تجهیزات و ماشین‌آلات بسته بندی همگام با رشد و توسعه تکنولوژی، پیشرفت کرده‌اند. امروزه از مدرن‌ترین و هوشمندترین دستگاه‌ها برای بسته بندی انواع محصولات استفاده می‌شود که دستگاه‌های وکیوم و شیرینگ معروف‌ترین آن‌ها هستند. با توجه به این توضیحات، به هنگام خرید دستگاه بسته بندی باید به نوع محصولات خود توجه داشته باشید؛ چراکه هر یک از این تجهیزات برای کاربری‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. دستگاه‌های بسته بندی شیرینگ و وکیوم در انواع و مدل‌های مختلفی عرضه شده و هر کدام ویژگی‌ها و کارایی خاص خود را دارند.

در ادامه این مطلب، قصد داریم برخی از پرکاربردترین و مهم‌ترین انواع دستگاه‌های وکیوم و شیرینگ را به همراه مشخصات و کاربردها معرفی کنیم.

دستگاه بسته بندی وکیوم چیست؟

دستگاه‌های بسته بندی سیل وکیوم، بنا بر دلایلی در اغلب مواقع با دستگاه‌های شیرینگ اشتباه گرفته می‌شوند. در حالی که هر یک از این دستگاه‌ها از تکنولوژی بسته بندی متفاوتی بهره می‌برند. تکنولوژی وکیوم بر پایه تخلیه هوای موجود در محیط بسته بندی انجام می‌شود تا محصولات با ماهیت حساس طراوت و تازگی خود را در طولانی مدت حفظ کنند.

دستگاه‌های سیل وکیوم به تبعیت از این تکنولوژی، در ابتدا هوای موجود در داخل بسته بندی را به صورت کامل تخلیه کرده و سپس عملیات دوخت را انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها کاربرد ویژ‌ه‌ای در بسته بندی مواد غذایی دارند. اما با توجه به تنوع بسیار بالای محصولات به خصوص اقلام خوراکی، دستگاه‌های بسته بندی سیل وکیوم در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند.

دستگاه‌های وکیوم در حالت کلی در مقایسه با سایر تجهیزات بسته بندی، ابعاد کوچک‌تری داشته و فضای کمتری اشغال می‌کنند.

 

انواع دستگاه سیل وکیوم

تجهیزاتی که مبنی بر فناوری مدرن و پیشرفته Vacuum ساخته شده‌اند، توانایی این را دارند که محصولات غذایی را در بهداشتی‌ترین شرایط بسته بندی کنند. این دستگاه‌ها در دو دسته بندی صنعتی و خانگی عرضه می‌شوند. طبیعتا دستگاه‌های صنعتی سیل وکیوم، قدرت و بازدهی بیشتری دارند.

انواع دستگاه بسته بندی سیل وکیوم عبارت‌اند از:

  • دستگاه وکیوم دستی: این دستگاه مناسب برای استفاده در منزل و محیط‌های کوچک است.
  • دستگاه وکیوم ایستاده: مجهز به چرخ‌ها جهت سهولت جابه‌جایی
  • دستگاه وکیوم رومیزی: دارای ابعاد بزرگ‌تر و قابلیت وکیوم و بسته بندی به صورت هم‌زمان
  • دستگاه وکیوم دو کابین: برخورداری از سرعت بسته بندی بسیار بالا، داشتن 4 فک مخصوص دوخت

هر یک از این دستگاه‌های بسته بندی سیل وکیوم بر اساس ظرفیت و قدرت دوخت مدل‌های مختلفی دارند.

معرفی انواع دستگاه وکیوم و شیرینگ نادی پک


دستگاه وکیوم رومیزی: پرکاربردترین دستگاه سیل وکیوم

اگر قصد دارید محصولات غذایی خود را با استفاده از یک دستگاه اتوماتیک، پرقدرت و سریع بسته بندی کنید، دستگاه وکیوم رومیزی بهترین انتخاب برای شما است. این دستگاه بر خلاف سایر انواع سیل وکیوم، امکان بسته بندی محصولات مختلف در سایزهای متفاوت را دارد. این دستگاه به علت اشغال فضای بسیار کم، می‌تواند در محیط‌های مختلف اعم از فروشگاه‌ها، کارخانجات بزرگ، کارگاه‌ها و… مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه شیرینگ چیست؟

دستگاه شیرینگ پک، برای بسته بندی انواع محصولات تزیینی، مواد غذایی و اقلام صنعتی مناسب است. در واقع این دستگاه، نوعی ماشین همه کاره است که قابلیت بسته بندی شکیل و محکم هر نوع محصولی را دارد. همان طور که از نام این دستگاه پیداست، در ساخت انواع مدل‌های آن از تکنولوژی شرینک (Shrink) استفاده می‌شود. این تکنولوژی با اعمال حرارت به نایلون بسته بندی، آن را دقیقا به شکل ظرف محصول می‌آورد.

