دایمنسیتی 9300 مدیاتک ماه گذشته به‌عنوان رقیب سرسخت اسنپدراگون 8 نسل 3 معرفی شد. بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو چیپست عدم وجود هسته‌های کم‌مصرف در چیپ پرچمدار فعلی مدیاتک است. در حالی که با این ویژگی دایمنسیتی 9300 می‌تواند عملکرد کلی باورنکردنی ارائه کند، اما این امر به قیمت افزایش مصرف انرژی دستگاه تمام می‌شود. حالا در یک آزمایش جدید مشکل مصرف انرژی این چیپست در یک گوشی پرچمدار اندرویدی با سیستم خنک‌کننده پیشرفته مشخص شده است.

اکثر پرچمداران اندرویدی مانند ویوو X100 پرو که این آزمایش با آن انجام شده است، دارای یک محفظه بخار هستند که برای کنترل دمای چیپ داخلی طراحی شده است. با توجه به این موضوع، آزمایش انجام‌شده توسط یکی یوتوبر حوزه فناوری در شبکه اجتماعی ایکس نشان می‌دهد که اجرای تست CPU Throttling فقط در 2 دقیقه باعث داغ‌شدن دستگاه می‌شود.

تست CPU Throttling گوشی مجهز به دایمنسیتی 9300

در این آزمایش، پردازنده 8 هسته‌ای دایمنسیتی 9300 با حداکثر 100 رشته بارگیری و سپس عملکرد آن اندازه‌گیری می‌شود. طبق تصویر منتشرشده، سرعت کلاک یکی از هسته‌ها در طول آزمایش تا 0.69 گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کند و سرعت هسته‌های باقی‌مانده تا چیزی بین 1.20 گیگاهرتز و 1.50 گیگاهرتز کاهش می‌یابد. براساس این نتایج، عملکرد دایمنسیتی 9300 با وجود این آزمایش به‌طور کلی 46 درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیاتک در تراشه پرچمدار جدیدش از پیکربندی 4 + 4 هسته پردازشی استفاده کرده است که شامل 4 هسته فوق قدرتمند Cortex-X4 به‌همراه 4 هسته قدرتمند Cortex-A720 می‌شود. در واقع خبری از هسته‌های کوچک و کم‌مصرف در تراشه مدیاتک نیست. هرچند در زمان معرفی وعده داده شده بود که این پردازنده در زمینه مصرف انرژی بسیار بالا مشکلی نخواهد داشت، اما این تست تا حدی خلاف وعده مدیاتک را نشان می‌دهد.

در نهایت باید اشاره کرد که تست Throttling CPU به‌گونه‌ای طراحی شده که ممکن است عملکرد کارآمدترین چیپست‌ها را از نظر حرارتی مختل کند، اما احتمالاً اسنپدراگون 8 نسل 3 یا A17 پرو اپل عملکرد بهتری داشته باشند.


source

توسط