به گزارش میراث آریا ، حامد بیگدلی اظهار کرد: استفاده از این تکنیک نورپردازی در پایگاه میراث ملی داش کسن می‌تواند منجر به ایجاد عمق و ابعاد بیشتر در این اثر تاریخی آثار شود و در نتیجه زیبایی بیشتری را به محیط آن می‌دهد. 

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی استان زنجان افزود: تکمیل باتری‌های سیلد اسیدی سلول خورشیدی، اجرای فونداسیون جهت نصب تیرهای چراغ برق، تهیه و نصب تیرهای چراغ برق به همراه بازوها و LED روشنایی در مجموعه تاریخی معبد داش کسن از جمله عملیات اجرایی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی سال ۱۴۰۲ است. 

او گفت: نورپردازی بناهای تاریخی روشی برای ایجاد لذت بصری، تامین امنیت و آسودگی محیط محسوب می‌شود. همچنین به نگه‌داری بنای تاریخی و کلیه عناصر و اجزای آن در برابر اثرات ویرانگر برخی منابع و تجهیزات نوری کمک شایسته‌ای می‌کند و روشی جهت احیای بنا در شب و روز است. 

معبد داش کسن، معبدی با قدمتی هفتصد ساله، مشرف به دشت‌های وسیع و چشم نواز شرق سلطانیه، با ویژگی‌های منحصر بفرد که نظیر آن در ایران وجود ندارد. این معبد در بین گردشگران با نام معبد اژدها شهرت یافته است. «داش کسن» در گویش محلی به معنای محل سنگ بری است.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir