به‌گزارش میراث‌آریا، محمد عرب گفت: با هدف افزایش مهارت‌های آموزشی منتهی به اشتغال دوره آموزشی گلیم‌بافی با همکاری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بسیج سازندگی با حضور ۱۳ کارآموز بصورت مقدماتی و پیشرفته در روستای بهشت آباد در حال برگزاری است و در پایان به پذیرفته‌شدگان گواهینامه مهارت اعطا خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس  افزود: چنانچه افراد علاقه‌مند بعد از دوره آموزشی وارد بازار کار شوند و محصولات آن‌ها از کیفیت مناسب برخوردار باشد برای آن‌ها پروانه تولید صادر و می‌توانند از مزایایی همچون بیمه صنعتگران، شرکت در نمایشگاه‌ها، معافیت‌های مالیاتی و… برخوردار شوند.

او گفت: گلیم دست‌بافته‌ای ساده است از تار (پنبه یا پشم) و پود (پشم) که معمولاً از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته و بافته شده و هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموماً به عنوان فرش کاربرد داشته است.

عرب اضافه کرد: می‌توان گفت هر جا که پرورش بز و گوسفند و شتر رواج داشته و مردمانش در بافت فرش تخصص داشته‌اند گلیم هم بافته‌اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس  گفت: صنایع‌دستی در چارچوب فرهنگ و بینش هر منطقه و با دیدگاه‌های قومی ساخته و پرداخته می‌شود. صنایع‌دستی بازتابی از تاریخ تمدن هر ملت و قومی و شهرستان طبس از دیرباز با توجه به پتانسیل دامپروری و نیاز جامعه در گذشته، یکی از مراکز تولید انواع زیرانداز مانند فرش و انواع گلیم‌های مرغوب در خراسان بوده است.

او افزود: هنر گلیم‌بافی نیز از سالیان دور در شهرستان طبس رواج داشته و گلیم یکی از شاخص‌ترین و اصیل‌ترین محصولات صنایع‌دستی شهرستان محسوب می‌شود و هم‌اکنون نیز دستان توانمند بانوان شهرستان این محصول را تولید می‌کند.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir