خرداد 1402: داریوش گلعلیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، اظهار کرد در قانون هوای پاک شهرداریها و وزارت صمت مکلف شدهاند نسبت به برقیسازی موتورسیکلتهای کار و پیک موتوری اقدام کنند.
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، عنوان کرد در سال جاری کار ویژه ای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران در بودجه 1402 انجام شده است. در بودجه سال جاری مبلغ 700 میلیارد تومان برای مسئله موتورسیکلت در نظر گرفته شد که امیدواریم با همت شهرداری تهران شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم. این 700 میلیارد تومان در مسئله ارائه تسهیلات به موتورسیکلتداران هزینه خواهد شد تا پشتیانی مالی برای خرید موتورسیکلت برقی را داشته باشند.
درحالیکه موتورسیکلتها چنین تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارند و برای توسعه آنها بودجه نیز در نظر گرفته شده است اکنون اخبار حاکی از آن است که موتورسیکلتهای برقی جایی در برنامه هفتم توسعه ندارند. سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، عنوان کرد یکی از مهمترین بندهای حذف شده در لایحه برنامه هفتم نسبت به برنامه ششم توسعه، بند «ش» ماده 38 برنامه ششم است، در این بند دولت مکلف بوده سالانه به میزان 10 درصد از موتورسیکلتهای بنزینی درحال تردد در کشور را با موتورسیکلتهای برقی جایگزین کند.
اگرچه این بند طی سالهای پس از تصویب برنامه ششم توسعه تقریباً عملکری برابر صفر داشته، اما محمل بسیار خوبی برای اجرای طرحهای جایگزینی موتورسیکلتها با موتورسیکلتهای برقی است و عملاً تنها سند بالادستی در این حوزه به شمار میرود.
طبق گفته میرزایی قمی، براساس آمارها در شهر تهران 21 درصد از انتشار آلایندههای گازی و 10 درصد از انتشار ذرات معلق سهم حدود سه میلیون موتورسیکلت درحال تردد است که بیشتر آنها نیز فرسودهاند. این ناوگان سهم عمدهای نیز در سبد مصرف سوخت کشور دارد و یکی از عوامل بالا بودن سرانه مصرف بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها است و برقیسازی این ناوگان بهترین راهکار برای مقابله با این اثرات مخرب محسوب میشود. در شرایطی که شهرهای بزرگ کشور به خصوص تهران هر سال با بحران آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکنند، شهرداری تهران به عنوان یک پیشگام در حوزه برقیسازی موتورسیکلتها برای جایگزینی 50 هزار دستگاه برنامهریزی کرده است و این موضوع را با جدیت دنبال میکند. با این حال حذف الزام به جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با نوع برقی آنها طبیعتاً کار را برای برنامهریزی و اجرای اقدامات در این حوزه دشوار میکند. بدیهی است که اجرای طرحهایی مانند جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با برقی صرفاً از جانب یک نهاد امکانپذیر نیست و همکاری و مشارکت کلیه دستگاههای اجرایی مرتبط را در سطح ملی نیازمند است.
source