برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم‌افزار همیشه در تلاش هستند که پروژه‌های برنامه نویسی را به صورت بهینه و کارآمد پیش ببرند که این امر مستلزم تقویت مهارت برنامه نویسی است. با گسترش پژوهش‌های «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) شاهد دستاوردهای نوین این حوزه‌ در جنبه‌های مختلف و ابعاد گسترده زندگی بشر هستیم. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی را می‌توانیم در حوزه برنامه نویسی ملاحظه کنیم. ابزارها و دستیارهای هوش مصنوعی مختلفی وجود دارند که برنامه نویسان با کمک آن‌ها می‌توانند دانش فنی خود را تقویت کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به نحوه تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌پردازیم و نحوه کار با ابزارهای هوشمند این حوزه را شرح می‌دهیم.

در ابتدای مطلب، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می‌کند. سپس، به معرفی برخی از پرکاربردترین ابزارهای برنامه نویس هوشمند می‌پردازیم و ویژگی‌های آن‌ها را شرح می‌دهیم. در انتهای مطلب نیز، به روش‌های تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌پردازیم و مثال‌هایی از پرامپت های کاربردی برای آن‌ها ارائه می‌کنیم.

دستیار هوش مصنوعی برای برنامه نویسی چیست؟

یکی از راه‌های تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی استفاده از دستیارهای برنامه نویس هوشمند است. این ابزارها می‌توانند به برنامه نویسان و توسعه دهندگان در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی کمک کنند. دستیار برنامه نویس قابلیت‌های بیشتری نسبت به «ویراشگرهای کد یا کد ادیتور» (Code Editor) یا «محیط‌های توسعه یکپارچه» (Integrated Development Environments | IDEs) دارند.

این ابزارهای هوشمند می‌توانند قطعه کدهای نوشته شده را درک کنند و در ویرایش آن‌ها به کاربران پیشنهاداتی ارائه دهند. مهم‌ترین قابلیت‌های دستیار هوش مصنوعی برای برنامه نویسی را می‌توان در فهرست زیر برشمرد:

  • تکمیل کردن قطعه کدهای برنامه نویسان بر اساس دستورات نوشته شده
  • خطایابی برنامه‌ها و ارائه راه‌حل برای رفع آن‌ها
  • تولید قطعه کدهای کامل یک «کلاس» (Class) یا «تابع» (Function) بر اساس نیاز برنامه نویس
  • تولید توضیحات و مستندات برای قطعه کدهای نوشته شده
  • بررسی امنیت پروژه و ارائه راه‌حل‌هایی برای بالا بردن سطح ایمنی برنامه
  • بهینه کردن قطعه کدهای نوشته شده
  • آموزش مفاهیم برنامه نویسی به کاربران
  • ارائه راه‌حل برای حل مسئله

در بخش بعدی، به نحوه یادگیری این دستیارهای هوشمند و شیوه کارکرد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نحوه یادگیری و عملکرد دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی

دستیارهای هوش مصنوعی قدیمی‌تر بر پایه روش‌های «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLP) می‌توانستند ساختار قطعه کدها را درک کنند و پیشنهاداتی را برای بهبود برنامه ارائه دهند.

افرادی در حال برنامه نویسی با کمک ربات هوش مصنوعی هستند - تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

با پیشرفت پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی و ظهور «مدل‌های زبانی» (Language Models) نظیر GPT4، طراحی دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی بر پایه آن‌ها شکل گرفت و این ابزارها قادر هستند متونی همانند متون انسان تولید کنند و قطعه کدهای مختلفی را با زبان‌های برنامه نویسی متفاوت بر اساس نیاز انسان ارائه دهند.

به منظور آموزش دستیارهای برنامه نویس هوشمند، مدل‌های هوش مصنوعی را با استفاده از حجم زیادی داده آموزش می‌دهند. این داده‌ها، قطعه کدهای مختلفی از زبان‌های برنامه نویسی متفاوت هستند. به عنوان مثال، برای آموزش برخی از دستیارهای برنامه نویس هوشمند از قطعه کدهای برنامه نویسی سایت GitHub استفاده شده است. هرچقدر میزان داده‌های آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بیشتر باشد، کارایی و دقت دستیارهای برنامه نویس بهتر خواهد بود. در ادامه، به معرفی برخی از پرکاربردترین دستیارهای برنامه نویس هوشمند می‌پردازیم و مشخصات آن‌ها را شرح خواهیم داد.

پرکاربردترین دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی

سایت‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی مختلفی برای برنامه نویسی وجود دارند که برنامه نویسان می‌توانند با کمک آن‌ها توسعه پروژه‌های خود را به بهترین شکل پیش ببرند. همچنین، افراد تازه‌کار در حوزه برنامه نویسی یا علاقه‌مندان به این حیطه می‌توانند از دستیارهای برنامه نویس برای یادگیری برنامه نویسی استفاده کنند. در فهرست زیر، عناوینی از پرکاربردترین دستیارهای برنامه نویس هوشمند را ملاحظه می‌کنید:

  • ابزار برنامه نویسی GitHub Copilot
  • دستیار برنامه نویس Amazon CodeWhisperer
  • دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی Amazon CodeWhisperer
  • ابزار هوشمند ChatGPT
  • دستیار برنامه نویسی CodiumAI
  • ابزار برنامه نویس هوش مصنوعی Codiga 

در ادامه مطلب، به توضیح ویژگی‌های هر یک از ابزارهای ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم.

تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی GitHub Copilot

دستیار برنامه نویس GitHub Copilot [+] به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای هوشمند محسوب می‌شود که با استفاده از مدل زبانی OpenAI Codex از شرکت OpenAI طراحی شده است و از آن می‌توان برای اهداف مختلفی در برنامه نویسی نظیر تکمیل کردن خطوط کدهای برنامه نویسی، کامل کردن دستورات توابع، نوشتن یادداشت‌ها و تشخیص خطاهای قطعه کدها و بررسی کردن مسائل امنیتی برنامه استفاده کرد.

دانش آموزان در حال تمرین برنامه نویسی با کمک ربات هوش مصنوعی هستند

ویرایشگرهای متنی مختلفی نظیر Visual Studio ،Neovim ،Visual Studio Code و JetBrains از این ابزار پشتیبانی می‌کنند. با کمک این ابزار می‌توان در پروژه‌هایی با زبان‌های برنامه نویسی TypeScript ،Golang ،Python و Ruby بهره گرفت.

دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی Amazon CodeWhisperer

از دیگر ابزار‌های هوش مصنوعی برای تقویت برنامه نویسی می‌توان به ابزار Amazon CodeWhisperer [+] اشاره کرد. این دستیار برنامه نویس می‌تواند بر اساس قطعه کدهای قبلی، دستورات را تکمیل کند. به علاوه، با کمک این ابزار می‌توان خلاصه‌ای از عملکرد توابع، توصیفات پارامترها و مقادیر بازگشتی برنامه تهیه و میزان امنیت برنامه را کنترل و موارد آسیب‌پذیری آن را مشخص کرد.

از این دستیار هوشمند می‌توان برای توسعه پروژه‌هایی با زبان‌های برنامه نویسی Python ، JavaScript ،C#‎ ،Rust ،PHP ،Kotlin ، C و SQL بهره گرفت و از آن در محیط‌های توسعه یکپارچه رایج نظیر JetBrains و VS Code استفاده کرد.

تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی Tabnine

ابزار Tabnine [+] را نیز همانند دو ابزار قبل می‌توان به عنوان یکی از پرکاربردترین دستیارهای برنامه نویسی هوش مصنوعی تلقی کرد. Tabnine از زبان‌های برنامه نویسی Python ،Java ،JavaScript ،PHP ،Go و Rust پشتیبانی می‌کند و قابلیت بررسی قطعه کدهای نوشته شده را به منظور رفع خطا و باگ‌های برنامه دارد. به علاوه، با استفاده از امکانات این این ابزار هوشمند برنامه نویس می‌توانید برای پروژه‌های برنامه نویسی خود، توضیحات و مستنداتی را آماده کنید که به فهم و درک بخش‌های مختلف برنامه به شما و سایر همکاران کمک کند.

استفاده از ابزار هوش مصنوعی ChatGPT برای برنامه نویسی

یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی برای برقراری مکالمه و پرسش و پاسخ، ChatGPT است. از این چت بات هوشمند می‌توان برای تولید متن و گرفتن پاسخ سوالات مختلف استفاده کرد. از دیگر قابلیت‌های این دستیار هوشمند، این است که به کاربران در حوزه برنامه نویسی نیز کمک می‌کند. با کمک این چت بات می‌توانید قطعه کدهای برنامه نویسی مختلفی برای تکمیل پروژه‌های خود تولید و خطاهای برنامه را رفع کنید. همچنین، این دستیار برنامه نویس می‌تواند طبق درخواست شما برای تولید کدهای برنامه، از کتابخانه‌های مشخصی استفاده کند.

ابزار هوش مصنوعی CodiumAI برای برنامه نویسی

دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی CodiumAI [+] از دیگر ابزارهای هوشمند است که می‌توانید از آن در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی و تقویت مهارت خود استفاده کنید. این ابزار می‌تواند با تحلیل دستورات قبلی برنامه، قطعه کدهایی را به منظور تکمیل کردن آن ارائه دهد. همچنین، با کمک این ابزار می‌توانید توضیحات و مستنداتی برای قطعه کدهای خود به منظور افزایش خوانایی برنامه تولید کنید.

ربات هوش مصنوعی در حال آموزش برنامه نویسی به یک برنامه نویس است - تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

یکی از قابلیت‌های کاربردی این دستیار برنامه نویس این است که می‌تواند تست‌های مختلفی برای پروژه شما تولید کند و عملکرد هر بخش از برنامه بسنجد. این دستیار هوش مصنوعی از زبان‌های پرکاربرد Python ،JavaScript و TypeScript‌ پشتیبانی می‌کند از آن می‌توان در IDEهای مختلفی نظیر VSCode ،WebStorm ،IntelliJ ،CLion ،PyCharm و JetBrains استفاده کرد.

تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی Codiga

به منظور تقویت مهارت برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌توانید از ابزار Codiga [+] استفاده کنید. این دستیار برنامه نویس هوشمند به شما در تسریع انجام کارهای برنامه نویسی و افزایش کیفیت و امنیت برنامه کمک می‌کند. همچنین، با استفاده از این ابزار می‌توان خطاها و بخش‌های آسیب‌پذیر برنامه را شناسایی کرد و راه‌حل‌های ارائه شده توسط این ابزار را برای رفع مشکلات برنامه به کار برد.

تکمیل کردن قطعه کدهای نوشته شده توسط برنامه نویسان و بازبینی آن‌ها و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود برنامه از دیگر قابلیت‌های این دستیار برنامه نویس هوشمند هستند. ابزار هوش مصنوعی Codiga از زبان‌های برنامه نویسی Dart ،Python ،C ،C#‎ ،Scala ،Ruby و Go پشتیبانی می‌کند و می‌توان از این ابزار در IDEهای VS Code و JetBrains استفاده کرد.

در ادامه مطلب حاضر از مجله فرادرس، به روش‌های تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌پردازیم و نحوه استفاده از دستیار‌های برنامه نویس را برای کاربران شرح خواهیم داد.

تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

برنامه نویسی روالی چالش‌برانگیز و پیچیده است و پروژه‌های برنامه نویسی معمولاً دارای محدودیت زمانی هستند. افرادی که به این حوزه علاقه دارند، باید علاوه بر یادگیری زبان‌های برنامه نویسی، مهارت‌های خود را در زمینه‌های مختلفی بالا ببرند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ایده‌پردازی و خلاقیت در حل مسائل
  • بازبینی کردن قطعه کدهای نوشته شده
  • تسریع سرعت برنامه نویسی
  • تشخیص خطاها و باگ‌های برنامه
  • نوشتن قطعه کدهای برنامه نویسی به شکل بهینه
  • تهیه مستندات برای برنامه و قطعه کدهای آن
  • پیش‌بینی نحوه توسعه پروژه برنامه نویسی
  • تست برنامه نهایی
  • تصمیم‌گیری درست درباره پروژه

تقویت هر یک از مهارت‌های ذکر شده در فهرست بالا با کمک هوش مصنوعی امکان‌پذیر است. به عبارتی، هوش مصنوعی می‌تواند به تمامی برنامه نویسان با هر سطح از مهارت در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی و تمامی جنبه‌های آن کمک کند. در ادامه، به توضیح هر یک از مهارت‌های لازم برای برنامه نویس اشاره می‌کنیم و به نحوه کاربرد هوش مصنوعی برای تقویت آن مهارت‌ها می‌پردازیم.

ایده‌پردازی با هوش مصنوعی

به عنوان برنامه نویس ممکن است گهگاه با مسائلی روبه‌رو شوید که پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها بسیار سخت و دشوار باشد و هیچ ایده‌ای برای حل آن‌ها به ذهن‌تان خطور نکند. در این شرایط، ممکن است به سراغ سایت‌های مختلف بروید تا جوابی برای مسئله خود پیدا کنید. اقدام دیگری که احتمالاً انجام می‌دهید این است که درباره مسئله با همکاران یا دوستان برنامه نویس خود صحبت می‌کنید و نظرات و ایده‌های آن‌ها برای حل مسئله جویا می‌شوید.

رباتی در حال کمک به برنامه نویس است تا خلاقیت خود را در برنامه نویسی بهتر کند - تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

باید گفت چنین کارهایی ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد و در برخی موارد هم احتمال دارد به پاسخ مناسب برای حل مسئله خود نرسید. استفاده از هوش مصنوعی در این مواقع می‌تواند به عنوان بهترین کمک برای شما محسوب شود. با به‌کارگیری دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی مانند Codex و ChatGPT می‌توانید ایده‌های مختلفی را در کوتاه‌ترین زمان برای حل مسئله خود بیابید.

با پرامپت نویسی و شرح مسئله می‌توانید از این ابزارهای هوش مصنوعی بخواهید راه‌حلی برای مسئله پیدا کند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید محتوای وب‌سایت‌های مختلفی را از اینترنت با برنامه نویسی دریافت کنید و نمی‌دانید چه قطعه کد یا کتابخانه‌ای برای این کار به شما کمک می‌کند، می‌توانید سوال خود را از دستیار برنامه نویس بپرسید تا به شما بهترین راه‌حل را ارائه دهد.

تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی با کمک بازبینی کد

بازبینی کد، به عنوان یکی از بخش‌های اصلی توسعه پروژه، بدین معنا است که یک برنامه نویس قطعه کدهای نوشته شده توسط برنامه نویس دیگر را بازبینی و ارزیابی می‌کند تا اگر اشکالاتی در دستورات وجود دارند، جهت رفع آن‌ها به برنامه نویس ارجاع داده شوند. معمولاً عملکرد برنامه نویسانی که تازه‌کار هستند و تجربه برنامه نویسی زیادی ندارند، باید توسط برنامه نویس ارشد بررسی شود تا در نهایت برنامه نویس تازه‌کار بر اساس بازخوردهایی که دریافت می‌کند، مهارت برنامه نویسی خود را تقویت کند.

به منظور تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌توان از دستیار برنامه نویسی هوشمند برای بازبینی کد استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند کدهای شما را بررسی کنند و بازخوردهایی در راستای بهبود کیفیت قطعه کدها به شما ارائه دهند. به عنوان مثال، دستیار برنامه نویس AI می‌تواند قطعه کدهای شما را به لحاظ ساختار بررسی کند و درباره تغییر ساختار برنامه به شما پیشنهاداتی بدهد. همچنین، این ابزارها برای خوانایی بهتر برنامه ممکن است از شما بخواهند تا نام متغیرها یا توابع را تغییر بدهید یا خطوطی از کدهایی را حذف کنید که نیازی به آن‌ها نیست و تکراری محسوب می‌شوند.

تسریع سرعت برنامه نویسی با کمک AI

تبدیل مفاهیم تئوری و «شبه کدها» (Pseudocodes) به قطعه کدهای برنامه نویسی برای برنامه نویسان به خصوص تازه‌کاران این حوزه چالش‌برانگیز است. یکی از روش‌های تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی این است که از دستیارهای هوشمند به منظور تکمیل خودکار قطعه کدها استفاده کنیم.

به عنوان مثال، اگر در حال یادگیری الگوریتم‌های «جستجوی دودویی» (Binary Search) یا الگوریتم «مرتب کردن» (Sorting) داده‌ها در ساختمان داده «لیست» (List) هستید، می‌توانید از دستیارهای برنامه نویسی مانند ChatGPT بخواهید تا قطعه کدی برای آن الگوریتم با زبان برنامه نویسی مورد نظر شما تولید کند و خط به خط آن را شرح دهد. بدین ترتیب، می‌توانید از این طریق با شیوه دقیق پیاده‌سازی انواع مختلف الگوریتم‌ها آشنا شوید و ساختار برنامه نویسی بهینه را یاد بگیرید و مهارت برنامه نویسی خود را تقویت کنید. استفاده از هوش مصنوعی در تولید قطعه کدهای برنامه نویسی به شما در تسریع توسعه پروژه‌های برنامه نویسی نیز کمک شایانی می‌کند.

تشخیص خطای برنامه نویسی با AI

تشخیص باگ‌ها و خطاهای پروژه‌های برنامه نویسی امری زمان‌بر، خسته‌کننده و چالش‌برانگیز است. همچنین، شناسایی مشکلات برنامه برای برنامه نویسان تازه‌کار دشوار است و این احتمال وجود دارد افرادی که با علاقه قدم در مسیر یادگیری برنامه نویسی گذاشته‌اند، به دلیل عدم توانایی در رفع خطاها و باگ‌های قطعه کدها از ادامه مسیر ناامید شوند.

برنامه نویس در حال پیدا کردن باگ‌ها و خطاهای برنامه با کمک هوش مصنوعی است

هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص و رفع خطاهای برنامه نویسی به افراد کمک کند. دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی مانند «Github Copilot» قطعه کدهای نوشته شده را تحلیل می‌کند و پس از شناسایی خطاهای برنامه، راه‌حل‌هایی را برای رفع آن‌ها به کاربر ارائه می‌دهد. بدین ترتیب، برنامه نویسان تازه‌کار و حتی افراد حرفه‌ای می‌توانند با کمک هوش مصنوعی به سادگی خطاهای برنامه خود را تشخیص دهند و مهارت خود را در زمینه رفع خطا و باگ‌های برنامه از این طریق بالا ببرند.

برنامه نویسی بهینه با کمک AI

یکی از اهداف برنامه نویسان و توسعه دهندگان پروژه‌های نرم‌افزاری این است که قطعه کدهای خود را به شکل بهینه بنویسند تا کارایی خوبی به لحاظ سرعت و عملکرد داشته باشند. افراد تازه‌کار در حوزه برنامه نویسی ممکن است به دستورات، ابزارها و کتابخانه‌های زبان‌های برنامه نویسی به خوبی اشراف نداشته باشند و به جای استفاده از دستورات کوتاه و بهینه، کدهای طولانی با پیچیدگی زمانی بالا بنویسند.

دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند به برنامه نویسان کمک شایانی کند. به عنوان مثال، می‌توانید از ChatGPT بخواهید دستورات برنامه نویسی شما را بازبینی کند و راه‌حلی برای بهینه کردن آن‌ها ارائه دهد. بدین ترتیب، استفاده از ابزارهای AI به شما در نوشتن کدهای بهینه‌تر و تقویت برنامه نویسی کمک می‌کند.

تهیه مستندات برنامه نویسی با استفاده از AI

یکی از روش‌های تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی این است که از دستیارهای AI‌ برای تهیه مستندات و توضیحات درون برنامه‌ای برای قطعه کدها استفاده کنید. پروژه‌های برنامه نویسی توسط اعضای مختلف تیم توسعه داده می‌شوند و باید برای فهم سایر همکاران و کاربران، توضیحات مناسبی را پیرامون دستورات برنامه نویسی نوشته شده برای هر بخش از پروژه ارائه دهیم.

برای تهیه مستندات و توضیحات کدهای برنامه نویسی می‌توانید از دستیارهای هوشمند برنامه نویسی کمک بگیرید تا با درک و تحلیل قطعه کدها، به طور خودکار، توضیحاتی را درباره عملکرد دستورات تولید کنند.

پیش بینی نحوه توسعه پروژه با هوش مصنوعی

تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهد که درباره مدیریت پیشبرد انواع مختلف پروژه‌های نرم‌افزاری نیز آگاهی کسب کنید.

برنامه نویس در حال مشورت گرفتن از ربات هوش مصنوعی است - تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

به عبارتی، دستیار هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های مهمی برای پیش‌بینی نحوه توسعه پروژه‌های برنامه نویسی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • ابزارهای برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌توانند در تعیین اهداف واقعی پروژه و تخمین زمان مورد نیاز برای توسعه آن به شما کمک کنند.
  • دستیار هوش مصنوعی با تحلیل پروژه و داده‌ها می‌تواند خطرات و موانع آن را برای شما شرح دهد.
  • ابزارهای برنامه نویسی می‌توانند اطلاعاتی پیرامون منابع مورد نیاز پروژه و پیش‌نیاز‌های لازم برای توسعه آن به شما ارائه دهند.

تست دستورات برنامه نویسی با کمک ابزارهای هوش مصنوعی

تست برنامه با کمک AI به عنوان یکی از روش‌های تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی محسوب می‌شود. پس از نوشتن قطعه کدهای برنامه باید عملکرد آن‌ها را تست کنید تا اگر خطایی در برنامه وجود دارد، آن‌ها را رفع کنید. با کمک دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌توانید خیلی سریع و به طور کارآمد تست‌های مختلفی از برنامه بگیرید. استفاده از AI در تست برنامه مزیت‌هایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

  • دستیار هوش مصنوعی می‌تواند تست‌های مختلفی را برای برنامه انجام دهد تا تمامی خطاها و باگ‌های آن مشخص شود. بدین ترتیب، برنامه نویس با انواع خطاها و باگ‌هایی که برایش ناشناخته بود، به طور کامل آشنا می‌شود و در توسعه پروژه‌های بعدی خود آن‌ها را مد نظر قرار می‌دهد.
  • هوش مصنوعی می‌تواند مسائل امنیتی پروژه را بررسی کند و خطرات احتمالی برنامه را به برنامه نویس اطلاع دهد. بدین ترتیب، برنامه نویسان می‌توانند با کمک هوش مصنوعی از جنبه‌های مختلف با نکات امنیتی در برنامه نویسی آشنا شوند.

تغییر استراتژی در تصمیم گیری

هدف اصلی هوش مصنوعی طراحی ابزارها و سیستم‌های هوشمندی است که بدون دخالت انسان بتوانند کارها و وظایفی را با تحلیل و تفکر انجام دهند. در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی می‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت تا بدون نیاز به مذاکره با افراد مختلف، درباره ویژگی‌ها و منابع مورد نیاز و میزان سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کند. ابزارهای هوش مصنوعی بر پایه اطلاعات قبلی خود از نرم‌افزارها و وضعیت موفقیت یا شکست آن‌ها می‌توانند درباره وضعیت پروژه شما و کارایی آن پیش‌بینی کنند و خطرات و ریسک‌های احتمالی آن را شرح دهند.

مهندس کامپیوتر در حال مشورت گرفتن از هوش مصنوعی برای توسعه پروژه برنامه نویسی است - تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

همچنین، باید خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی عاری از خطاها و تعصبات انسانی است و تصمیماتی که ابزارهای هوشمند برای پیشبرد پروژه می‌گیرند، صرفاً بر اساس نتایج حاصل شده از تجربیات و پروژه‌های قبلی است. بدین ترتیب، برنامه نویسان می‌توانند در تصمیمات خود از هوش مصنوعی استفاده کنند و با اطمینان بیشتری درباره پروژه و نحوه پیشبرد آن اطلاعات به دست آورند.

پرامپت نویسی برای تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی روشی موثر برای تمامی برنامه نویسان است. افراد با هر سطح از مهارت برنامه نویسی می‌توانند از دستیارهای هوش مصنوعی نظیر ChatGPT ،Bard و Jasper در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی استفاده کنند و مهارت‌های خود را در این زمینه بهبود دهند.

با استفاده از پرامپت نویسی می‌توانید درخواست خود را به دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی بدهید تا خروجی‌‌هایی را مطابق نیاز شما تولید کند. پرامپت‌های مربوط به برنامه نویسی می‌توانند شامل موضوعات مختلفی باشند که در فهرست زیر ملاحظه می‌شوند:

  • تولید قطعه کدهای برنامه نویسی
  • خطایابی و شناسایی باگ‌های برنامه
  • پیشنهاد راه‌حل برای حل مسئله
  • تولید توضیحات پیرامون قطعه کدهای برنامه نویسی
  • بهینه کردن دستورات برنامه نویسی
  • یادگیری مفاهیم جدید برنامه نویسی
  • فهم الگوهای طراحی در برنامه نویسی
  • یادگیری سینتکس زبان برنامه نویسی
  • آماده شدن برای پرسش‌های جلسات مصاحبه شغلی
  • یادگیری مفاهیم «رابط‌های برنامه نویسی» (API) و کار با آن‌ها
  • درک پیام های خطای برنامه نویسی
  • مدیریت پروژه و استفاده از متودولوژی «اجایل» (Agile) در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی
  • یادگیری «عبارات منظم» (Regular Expression) یا Regex در برنامه نویسی

در ادامه، به توضیح هر یک از موارد ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم و مثال‌هایی کاربردی از پرامپت نویسی برای هر یک از آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

تولید کد با AI برای تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

از دستیارهای برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌توانید برای تولید قطعه کدهای مورد نیاز پروژه خود استفاده کنید که این کار در کاهش هزینه زمانی برای توسعه پروژه نقش به‌سزایی دارد. برای این که بهترین نتیجه را از دستیار برنامه نویس هوشمند بگیرید، باید یک سری ویژگی‌ها را در نوشتن پرامپت رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • نوشتن جزئیات: برای تولید قطعه کدهای برنامه نویسی با هوش مصنوعی باید دقیقا زبان برنامه نویسی مورد نظر را مشخص کنید و به طور واضح شرح دهید که قطعه کدها چه کاری را باید انجام دهند و چه نوع خروجی را باید برگردانند.
  • مشخص کردن ابزارهای برنامه نویسی: اگر می‌خواهید دستیار هوش مصنوعی برای نوشتن قطعه کد از کتابخانه خاصی استفاده کند، باید در پرامپت خود نام آن را درج کنید.
  • تعیین ورودی و خروجی قطعه کد: اگر تابع یا قطعه کد درخواستی شما ورودی یا خروجی خاصی دارد یا دارای فرمت خاصی هستند، باید به این موارد در پرامپت خود اشاره کنید.

در ادامه، چند مثال از پرامپت نویسی برای تولید کدهای برنامه نویسی توسط دستیار برنامه نویس هوشمند را ملاحظه می‌کنید که از آن‌ها می‌توانید در هنگام کار با ابزارهایی نظیر ChatGPT بهره ببرید.

فرض کنید قصد دارید پرامپتی برای تولید یک تابع به زبان برنامه نویسی پایتون بنویسید که مقدار فاکتویل اعداد ورودی را محاسبه می‌کند. می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید:

Write a Python function named calculate_factorial that takes an integer n as input and returns the factorial of n. The function should return 1 if n is 0.

همچنین، اگر می‌خواهید در کوئری نویسی از دستیار برنامه نویس هوشمند کمک بگیرید، باید نام جدول و داده‌ها و شرط‌های مورد نظر خود را برای هوش مصنوعی مشخص کنید. در مثال زیر، پرامپتی نوشته شده است که از دستیار برنامه نویس درخواست می‌شود به زبان SQL یک کوئری بنویسد که تمام اطلاعات ستون‌های جدول employees را به شرطی استخراج کند که مقدار ستون salary بالاتر از ۵۰ هزار باشد:

Write a SQL query to fetch all columns from the employees table where the salary is above 50000.

خطایابی با AI برای تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

خطایابی قطعه کدهای برنامه بسیار وقت‌گیر و خسته‌کننده است. در پروسه خطایابی در وهله اول باید مشکل را شناسایی کنید و سپس به دنبال راه‌حلی برای رفع آن بگردید. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به برنامه نویسان در روال خطایابی برنامه کمک کند.

برای این که از دستیار برنامه نویس برای رفع خطای برنامه استفاده کنید، باید قطعه کدی را که دارای خطا است، به ابزار هوشمند بدهید و مشکل را برای آن تشریح کنید. اگر موقع اجرای برنامه خطایی دریافت می‌کنید، می‌توانید متن خطا را نیز به دستیار برنامه نویس بدهید.

به منظور نحوه استفاده از پرامپت برای خطایابی برنامه از مثالی کمک می‌گیریم. فرض کنید یک کوئری به زبان SQL نوشتید که قرار است از جدولی با عنوان employees، اسامی و حقوق افرادی را استخراج کنید که درآمدشان بالای ۵۰ هزار دلار است. اما با اجرای کوئری، جدولی خالی دریافت می‌کنید. در این شرایط می‌توانید از پرامپتی با ساختار زیر استفاده کنید و از دستیار هوش مصنوعی برای رفع خطا کمک بگیرید. در ادامه پرامپت زیر نیز می‌توانید کوئری خود را بنویسید.

I have this SQL query that should fetch the employee names and their salaries from the ’employees’ table where the salary is above 50000, but it’s returning an empty set. Can you spot any issues.

کاربرد هوش مصنوعی برای تولید توضیحات قطعه کدهای برنامه نویسی

درک کدهای برنامه نویسی یکی دیگر از چالش‌های این حوزه است. برنامه نویسان ممکن است با قطعه کدهایی کار کنند که قبلا توسط سایر افراد یا توسط خودشان نوشته شده‌اند. بدین منظور، این افراد می‌توانند از دستیار برنامه نویس نظیر ChatGPT استفاده کنند و دستورات را به این ابزارها بدهند تا هدف و عملکرد آن‌ها را شرح دهند.

در زمان نوشتن پرامپت می‌توانید از دستیار برنامه نویس بخواهید عملکرد قطعه کد یا تابع را برای شما توضیح دهد. در این راستا، می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید:

Could you please explain how this Python function works?

در ادامه پرامپت بالا می‌توانید قطعه کد مربوط به تابع را بنویسید. همچنین، می‌توانید از دستیار برنامه نویس هوشمند بخواهید عملکرد دستورات را با جزییات کامل و مفصل برای شما شرح دهد. به عنوان مثال، می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید تا هوش مصنوعی کوئری SQL را جزء به جزء برای شما شرح دهد:

I’m unsure what this SQL query does. Could you break it down for me?

برنامه نویسی بهینه با کمک هوش مصنوعی

برنامه نویسان و توسعه دهندگان حرفه‌ای به دنبال این هستند که از قطعه کدهای بهینه برای توسعه پروژه‌های خود استفاده کنند. در این راستا، این افراد می‌توانند از هوش مصنوعی کمک بگیرند و پروژه‌ها را به نحوی توسعه دهند که عملکرد و کارایی آن‌ بهتر شود و میزان مصرف حافظه کاهش پیدا کند. همچنین، بهینه‌سازی برنامه نویسی در افزایش میزان خوانایی برنامه نیز نقش مهمی دارد.

زمانی که می‌خواهید از دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی برای بهینه کردن کدهای خود استفاده کنید، می‌توانید قطعه کد را به ابزار هوشمند بدهید و نوع بهینه‌سازی را نیز برای آن تعیین کنید. به عنوان مثال، در پرامپت زیر، از هوش مصنوعی درخواست شده است که به لحاظ اجرایی، دستورات تابع پایتون بهینه شود:

I have this Python function, but I feel it could be optimized for better performance. Do you have any suggestions?

در مثال زیر، دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی باید قطعه کدهای زبان جاوا را به لحاظ خوانایی بهینه کند:

I wrote this JavaScript function, but it’s quite hard to follow. Do you have any suggestions to make it more readable?

علاوه بر موضوع بهینه‌سازی، می‌توان از هوش مصنوعی برای یافتن راه‌حل بهتر برای یک مسئله کمک گرفت. ممکن است برای یک مسئله به یک راه‌حلی رسیده باشید و قطعه کدی که برای آن نوشتید، بدون هیچ مشکلی پاسخ صحیح به شما بدهد. در این حالت می‌توانید از هوش مصنوعی بپرسید آیا ساختار داده مناسب‌تر یا رویکرد بهتری برای حل مسئله وجود دارد؟

به عنوان مثال، فرض کنید کلاسی را با استفاده از زبان جاوا نوشتید و قصد دارید از دستیار هوش مصنوعی برای راه‌حل بهتر استفاده کنید. بدین منظور می‌توانید از پرامپت زیر کمک بگیرید:

I’ve written this Java class and it works as expected. However, I’d like to know if there’s a more effective way to implement the same functionality?

یادگیری مفاهیم جدید برنامه نویسی با استفاده از هوش مصنوعی

برنامه نویسی حوزه‌ای است که یادگیری آن انتها ندارد و به طور مداوم ابزارها، روش‌ها و مفاهیم آن گسترده‌تر می‌شود. برای تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌توانید از دستیارهای برنامه نویس استفاده کنید و مفاهیم جدید برنامه نویسی را با آن‌ها یاد بگیرید.

در هنگام یادگیری مفهومی خاص از برنامه نویسی با هوش مصنوعی باید به طور واضح و مشخص درخواست خود را مطرح کنید. به عنوان مثال، اگر به تازگی یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون را شروع کردید و می‌خواهید مفهوم «خلاصه لیست» (List Comprehension) را به همراه مثال یاد بگیرید، می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید:

Can you explain how list comprehension works in Python with examples?

چنانچه قصد دارید کاربرد یک کتابخانه را بدانید، می‌توانید از هوش مصنوعی کمک بگیرید. در پرامپت زیر، از دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی درخواست شده است که توضیحی از نحوه کارکرد کتابخانه React در زبان جاوا اسکریپت برای ساخت رابط وب در قالب مثال ارائه دهد:

Could you provide a basic explanation of how React works for creating web interfaces, and maybe a simple example?

همچنین، می‌توانید از دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی برای درک یک الگوریتم و نحوه پیاده‌سازی آن با زبان برنامه نویسی استفاده کنید. مثال زیر، پرامپتی را نشان می‌دهد که از هوش مصنوعی درخواست می‌کند الگوریتم جستجوی باینری و نحوه استفاده از آن در ساختمان داده‌ها را در قالب مثال توضیح دهد:

Can you explain what binary trees are and how they’re used in data structures with an example?

فهم الگوهای طراحی با کمک هوش مصنوعی

الگوی طراحی یا «دیزاین پترن» (Design Pattern) یکی از بخش‌های مهم مهندسی نرم‌افزار محسوب می‌شود که با کمک آن می‌توان پروژه برنامه نویسی را به صورت کارآمد و خوانا توسعه داد. استفاده از دیزاین پترن‌ها یا درک آن‌ها ممکن است برای برنامه نویسان دشوار و چالش‌برانگیز باشد. می‌توان با کمک هوش مصنوعی فهم الگوهای طراحی را در قالب مثال‌های کاربردی شفاف کرد.

زمانی که می‌خواهید از دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی درباره دیزاین پترن‌ها سوال کنید، باید به طور دقیق نوع آن‌ها را مشخص کنید یا مشکل خود را درباره آن‌ها به طور واضح شرح دهید. به عنوان مثال، می‌توانید از پرامپت زیر برای توضیح دیزاین پترن Singleton در زبان جاوا به همراه مثال استفاده کنید:

Could you explain how the Singleton design pattern works in Java with an example?

یادگیری سینتکس زبان برنامه نویسی با هوش مصنوعی

برنامه نویسان معمولا برای انجام پروژه‌های خود با چندین زبان برنامه نویسی کار می‌کنند. سینتکس زبان‌های برنامه نویسی با یکدیگر متفاوت است و گهگاه این موضوع به عنوان یک چالش برای افراد محسوب می‌شود. با استفاده از دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی می‌توانید ساختار دقیق برنامه نویسی یک زبان را برای خود یادآوری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از پرامپت زیر برای تولید ساختار حلقه For در زبان برنامه نویسی پایتون استفاده کنید:

Could you show me how to write a for loop in Python.

همچنین، می‌توانید با کمک پرامپت زیر از دستیار برنامه نویس هوشمند بخواهید نحوه اعلان یک «آرایه» (Array) را در زبان برنامه نویسی جاوا به شما نشان دهد:

What’s the correct syntax for declaring an array in Java?

استفاده از هوش مصنوعی برای مصاحبه شغلی

اگر به دنبال شغلی در حوزه برنامه نویسی می‌گردید و می‌خواهید پیش از مصاحبه، با سوالات مختلف این سمت شغلی آشنا شوید، می‌توانید از دستیار هوش مصنوعی کمک بگیرید. هوش مصنوعی می‌تواند سوالات رایج جلسه مصاحبه و پاسخ‌های آن‌ها را برای شما شرح دهد. به عنوان مثال، می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید تا دستیار هوشمند سوالات رایج برنامه نویسی به زبان پایتون را به شما نشان دهد:

Could you provide some common Python coding interview questions and their solutions?

همچنین، پرامپت زیر نیز می‌تواند کارایی پرامپت قبل را داشته باشد:

I’m preparing for an interview that requires knowledge of Python. Could you provide me some practice questions?

یادگیری رابط برنامه نویسی با کمک AI

رابط‌های برنامه نویسی نقش مهمی را در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری ایفا می‌کنند و از طریق آن‌ها می‌تواند نرم‌افزار را به سایر برنامه‌ها متصل کرد. به منظور یادگیری و استفاده از این رابط‌ها می‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت. زمانی که از دستیار برنامه نویس می‌خواهید درباره رابط‌های برنامه نویسی سوال بپرسید، باید به طور دقیق نوع رابط و عملکرد آن را توضیح دهید.

به عنوان مثال، اگر تا به حال با رابط‌های برنامه نویسی کار نکردید و می‌خواهید با مفاهیم پایه‌ای آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید تا دستیار هوش مصنوعی درباره آن‌ها و کاربردشان در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری به شما توضیح دهد:

Can you explain what APIs are and how they are used in software development?

همچنین، اگر به دنبال یادگیری رابط برنامه نویسی خاصی هستید، می‌توانید نام آن را دقیقا برای دستیار هوش مصنوعی مطرح کنید تا درباره نحوه استفاده از آن به شما کمک کند:

Can you explain how to use the Twitter API to post a tweet?

به علاوه، ممکن است در حین کار کردن با رابط‌های برنامه نویسی با خطاهایی مواجه شوید. در این شرایط می‌توانید برای دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی شرح دهید از چه رابطی استفاده می‌کنید و پیام خطای دریافتی را توضیح دهید و از آن برای رفع خطا کمک بگیرید. مثال زیر، پرامپتی را در این راستا به شما نشان می‌دهد:

I’m trying to use the Google Maps API and keep getting a ‘REQUEST_DENIED’ error. What does this mean and how can I resolve it?

درک پیام های خطای برنامه نویسی با کمک دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی

یکی از روش‌های تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی این است که از آن برای درک پیام‌های خطاهای رایج برنامه نویسی استفاده کنید. اگر شما برنامه نویس تازه‌کاری هستید، ممکن است با خطاهای زیادی در حین برنامه نویسی مواجه شوید که بسیاری از آن‌ها تکراری باشند. دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی می‌تواند به شما در رفع خطاهای مختلف کمک کند و از این طریق می‌توانید در زمان مواجه با خطاهای مشابه، سریعا آن‌ها را حل کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید از پرامپتی که در ادامه نشان داده شده است، برای درک خطای زبان برنامه نویسی پایتون و شیوه رفع آن استفاده کنید:

I received an IndentationError in Python. What does this mean and how can I fix it?

همچنین، از پرامپت زیر نیز می‌توانید برای رفع خطای دریافتی در فریم‌ورک Node.js کمک بگیرید:

I’m seeing a TypeError: undefined is not a function in my Node.js code. What does this error mean and how can I solve it?

مدیریت پروژه و تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

مدیریت پروژه و متودولوژی «اجایل» (Agile) مباحث مهمی در توسعه نرم‌افزار محسوب می‌شوند. پروژه‌های برنامه نویسی بر اساس اصول اجایل مرحله به مرحله پیش می‌روند و اعضای تیم برنامه نویسی مفاهیمی را که در مدیریت پروژه وجود دارد در توسعه پروژه استفاده می‌کنند. اگر با مفاهیم این دو حوزه آشناییت ندارید، می‌توانید از دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی سوالاتی پیرامون آن‌ها بپرسید. به عنوان مثال، می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید تا هوش مصنوعی اصول اجایل را در توسعه نرم‌افزار برای شما شرح دهد:

Could you explain the principles of Agile methodology in software development?

همچنین، درباره نحوه به‌کارگیری اصول اجایل در زمان برنامه نویسی نیز می‌توانید از هوش مصنوعی با کمک پرامپت زیر اطلاعات کسب کنید:

Can you explain how to apply Agile methodologies in a Python project?

به علاوه، اگر در حین استفاده از متودولوژی اجایل در پروژه برنامه نویسی، با چالش خاصی در تیم خود مواجه می‌شوید، می‌توانید شرایط را با استفاده از پرامپت زیر برای دستیار برنامه نویس هوشمند شرح دهید تا به شما برای رفع مشکل کمک کند:

I’m managing a [project type] using the [Agile methodology]. Could you provide guidance on how to handle [specific challenge] considering our team size of [number] and [specific condition]?

یادگیری Regular Expression با کمک هوش مصنوعی برای تقویت برنامه نویسی

اگر شما برنامه نویسی هستید که با داده‌های متنی کار می‌کنید، می‌توانید از «عبارت منظم» (Regular Expression) برای اعمال تغییرات در متن یا جستجوی متنی استفاده کنید. دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی می‌توانند در راستای یادگیری این عبارات به شما کمک کنند. به هنگام استفاده از هوش مصنوعی برای بهره‌گیری از عبارت‌های منظم، باید زبان برنامه نویسی را مشخص کنید و هدف خود را به طور دقیق شرح دهید.

به عنوان مثال، اگر در زبان پایتون با عبارت منظمی برخورد کردید و کارایی آن را نمی‌دانستید، می‌توانید پرامپت زیر را به همراه عبارت منظم برای دستیار هوش مصنوعی بنویسید تا آن را شرح دهد:

Could you explain what this regular expression does in Python?

به علاوه، اگر می‌خواهید از عبارات منظم برای پیدا کردن الگویی خاص در متون استفاده کنید، می‌توانید از هوش مصنوعی کمک بگیرید. به عنوان مثال، در پرامپت زیر از دستیار برنامه نویس هوشمند خواسته شده است تا به زبان جاوا اسکریپت برای پیدا کردن آدرس ایمیل یک عبارت منظم بنویسد:

Can you help me write a regular expression in JavaScript to validate email addresses?

معایب هوش مصنوعی برای برنامه نویسی

علی‌رغم نتایج شگفتی که در حین کار با دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی گرفتیم، باید گفت این فناوری هنوز جای کار زیاد دارد. می‌توان نقاط ضعف هوش مصنوعی برای برنامه نویسی را به طور خلاصه در فهرست زیر ذکر کرد:

  • نداشتن خلاقیت
  • وابسته شدن برنامه نویسان به هوش مصنوعی
  • رعایت نشدن اصول حقوقی و اخلاقی
  • اعمال شدن تعصب و به کارگیری داده‌های نادرست در آموزش دستیارهای برنامه نویسی

در ادامه، به توضیح هر یک از مسائل ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم.

خلاق نبودن هوش مصنوعی در برنامه نویسی

هوش مصنوعی فعلی فاقد خلاقیت انسانی، شهود و تخصص در حوزه برنامه نویسی است. این ویژگی‌ها برای توسعه پروژه‌های برنامه نویسی لازم و ضروری هستند. با این که دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی می‌توانند در بسیاری از وظایف کدنویسی به انسان کمک کنند و حتی در افزایش میزان خلاقیت برنامه نویس مثمرثمر باشند، برنامه نویسان و توسعه دهندگان باید خودشان سیستم‌های پیچیده را مفهوم‌سازی کنند، مشکلات تجاری را تشخیص دهند و تصمیم‌های استراتژیک نهایی را بگیرند.

وابستگی برنامه نویسان به هوش مصنوعی

با این که استفاده از دستیارهای برنامه نویسی هوشمند می‌توانند به برنامه نویسان کمک کنند تا در زمان کوتاه پروژه‌های خود را با کیفیت خوبی به اتمام برسانند، استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی می‌تواند منجر به وابستگی زیاد افراد به این ابزارها شود و نوآوری و تفکر انتقادی خود را از دست بدهند. این امر در نهایت می‌تواند عامل کاهش کیفیت کلی نرم‌افزار شود و صنعت توسعه نرم‌افزار تحت تاثیر این اتفاق قرار گیرد.

ربات به جای انسان در حال برنامه نویسی است - تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

رعایت نشدن مسائل حقوقی و اخلاقی توسط هوش مصنوعی

یکی دیگر از مسائل مهمی که برای به کارگیری هوش مصنوعی در برنامه نویسی مطرح می‌شود، رعایت نشدن مسائل قانونی و اخلاقی است. از آنجایی که برای آموزش ابزارهای برنامه نویسی مبتنی بر هوش مصنوعی از کدهای منبع باز استفاده می‌شود و اساساً این قطعه کدها توسط توسعه دهندگان دیگر نوشته شده‌اند، ممکن است مسائل حقوقی و اخلاقی رعایت نشوند.

به عنوان مثال، اگر دستیار کدنویسی هوش مصنوعی، قطعه کدی مشابه کدهای موجود در مخزن داده‌های منبع باز تولید کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا استفاده از آن قطعه کد به عنوان سرقت ادبی محسوب می‌شود؟ هنوز پاسخ روشنی را برای این موضوع در اختیار نداریم.

اعمال شدن تعصب و به کارگیری داده‌های نادرست در آموزش هوش مصنوعی

خروجی و عملکرد دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی به داده‌هایی بستگی دارند که در زمان آموزش مدل، از آن‌ها استفاده شده است. در نتیجه، الگوریتم های یادگیری ماشین و الگوریتم های یادگیری عمیق ممکن است در حین آموزش، سوگیری داشته باشند و همیشه نتوانند نتیجه درست را پیش‌بینی کنند. به عبارتی، اگر داده‌های آموزشی دارای بایاس باشند، الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیز چنین خواهند بود و خروجی‌های صحیحی تولید نخواهند کرد.

آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی

با توجه به گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در سال‌های اخیر و استفاده رایج آن در حوزه برنامه نویسی، بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که تاثیر هوش مصنوعی در آینده بر مشاغل برنامه نویسی به چه شکل خواهد بود و آیا این احتمال وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی جایگزین برنامه نویسان و توسعه دهندگان شود؟

از آن جا که هدف هوش مصنوعی طراحی سیستم‌ها و ابزارهایی است که به طور خودکار وظایفی را بدون دخالت انسان انجام دهند، این انتظار می‌رود که در آینده بسیاری از مسئولیت‌های برنامه نویسان و توسعه دهندگان به طور خودکار توسط هوش مصنوعی انجام شوند. عملیاتی نظیر تولید قطعه کدهای پروژه و اشکال‌زدایی آن‌ها به طور کامل می‌تواند توسط دستیارهای هوش مصنوعی انجام شوند و این امر سبب می‌شود نیازی به برنامه نویسان، مخصوصا افراد تازه‌کار در این حیطه، نباشد.

با این حال، علاقه‌مندان به حوزه برنامه نویسی نباید انگیزه خود را برای قدم گذاشتن در این مسیر از دست بدهند. این افراد می‌توانند زبان‌ها، مهارت‌ها و ابزارهای برنامه نویسی جدیدی را یاد بگیرند که با آن‌ها با ابزارهای برنامه نویسی هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنند و حرفه خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند. به عنوان مثال، پرامپت نویسی یکی از موضوعاتی است که با ظهور چت بات‌های اخیر مطرح شد. امروزه، در سازمان‌ها به افرادی برای جایگاه شغلی مهندس پرامپت احتیاج دارند تا بتوانند با این ابزارهای چت بات به طور موثر ارتباط برقرار کنند.

ربات هوش مصنوعی در حال آموزش برنامه نویسی به افراد است - تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

همچنین، برنامه نویسان و توسعه دهندگان می‌‌توانند از خلاقیت خود و ادغام آن با خروجی‌های هوش مصنوعی تاثیرات و نتایج شگفتی به دست آورند. به علاوه، این افراد می‌توانند به طراحی ابزارها و برنامه‌های هوش مصنوعی بپردازند که در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی بتوان از آن‌ها استفاده کرد. به علاوه، افراد فعال در حوزه برنامه نویسی می‌توانند از هوش مصنوعی در امور نظارتی و مدیریتی توسعه پروژه استفاده کنند.

علاوه‌براین، این احتمال وجود دارد که فناوری هوش مصنوعی انواع جدیدی از فرصت‌های شغلی را در حیطه برنامه نویسی ایجاد کند. به عنوان مثال، این انتظار می‌رود که با پیشرفت پژوهش‌های AI در آینده زبان‌ها و تکنیک‌های برنامه‌نویسی جدیدی برای برنامه‌نویسان ایجاد شود. این امر موجب می‌شود افراد به یادگیری این امکانات و مفاهیم جدید بپردازند و از آن‌ها در پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

سوالات متداول درباره تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

در این بخش از مطلب حاضر، به سوالات رایجی می‌پردازیم که ذهن افراد برنامه نویس و تازه‌کاران این حوزه را درباره تقویت مهارت برنامه نویسی با هوش مصنوعی به خود مشغول کرده‌اند.

آیا می توان از هوش مصنوعی برای یادگیری برنامه نویسی استفاده کرد؟

بله. دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی می‌توانند در آموزش مهارت برنامه نویسی به تازه‌کاران و علاقه‌مندان این حوزه کمک کنند.

آیا تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی امکان پذیر است؟

بله. افراد با هر سطح از مهارت برنامه نویسی می‌توانند از دستیارهای برنامه نویس هوشمند کمک بگیرند و مهارت خود را در برنامه نویسی بهبود دهند. به عنوان مثال، برنامه نویسان می‌توانند از هوش مصنوعی در افزایش خوانایی پروژه‌های برنامه نویسی یا تشخیص خطاهای برنامه و شیوه رفع آن‌ها کمک بگیرند.

برنامه نویس در حال یادگیری برنامه نویسی با ربات هوش مصنوعی است - تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی جایگزین برنامه نویسان می شود؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت با این که هوش مصنوعی بسیاری از وظایف برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم‌افزار را به طور خودکار به شکل بهینه و کارآمد انجام می‌دهند، اما همچنان به حضور افراد متخصص نیاز است تا بر خروجی ابزارهای هوش مصنوعی نظارت داشته باشند و مسیر پیش‌برد پروژه‌های نرم‌افزاری را به دست بگیرند.

آیا بدون دانش برنامه نویسی می توان از دستیار برنامه نویس استفاده کرد؟

با دستیار برنامه نویس هوشمند می‌توان در قالب پرامپت نویسی ارتباط برقرار کرد و نیاز خود را به ابزار هوش مصنوعی شرح داد. بنابراین، برای تولید قطعه کدهای مورد نظر خود نیاز به دانش برنامه نویسی ندارید و دستیار هوش مصنوعی قطعه کدهای درخواستی شما را تولید می‌کند. اما برای اطمینان از صحت قطعه کدهای تولید شده باید آن‌ها را به یک برنامه نویس نشان دهید یا آن‌ها را تست کنید.

از دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی برای چه کارهایی می توان استفاده کرد؟

ابزارهای برنامه نویس هوشمند می‌توانند به برنامه نویسان در انجام کارهای مختلف کمک کنند. به عنوان مثال، می‌توان با استفاده از این ابزارها قطعه کدهای مختلفی برای پروژه خود تولید کنید. همچنین، این دستیارهای هوشمد قادر هستند خطاها و باگ‌های برنامه را تشخیص دهند و پیشنهاداتی را برای رفع آن‌ها ارائه کنند. بهینه کردن دستورات نوشته شده از دیگر قابلیت‌های این ابزارها هستند. به علاوه، افراد می‌توانند با کمک هوش مصنوعی مفاهیم و نحوه استفاده از ابزارهای جدید برنامه نویسی را یاد بگیرند.

جمع‌بندی

برنامه نویسی یکی از حوزه‌های کاری فناوری اطلاعات است که در شاخه‌های مختلفی از حیطه نظیر هوش مصنوعی و مهندسی نرم‌افزار کاربرد دارد. یادگیری برنامه نویسی امری زمان‌بر است و برنامه نویسان حرفه‌ای روزانه با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوند که برای یافتن پاسخ برای آن‌ها زمان زیادی را باید صرف کنند. از طرف دیگر، افراد تازه‌کار در حوزه برنامه نویسی نیز به منظور یادگیری این حوزه، نیاز به یک راهنما دارند تا بر اساس پیشنهادات او، طریقه صحیح توسعه پروژه برنامه نویسی را یاد بگیرند.

با پیشرفته‌تر شدن حوزه هوش مصنوعی، ابزارهای قدرتمندی ساخته شده‌اند که از آن‌ها می‌توان در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی استفاده کرد. افراد برنامه نویس با هر سطح دانش فنی که دارند، می‌توانند به تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی بپردازند و پروژه‌های خود را در زمان کم و با کیفیت بالا انجام دهند. در این مطلب از مجله فرادرس، به روش‌های تقویت برنامه نویسی با هوش مصنوعی پرداختیم و به چند ابزارهای کاربردی این حوزه اشاره کردیم تا علاقه‌مندان به برنامه نویسی، در امر یادگیری و پیشبرد پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده کنند.

source

توسط