در حقیقت با استفاده از اعمال حرارت، برخی مشکلات شایع اعم از بروز حباب در سطح نایلون بعد از بسته بندی جلوگیری شده و کیفیت اولیه متریال در طی عملیات پکینگ به خوبی حفظ می‌شود.

معرفی انواع دستگاه وکیوم و شیرینگ نادی پک


معرفی انواع دستگاه شیرینگ پک

تجهیزات شرینک پک در انواع مختلف زیر تولید می‌شوند:

  • دستگاه شیرینگ کابینی
  • دستگاه شیرینگ تونلی
  • دستگاه شیرینگ رومیزی

لازم به ذکر است که هر یک از این دستگاه‌ها در دو دسته بندی اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک طبق سفارش و درخواست مشتری ساخته می‌شوند.

دستگاه شیرینگ کابینی

این دستگاه عمدتا برای بسته بندی محصولات با سایز کوچک تا متوسط به کار گرفته می‌شود. همچنین دستگاه‌های شیرینگ پک کابینی نیازی به دستگاه ثانویه دوخت نداشته و به صورت هم‌زمان و اتوماتیک این فرایند را انجام می‌دهند.

دستگاه شیرینگ تونلی

بر خلاف مدل کابینی، این دستگاه به علت داشتن ابعاد بزرگ و محفظه بزرگ‌تر، برای بسته بندی محصولات صنعتی مناسب است. تونل حرارتی این دستگاه دارای تعداد زیادی المنت است که می‌توانند در مدت زمان بسیار کمی نایلون شرینک را روی محصول حرارت دهند.

برای افزایش کارایی و بازدهی دستگاه شیرینگ تونلی، پیشنهاد می‌کنیم حتما از نایلون پلی الفین یا پی وی سی استفاده کنید. نوع تمام اتوماتیک این دستگاه سرعت بسیار بالایی داشته و برای استفاده در کارگاه‌ها و کارخانجات با خط تولید بزرگ مناسب است.

تمامی فرایندهای بسته بندی اعم از دوخت، هدایت محصول و اعمال حرارت در مدل تمام اتوماتیک شیرینگ تونلی به صورت خودکار انجام می‌شود.

دستگاه شیرینگ رومیزی

کوچک‌ترین سایز انواع دستگاه شیرینگ، دستگاه رومیزی شرینک است. این دستگاه به واسطه ابعاد کوچک خود، امروزه در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها جهت بسته بندی محصولات کوچک به کار برده می‌شود. بر خلاف مدل‌های کابینی و تونلی، در این دستگاه فرایند اعمال حرارت توسط سشوار صنعتی انجام می‌شود. به عبارتی، در دستگاه‌های شیرینگ رومیزی خبری از تونل حرارتی نبوده و تنها به وسیله سشوار حرارتی پروسه بسته بندی را انجام می‌دهند.

نکات مهم در انتخاب دستگاه شیرینگ و وکیوم

به هنگام انتخاب هر یک از مدل‌های دستگاه تونلی یا شیرینگ پک، توصیه می‌کنیم حتما به ظرفیت بسته بندی، مصرف برق، ابعاد و جنس بدنه توجه کنید. برای نمونه اگر قصد دارید به صورت روزانه زیر 100 عدد مواد غذایی را بسته بندی کنید، دستگاه‌هایی همچون وکیوم ایستاده یا شیرینگ کابینی مناسب است.

سخن پایانی

حالا که با انواع دستگاه‌های شیرینگ و وکیوم آشنا شدید، بهتر است یکی از بهترین و معتبرترین مراکز تولید کننده انواع تجهیزات بسته بندی را معرفی کنیم. شرکت نادی پک با بیش از 2 دهه سابقه فعالیت درخشان در عرصه تامین ماشین‌آلات بسته بندی، امروزه قادر به تولید پیشرفته‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های بسته بندی در ایران و خاورمیانه است. در این مجموعه شما می‌توانید انواع دستگاه شیرینگ و وکیوم را طبق نیاز و کاربری خود با نازل‌ترین قیمت سفارش دهید.

/

پایان رپورتاژ

source

توسط