علی اکبر شکارچی در سوگ یار دیرین، جمشید عندلیبی دلنوشته ای را منتشر کرده است.

 

به گزارش خانه موسیقی ایران، متن این نوشته به شرح زیر است:

 

جهان را چنینست ساز و نهاد              که جز مرگ را کس ز مادر نزاد

                 نداند کسی چاره از چنگ مرگ             چو باد خزان است و ما همچو برگ

 

 

بسیار متأسفم دوست عزیز و هنرمند یگانه، ” جمشید عندلیبی ” در ناباوری، از این جهان برفت و همه دوستان و عزیزان خود را در ماتمی عمیق به سوگ نشاند.

جمشید از کودکی در سرزمین شعر و موسیقی و شقایق با موسیقی بزرگانی همچون: سید علی اصغر کردستانی، حسن کامکار و حسن زیرک بزرگ شد و با موسیقی، ردیف دستگاهی در دانشگاه تهران، دانش بزرگسالی خود را به کمال رساند.

نِی نوازی او، آنچنان با جسم و جانش آمیخته شد که بی اغراق، کمتر نوازنده ای از نسل های بعد از خود را می توان یافت که تحت تأثیر تکنیک و احساس او قرار نگرفته باشد.

در اثر ماندگار استاد حسین علیزاده، چنان پُرتوان و پُراحساس نواخته است که گوئی نوازنده و آهنگساز یکیست. شاید او بدان جهت به این جهان آمد تا فقط همین یک کار را انجام دهد و برود.

من هرگز چشمان پُر نور و پُر شوق او را در آموختن و نواختن فراموش نخواهم کرد و برای همیشه صدای نجیب او که لهجه کُردی داشت و حضور پُررنگش در کانون چاووش را به یاد خواهم داشت.

بعد از بسته شدن کانون چاووش و پراکنده شدن و مهاجرت بسیاری از دوستان، سکوت و حیرتی فراموش نشدنی بطور عموم بر جامعه موسیقی و بطور اخص بر اندیشه تک تک اعضاء کانون چاووش حاکم بود. اگر اشتباه نکنم در سالهای ۶۹ و ۷۰ مثل بقیه اعضاء چاووش که بصورت انفرادی به فعالیت خود ادامه دادند؛ من و جمشید هم تصمیم گرفتیم ردیف های میرزاعبدالله را، او با ساز نِی و من با کمانچه ضبط کنیم. به همین دلیل برای صحت و درستیِ اجرا، چندین بار با ماشین ژیان جمشید، رفتیم به محضر استاد مجید کیانی در شهرک چشمه تهران.

شوق نواختن و انگیزه قوی او برای انتقال گوشه های ردیف سازی تار و سه تار میرزاعبدالله برای ساز نِی ستودنی بود. لحظات و گفتگوهای پُرامیدی که در کنار هم بودیم، از یادگارهای جمشید است که با سکوت آن زمان و سکوت ابدی این زمان، مثل داغی فراموش نشدنی در جان من خواهد ماند.

به خانِدان عزیز و هنرمند جمشید عندلیبی صمیمانه تسلیت می گویم؛ صبوری و پذیرش برای همه آنان آرزومندم.

به همه مردم ایران، خصوصأ مردم هنردوست و سرفراز سنندجِ کردستان تسلیت می گویم.

به همه دوستان و همراهان جمشید عندلیبی که دوران پُر فراز و نشیبی را در کنار هم در چاووش با سربلندی گذراندیم، صمیمانه تسلیت می گویم.

 

بدرود ای عزیز خوش سیما و خوش نوازِ عرصه موسیقی

بدرود ای رود جاری نغمات موسیقی کُردی و دستگاهی

بدرود ای گنجینه صوت و شیدائی

بدرود

بدرود

source

توسط irmusic4