مکمل گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای

معرفی مکمل گلوتامین

برای آنکه بتوانید بین گلوتامین و بی سی ای ای یکی را انتخاب کنید نیاز است که با ویژگی‌ها و خواص این مکمل بیشتر آشنا شوید. گلوتامین از فراوان‌‌‌ترین اسید آمینه‌های بدن است اما از اسید آمینه‌ها ضروری محسوب نمی‌شود. زیرا بدن در شرایط عادی می‌تواند گلوتامین مورد نیاز خود را تولید کند. این اسید آمینه در مواد غذایی مانند گوشت، غذاهای دریایی، تخم مرغ، شیر و ماست نیز وجود دارد.

اما در برخی از موارد گلوتامین موجود در بدن به دلیلی آسیب‌دیدگی بدن، جراحت، عمل جراحی، ورزش‌های سنگین و استرس فراوان از حد نرمال خود کاهش‌ می‌یابد. در چنین مواقعی باید با استفاده از مکمل‌ها و مواد غذایی نیاز بدن به گلوتامین را تامین نمود.

در بدن بدنسازان حین انجام ورزش‌های سنگین ذخایر گلوتامین کاملا تخلیه‌ می‌شود و قدرت عضلاتشان خیلی کاهش‌ می‌یابد. از طرفی بعد از تمرینات ورزشی نیز حدود ۶ روز طول‌ می‌کشد که سطح گلوتامین بدن به حد عادی برسد. اما با مصرف گلوتامین‌ می‌توانند به فرآیند بازسازی عضلات کمک کنند و وجود گلوتامین برای تولید پروتئین در بدن کاملا ضروری است. به طور کلی این مکمل موجب افزایش سرعت بازسازی عضلات‌ می‌شود.

فواید مکمل گلوتامین برای ورزشکاران

از فواید این مکمل بی نظیر‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت عضلات و عملکرد ورزشی
  • موثر در لاغری
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود عملکرد روده
  • کمک به سلامت مغز

با توجه به این فواید مصرف گلوتامین برای افرادی که ورزش‌های مقاومتی و سنگین انجام‌ می‌دهند، افرادی که توده عضلانی خود را از دست داده‌اند، افراد مبتلا به سرطان و ایدز، افرادی که دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و یا سوختگی شده‌‌‌اند توصیه‌ می‌شود.

مکمل گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای

مکمل گلوتامین و BCAA چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

مهم‌‌‌ترین تفاوت این دو مکمل این است که بی سی ای ای یا اسیدآمینه‌های شاخه‌دار متشکل از سه اسید آمینه لوسین، ایزولوسین و والین است. اما گلوتامین یک اسید آمینه است. در واقع گلوتامین نوعی اسید آمینه ضروری شرطی است که بدن‌ می‌تواند آن را تولید نماید اما در شرایط سخت مانند حین تمرینات سنگین کمتر به تولید آن‌ می‌پردازد.

اما BCAA سازنده پروتئین محسوب‌ می‌شود و از اسید آمینه‌های ضروری است که بدن قادر به تولید آن نیست. از این رو تنها با استفاده از مکمل و مواد غذایی‌ می‌توان نیاز بدن به آن‌ها را تامین نمود. در نتیجه بدن نیازمند به مصرف BCAA‌ها است و این اسید آمینه‌ها نقش بسزایی در رشد عضلات دارند. به همین دلیل به عنوان یک مکمل ورزشی در بازار موجود هستند و بدنسازان با استفاده از آن‌ می‌توانند عملکرد ورزشی با کیفیت‌تری داشته باشند.

مکمل گلوتامین بهتر است یا BCAA؟

همانطور که اشاره شد گلوتامین و بی سی ای ای هر دو از آمینواسیدها هستند، به همین دلیل این سوال در ذهن خیلی از مصرف کنندگان شکل‌ می‌گیرد که مصرف BCAA بهتر است یا گلوتامین؟

لازم است که اشاره کنیم سطح گلوتامین بدن بعد از تمرین خیلی کاهش‌ می‌یابد و با استفاده از مکمل گلوتامین ‌ می‌توان سطح آن را به حالت نرمال رساند. در واقع مصرف این مکمل موجب بهبود سریع‌‌تر عضلات و تولید هورمون‌های رشد‌ می‌شود. در مقابل مصرف مکمل BCAA موجب کاهش دردها و آسیب‌های عضلانی و زمان ریکاوری عضلات‌ می‌شود. هر چقدر که این زمان کوتاه‌‌تر باشد فرد با توانایی بیشتری‌ می‌تواند به ورزش کردن ادامه دهد.

در نهایت‌ می‌توان گفت که اگر چه مکمل گلوتامین بسیار مناسب است اما گلوتامین مورد نیاز بدن را حتی‌ می‌توان از مواد غذایی و مکمل پروتئین تامین نمود و استفاده از این مکمل چندان ضروری نیست. از این رو اگر بخواهید بین این دو مکمل یکی را برای استفاده انتخاب کنید به دلایل علمی زیر ما به شما خرید آمینو اسید BCAA را پیشنهاد‌ می‌کنیم.

  • BCAA یا اسید آمینه‌های شاخه‌دار ارتباط خاصی با کبد ندارند و بعد از جذب پروتئین از طریق مکمل یا رژیم غذایی از طریق ماهیچه‌ها به طور مستقیم وارد متابولیسم‌ می‌شوند و موجب شده که فرد هنگام انجام ورزش از انرژی لازم برخوردار باشد.
  • بعد از انجام تمرینات مقاومتی بدن در جهت جلوگیری از تحلیل عضلات و ساخت عضلات جدید به آمینواسیدهای شاخه‌دار نیاز دارد.
  • BCAA‌ها از آمینو اسیدهای ضروری بدن هستند و با توجه به اینکه بدن قادر به تولید آن‌ها نیست باید از طریق مکمل‌ها به بدن وارد شوند. اما بدن‌ می‌تواند گلوتامین مورد نیاز خود را تولید کند.
  • گلوتامات‌هایی که از ترانس آمیناسیون BCAA‌ها تشکیل شده‌‌‌اند از طریق واکنش با آمونیاک‌ می‌توانند سنتز شوند و با مصرف ATP گلوتامین را به وجود آورند. بنابراین گلوتامین را حتی‌ می‌توان با مصرف BCAA نیز تامین نمود.

source

توسط