به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتشارات نیستان کتاب «غوغای غزل، از معزی تا منزوی نوشته سیدمحمد تولیت را متتشر و روانه بازار نشر کرد.
این انتشارات که پیش از این در سال 97، کتاب «غوغای غزل از سنایی تا سایه» را منتشر کرده و با اقبال مخاطبان مواجه شده بود، کتاب دوم این مجموعه را که «غوغای غزل از معزّی تا منزوی» نام دارد، منتشر کرده است.
در کتاب اول از 10 غزلسرای برجسته زبان فارسی از هر یک چهل غزل و در مجموع چهارصد غزل گرد آمده بود. در کتاب دوم هم چهارصد غزل گرد آمده است با این تفاوت که از چهل غزلسرا از هر یک ده غزل. به علاوه غزلسرایان بر اساس تقدم تاریخی و غزلهای هر یک بر اساس ترتیب الفبایی قوافی مرتب شدهاند. به طور کلی در دو کتاب غوغای غزل 800 غزل از 50 شاعر گلچین شده است. در انتخاب شاعران سه دوره ذیل مورد نظر بوده است که 10 شاعر مشخصشده متعلق به کتاب اول غوغای غزل (از سنایی تا سایه) هستند.
بازچاپ 4 اثر از مجموعه داستانهای برگزیده «اُ. هنری» توسط نیستان
دوره عراقی، قرن ششم تا نهم (25 شاعر):معزی نیشابوری، سنایی غزنوی، انوری ابیوردی، جمال اصفهانی، خاقانی شروانی، نظامی گنجوی، عطار نیشابوری، کمال اصفهانی، مولوی بلخی، عراقی همدانی، سعدی شیرازی، همام تبریزی، نزاری قهستانی، اوحدی مراغی، سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، ابنیمین فریومدی، عبید زاکانی، عماد کرمانی، سلمان ساوجی، ناصر بخارایی، حافظ شیرازی، جهانملک خاتون، کمال خجندی، عبدالرحمن جامی.
دوره بازگشت، قرن دوازدهم تا چهاردهم (19 شاعر):مشتاق اصفهانی، طبیب اصفهانی، عاشق اصفهانی، آذر بیگدلی، هاتف اصفهانی، صباحی بیدگلی، رفیق اصفهانی، سحاب اصفهانی، مجمر اصفهانی، نشاط اصفهانی، وصال شیرازی، فروغی بسطامی، یغمای جندقی، همای شیرازی، صفای اصفهانی، حبیب خراسانی، فرصت شیرازی، شوریدۀ شیرازی (فصیحالملک)، رضوانی شیرازی (فصیحالزمان).
دوره معاصر، قرن چهاردهم و پانزدهم (6 شاعر): شهریار تبریزی، رهی معیّری، عماد خراسانی، سیمین بهبهانی، امیرهوشنگ ابتهاج (ﻫ. ا. سایه)، حسین منزوی.
در کتاب آمده است: مقصود از غزل ناب غزلی است که با تصوف عاشقانه خراسان توسط سنایی غزنوی پیوند برقرار کرد. سپس با عطار و مولوی جان گرفت و در ادامه با سعدی و حافظ به قاف توفیق رسید. غزل دوره عراقی به این جریان مربوط میشود که دوره بازگشت و دوره معاصر نیز در حقیقت ادامه آن مسیر به حساب میآید. در میان دوره عراقی و بازگشت دو جریان وقوع و هندی شکل گرفت. از آن جهت که این دو جریان به خصوص جریان هندی از جریان عراقی دور افتادند و به معماگویی منظوم پرداختند از آوردن غزلهایشان صرفنظر شد. در این باب جملاتی از مهدی اخوان ثالث (م. امید) که در مقدمه دیوان استاد غزل عماد خراسانی نوشته است آورده میشود.
بسیاری از صاحبطبعان کار غزل را که حقاً دشوارترین کار است سخت آسان گرفتهاند. همین که صورت ظاهری غزلی را آراستند کار را تمام میدانند و حال آنکه جان و روح غزل چیز دیگری است سوای این حرفها. جز کسانی که در زندگی خود معنایی جسته و یافتهاند و تأمّلاتی داشتهاند یا در عالم عشق و شور و دلدادگی دارای قصّه و غصّهای بودهاند جز این کسان باقی اگرچه سخنشان در صورت غزل باشد فاقد معنی حقیقی آن است. مضمونیابیهای شعرای شیوۀ هندی در قالب غزل معنی اصلی این قسم را که حدیث عشق است و حال و تغنّی و ترنّم به فراموشی سپرده است و غزل را به نوعی پراکندهگویی و کالبدی بیجان و جمال تبدیل کرده است.
نویسنده در مقدمه کتاب مینویسد: در انتخاب غزلهای این مجموعه سه نکته مورد نظر بوده است. یعنی غزلها و بیتهایی گزینش شدهاند که عاطفۀشان سرشارتر، خیالشان جویباریتر و زبانشان روانتر است. همت بر آن گماشته شد که غزلهایی انتخاب شوند که مطلع درخشان و در ادامه دستکم چهار بیت درخشان دیگر دارند تا کمترین میزان یک غزل که 5 بیت است تشکیل شود. بیتهای درخشان نیز تا 10 بیت آورده شده است. بنابراین غزلهای این مجموعه همچون کتاب اول غوغای غزل مابین پنج تا ده بیت و مجموع ابیات کل غزلها دوهزار و سیصد بیت است. همچنین از انتخاب غزلهای با وزن کوتاه یا سه رکنی که غالباً اوزان مثنوی است؛ صرفنظر شده است.
انتشارات نیستان این کتاب را در 440 صفحه به قیمت 600 هزار تومان منتشر کرده است.
انتهای پیام/
source