03 آبان 1402 ساعت 09:04

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب آیین نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در هیات وزیران خبر داد و گفت این آیین نامه به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

موضوع واردات خودروهای کارکرده خارجی، مدت‌هاست که به نقل محافل خبری تبدیل شده و مخالفان و موافقان زیادی دارد. در جدیدترین اخبار خودرو مطلع شدیم که وزیر صمت اعلام کرده آیین نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی تصویب شده و در آستانه ابلاغ است. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت اخیرا در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که بخشی از این گفت‌وگو به موضوع واردات خودروهای کارکرده اختصاص داشت.

واردات خودروهای دست دوم خارجی در مراحل پایانی است

علی آبادی اعلام کرد آیین نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در جلسه هفته گذشته هیات وزیران تصویب شد و به‌زودی ابلاغ می‌شود. وی تاکید کرد این آیین‌نامه به‌زودی توسط دفتر دولت ابلاغ خواهد شد و مردم به خواسته خود می‌رسند. وزیر صمت در خصوص علت طولانی شدن ابلاغ این آیین‌نامه اظهار کرد واردات خودروهای کارکرده، یک پدیده معمولی نیست. ممکن است این خودروها قدیمی باشند و لازم است که استانداردها را پشت سر بگذرانند و مقرراتی برای آنها در نظر بگیریم. به همین دلیل بحث درباره واردات این خودروها در نشست‌های تخصصی، طبیعی و لازم است.

واردات خودروهای دست دوم خارجی

علی‌آبادی در ادامه افزود ما به مردم اجازه می‌دهیم تا شخصا برای واردات این دسته از خودروها اقدام کنند. به همین دلیل باید نگران ارز هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ ارز آسیب نبیند. این مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مختلف صورت گرفت و در نهایت دولت تصویب کرد که یک کمیته ناظر روی این مساله نظارت داشته باشد تا مردم از این موضوع ضرر نکنند.

احتکار خودرو وجود ندارد

وزیر صمت در خصوص اخبار مربوط به احتکار خودرو از سوی خودروسازان نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت در جریان نیست که تعزیرات حکومتی چه چیزی را تایید کرده، اما اگر احتکاری تایید شده است قاعدتا باید با آن برخورد قضایی صورت بگیرد. وی تاکید کرد ما روزانه عدد قابل توجهی خودرو تولید می‌کنیم و دو خودروساز بزرگ کشور روزانه حدود 4300 خودرو تولید می‌کنند و به‌همین دلیل تولید این خودروسازان در یک هفته، عدد بزرگی می‌شود. بعضا برخی از این خودروها با مشکل تایید استاندارد روبه‌رو می‌شوند و امکان دارد کسری‌هایی داشته باشند. وزیر صمت این‌گونه صحبت‌های خود را جمع‌بندی کرد که به نظر من در حال حاضر احتکاری وجود ندارد و خودروها به مردم تحویل داده می‌شوند.

علی‌آبادی در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت با قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت نیز عنوان کرد قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار، دو موضوع متفاوت هستند و ما اعتقاد داریم اقتصاد، کارکردهای خود را دارد. وی اضافه کرد:

افراد اقتصادی نظرهای متفاوتی دارند. شخصا اعتقاد دارم که باید میزان دخالت دولت در بازار کاهش پیدا کند و دولت بیشتر به سمت حکمرانی و حاکمیت و اعمال نظارت برود. ما این سیاست را در وزارت صمت دنبال می‌کنیم و برای شکسته شدن انحصارها زمان زیادی طول می‌کشد؛ اما وقتی این اتفاق رخ دهد، دیگر نیازی به قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم داشت.

وزیر صمت این‌گونه اظهارات خود را تکمیل کرد که ما در برخی کالاها قیمت‌گذاری نداریم و اصطلاحا می‌گویم قیمت‌ها به‌صورت پسینی کنترل می‌شوند و بعضی کالاها نیز پیشینی کنترل می‌شوند. من اعتقاد دارم باید برای رشد تولید به سمت اقتصاد بازار برویم و قیمت‌ها با رقابت تعیین شوند؛ به‌همین دلیل در تلاش هستیم تا انحصار را از بین ببریم تا رقابت به‌شکل مناسبی صورت بگیرد.

وزیر صمت در رابطه با سامانه یکپارچه خودرو نیز توضیحاتی را ارائه کرد. وی در خصوص پیامک‌های ارسالی برای واریز مبالغ ثبت نام کنندگان خودرو ظرف مدت سه روز اظهار کرد ما برای این موضوع مقرراتی داریم و بر اساس قوانین، متقاضیان خودرو موظف به پرداخت هستند؛ در غیر این صورت همه در صف می‌ایستند، بدون این‌که تعهدی برای دریافت خودرو داشته باشند. علی‌آبادی در خصوص حذف برخی از ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه به‌خاطر پرداخت نکردن مبالغ تعیین شده در موعد مقرر نیز گفت پیامک‌ها را برای من ارسال کنید و اگر احیانا مورد مشخصی خلاف قانون بود برای من بفرستید تا شخصا بررسی و رسیدگی کنم.

source

توسط