بازیگر و مدیر فیلم برداری مستند سینمایی «جمال الدین» گفت: اصالت تاریخی و بازسازی تصاویر گذشته در پروژه «جمال الدین» حفظ شده است.

نمایش اصالت تاریخی در مستند «جمال الدین» **

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا دیدار با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر با اشاره به نمایش برخط مستند سینمایی جمال الدین گفت: این مستند محصول مرکز مستند سوره و به کارگردانی امیر روئینی و علی کوشا است که به صورت کامل در شهرک غزالی ضبط شده است. 

وی افزود: قرار بود که در این پروژه برای بازسازی فضا از دوربین‌های نگاتیو استفاده کنیم، اما برای ظهور و چاپ کار‌ها با مشکل مواجه می‌شدیم بنابراین به ناچار سراغ دوربین‌های دیجیتال رفتیم. 

رضا دیدار با بیان اینکه مستند «جمال الدین» باید تصاویری نوستالژیک با اصالت اثر به مخاطب ارائه می‌داد، گفت: به علت اینکه دوربین‌های دیجیتال وضوح تصویر بالایی ارائه می‌دهند، شرایطی را مهیا کردیم که با استفاده از منابع نوری، بافت و فضای سال‌های گذشته را بازسازی و به تصویر بکشیم. 

بازیگر و مدیر تصویربرداری «جمال الدین» بااشاره به انتخاب وی به عنوان بازیگر نقش اول این مستند ادامه داد: با توجه به شباهتم به سید جمال الدین اسدآبادی و با تصمیم محسن دارسنج طراح گریم این پروژه، نقش اصلی این سینمایی مستند به بنده واگذار شد. 

گفتنی است، مستند «جمال الدین» پیش از این در بخش مسابقه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور داشت و در ۲ بخش بهترین نویسنده گفتار متن (امیرمحمد کوچک‌زاده) و بهترین گوینده گفتار متن (فخرالدین صدیق‌شریف) نامزد دریافت جایزه شد.

«جمال‌الدین» که از طریق فراخوان «سینماحماسه» و با رویکرد ساخت مستند از شخصیت‌های حماسی ایران، در فرایند تولید قرار گرفت، نزدیک به ۵ ماه مراحل تحقیق و پژوهش آن طول کشیده و نگارش فیلمنامه و جستجوی تصاویر آرشیوی آن نیز ۲ ماه زمان برده است.

 این مستند با بهره‌بردن از آرشیو موجود و بازسازی صحنه‌های مربوطه، نگاهی به زندگی و فعالیت‌های مبارزاتی سیدجمال‌الدین اسدآبادی، اندیشمند سیاسی، در واقعه دراماتیک نهضت توتون و تنباکو است.

مستند سینمایی «جمال‌الدین»، از امروز ۱۲ شهریور به صورت برخط نمایش داده می‌شود.

source

توسط irmusic4.ir