کلاس حضوری یوس
توافقنامه کشور سوم امن بین ایالات متحده و کانادا پس از تصمیم دادگاه عالی کانادا … [+].
getty یکی از قطعات کلیدی پازل مهاجرت برای ایالات متحده و کانادا، توافقنامه کشور سوم امن است. بر اساس آن موافقتنامه، مدعیان پناهندگی ملزم به درخواست حمایت از پناهندگان در اولین کشور امنی هستند که به آن می‌رسند. این توافقنامه برای مدیریت دعاوی پناهندگی به شیوه‌ای هماهنگ و کارآمد و در عین حال جلوگیری از سوء استفاده و تضمین رفتار منصفانه با افرادی که به دنبال حمایت هستند، امضا شد. به طور خاص، برای جلوگیری از خرید در انجمن و جلوگیری از هدر رفتن منابع در مورد ادعاهای تکراری ثبت شده در دو حوزه قضایی طراحی شده است. اخیراً زمانی که دادگاه عالی کانادا از دادگاه عالی کانادا خواسته شد تا نحوه رفتار ایالات متحده با پناهندگان را مورد بررسی قرار دهد و عادلانه بودن سیستم خود را زیر سوال برد، مفاد توافقنامه مورد آزمایش قرار گرفت.
هشت مدعی پناهندگی از اتیوپی، السالوادور، و سوریه و چندین گروه مدافع، در سال 2017 این توافق را به چالش کشیدند و ادعا کردند که ایالات متحده خطر بازداشت، بازگشت به آزار و شکنجه در کشورهای دیگر و سایر موارد نقض حقوق را به همراه دارد. مدعیان همچنین از خشونت مبتنی بر جنسیت از سوی باندهای کشورهای مبدأ خود می ترسیدند. این پرونده به دادگاه عالی کانادا که اخیراً تصمیم خود را گرفته بود، کشیده شد.
دادگاه عالی کانادا در شب.
getty دادگاه عالی کانادا از موافقتنامه حمایت می کند در یک حکم 8-0، دادگاه عالی این توافق را با این حکم که حقوق آزادی و امنیت منشور را نقض نمی کند، تایید کرد و همچنین دارای سوپاپ های ایمنی است که به برخی افراد اجازه می دهد ادعاهای خود را در کانادا مطرح کنند. در دفاع از این توافق، دولت فدرال کانادا استدلال کرد که کانادا و ایالات متحده “دو کشور دموکراتیک با تعهد مشترک به حقوق بشر و حاکمیت قانون” هستند و این توافق “هر دو کشور را قادر می‌سازد تا یکپارچگی نهاد را تقویت کنند.” پناهندگی و حمایت عمومی که بر آن استوار است.» ظاهراً این استدلال در دادگاه عالی مورد پسند قرار گرفت. در مورد اینکه آیا این توافقنامه حقوق برابری زنان را تحت منشور حقوق و آزادی های کانادا لغو می کند یا خیر، این موضوع برای صدور حکم بعدی به دادگاه بدوی ارسال شد.
زمانی که این توافق برای اولین بار در سال 2017 در دادگاه های کانادا به چالش کشیده شد، آمریکا تحت دولت ترامپ بود. در آن زمان، این پیمان هزاران مهاجری را که در جاده روکسام در کبک و سایر مکان‌های غیرقانونی که محل ورود رسمی نبودند، وارد کانادا شده بودند را پوشش نمی‌داد. این قرارداد در ماه مارس سال جاری برای پوشش تمام گذرگاه های مرزی گسترش یافت. اما در سال 2017 و پس از آن، بسیاری از حقوقدانان کانادایی نگرانی های فزاینده ای در مورد نحوه رفتار با پناهندگان در ایالات متحده تحت ریاست جمهوری ترامپ داشتند.
بیشتر از FORMFORBES ADVISORبهترین شرکت های بیمه مسافرتیByAmy DaniseEditorByAmy DaniseBest برنامه های بیمه مسافرتی Covid-19ByAmy DaniseEditor هزاران معترض با بنرها و پلاکاردها در طول تظاهراتی علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده در تاریخ 4 فوریه 20، 20 فوریه در لندن، انگلستان، با بنرها و پلاکاردها در مرکز لندن راهپیمایی کردند. هزاران معترض امروز از سفارت آمریکا در لندن به سمت داونینگ استریت علیه فرمان اجرایی رئیس جمهور ترامپ مبنی بر ممنوعیت مهاجرت هفت کشور مسلمان به ایالات متحده آمریکا راهپیمایی کردند. (عکس از جک تیلور/گتی ایماژ)
Getty ImagesSome Concernsبرای مثال، دولت ترامپ یک «ممنوعیت سفر» را معرفی کرد که ورود به ایالات متحده را برای شهروندان چندین کشور عمدتاً مسلمان محدود می‌کرد که به طور بالقوه جریان پناهجویان را به سمت کانادا منحرف می‌کرد، زیرا افراد به دنبال راه‌های جایگزین برای محافظت بودند. این سیاست «در مکزیک بمانید» (که رسماً به عنوان پروتکل‌های حفاظت از مهاجران شناخته می‌شود) را معرفی کرد که برخی از پناهجویان را ملزم می‌کرد تا در مکزیک منتظر جلسات دادگاه مهاجرت خود در ایالات متحده باشند و جریان احتمالی پرونده‌های پناهندگی به کانادا را افزایش دهد. دولت ترامپ همچنین به دنبال پایان دادن به برنامه وضعیت حفاظت شده موقت (TPS) برای السالوادور، هائیتی، هندوراس و سودان بود که این نگرانی را ایجاد کرد که افراد آسیب دیده ممکن است به کانادا پناه ببرند. اینها و به طور کلی اقدامات حمایتی کمتری که توسط دولت ایالات متحده علیه مهاجران در آمریکا در آن زمان اجرا می شد، صدای بسیاری از مهاجران را در اینجا و در کانادا نگران کرد.
در اصل، پرونده دادگاه عالی کانادا آزمونی بود برای سنجش میزان مدنی که در طول سال های ترامپ و پس از آن در ایالات متحده مشاهده شد. موضوع به این خلاصه می‌شد که آیا آمریکا یک دموکراسی باقی می‌ماند یا نه، آیا به تعهدات بین‌المللی خود احترام می‌گذارد، و آیا در میان خود به حقوق انسانی مهاجران احترام می‌گذارد یا خیر. آیا می توان به آمریکا به عنوان یک شریک برابر در مورد احترام به روند قانونی در برخورد با مدعیان پناهندگی اعتماد کرد؟ این مسائل زمانی که پرزیدنت ترامپ در قدرت بود حادتر بود اما با انتخاب دولت بایدن از اهمیت خود کاسته شد.
هنوز هم برای آمریکا امید داریم. مهم است که دادگاه عالی کانادا به اتفاق آرا به نفع حمایت از توافقنامه کشور ثالث ایمن رای داد که گویی برای تایید مجدد ایمان کانادایی ها به آمریکا است. نکته مهمی که دادگاه بدوی در مراحل قانونی کانادا مطرح کرد این بود که شواهد سوء استفاده از مهاجرانی که به آمریکا می‌آیند بسیار ناچیز است و نمی‌توان نتیجه‌گیری منفی گسترده‌ای درباره کل سیستم ایالات متحده به دست آورد. به یک معنا، این همان چیزی است که بسیاری از ناظران رفتار آمریکایی ها با مهاجرانی که از مرزهای جنوبی عبور می کنند، امروز نیز احساس می کنند. هنوز امیدی وجود دارد که آمریکا بتواند آن را به درستی انجام دهد. اما تلاش و حسن نیت بیشتر از همه طرف مورد نیاز است.
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. وب سایت من یا برخی از کارهای دیگر من را اینجا بررسی کنید. Andy J. Semotiuk من یک وکیل مهاجرت ایالات متحده و کانادا هستم و به بیش از 10000 مشتری با مشکلات قانونی مختلف کمک کرده ام. من عضو کافه های نیویورک و کالیفرنیا در ایالات متحده و کافه های انتاریو و BC در کانادا هستم. من یک خبرنگار سابق سازمان ملل، یک نویسنده منتشر شده، یک سخنران حرفه ای و کار برای شرکت حقوقی Pace در تورنتو هستم.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط irmusic4