا در شهر خود کار را ادامه دهد. در کنار جشن به آماده‌سازی زیرساخت درست در سینما نیز نیاز است تا فیلمساز در شهرستان بماند و کار خود را بسازد و مهاجرت معکوس شکل بگیرد.

چرا در داوری‌ها از متخصصان شهرستانی بهره گرفته نمی‌شود؟

این کارگردان اضافه کرد: در داوری‌های جشنواره‌ها خیلی کم پیش می‌آید که از متخصصان شهرستانی استفاده شود، زیرا ارتباطات در آنجا بسیار کم است. در هرحالی که همان آدم وقتی به تهران مهاجرت می‌کند سال بعد بهترین مدرس سینما و داور جشنواره‌ها می‌شود.

وی درمورد اهمیت و دیده شدن افراد در پشت صحنه سینما بیان کرد: در چند سال اخیر در کشور ما حاشیه جدی شده و متن برای ما دیگر جدی نیست. در صورتی که افراد پشت صحنه سینما خود متن هستند به عنوان مثال اگر یک نظریه‌پرداز کتابی درمورد روایتگری، تدوین، کارگردانی و… ننویسد ما در سینما دچار مشکل خواهیم شد. تجربه افراد متخصص در پشت صحنه سینما نیز مهم است ولی چیزی که مهم‌تر است مطالعات سینمایی که باعث ایجاد دریچه‌های جدید می‌شود.

باید به سمت فضا‌های جدیدتر و نو حرکت کنیم

رخشانی گفت: در طول زمان ما به سمت دور شدن از سینما مستند حقیقی و واقعی حرکت کرده ایم. نگاه جشنواره‌ها به مستند‌ها مهر تایید بر این مسیر را می‌زند. در فیلم‌های داستانی نیز ما به سمت روایت‌های ساده و آپارتمانی داریم روی آورده‌ایم؛ که خب باید کمی از این فضا‌ها دور شویم و به سمت فضا‌های جدیدتر و نو حرکت کنیم. در فیلم‌های داستانی مسیر تازه حرکت از شهرستان‌ها می‌گذرد، زیرا لوکیشن‌ها جدید، افراد جدید، روایت‌های جدید از دل شهرستان می‌تواند بیرون بیاد. در کنار آنها نیز می‌توان فیلم‌های بلند سینما را از این فرسودگی و نگاه سطحی نجات دهد. 

وی در پایان افزود: اگر به هنرمندان کل ایران توجه شود ما به سمت مسیر تازه، قصه‌های جذاب‌تر می‌رسیم.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir