ورزش ژیمناستیک مسیری است که باعث می‌شود تا کودک همیشه به ورزش علاقه‌مند شود. این ورزش شامل تعادل، قدرت، هماهنگی، انعطاف پذیری، استقامت و سرعت عمل است که به دلیل نیاز داشتن به کشش و انعطاف‌پذیری مناسب کودکان است. در بهترین کلاس ژیمناستیک در مشهد این رشته ورزشی در سطوح مبتدی و حرفه‌ای برای کودکان و نوجوانان در تمامی سنین آموزش داده می‌شود. این آموزش‌ها توسط مربی مجرب و حرفه‌ای ارائه می‌شوند و در آموزش‌ها ورزشکاران از تجهیزات بروز و پیشرفته نیز جهت انجام تمرینات و حرکات ورزشی استفاده می‌کنند.

برای ارتباط با بهترین باشگاه های ژیمناستیک در مشهد با شماره 09013441332 ارتباط بگیرید

ضرورت ورزش ژیمناستیک برای کودکان

 

کلاس‌های ژیمناستیک در دو سطح مبتدی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شوند که در آموزش مبتدی حالت‌های اصلی همچون چرخش، گره زدن و غیره آموزش داده می‌شود. بعد از یادگیری این حالت ها، مهارت‌های تعادلی همچون پرش، پریدن روی یک پا، قدم زدن روی میله تعادل و غیره را یاد می‌گیرند. ستون اصلی این ورزش مهارت‌های پایه و اصلی مرتبط با انعطاف پذیری، تحرک، تسلط و اعتماد به نفس است. این ورزش زیربنای موفقیت در دیگر رشته‌های ورزشی در آینده خواهد بود.

ژیمناستیک برای کودکان نوپا

این رشته ورزشی با افزایش قدرت کودکان و تراکم عضلات آن‌ها شروعی است برای اینکه کودک وارد رشته‌های مختلف ورزشی شود و به موفقیت دست پیدا کند. از دیگر مزایای ژیمناستیک برای کودک عبارتند از:

  1. در حفظ تعادل کودک موثر است.
  2. کودکان به میله‌ها آویزان می‌شوند و با تاب خوردن بر روی آن قدرت دستان خود را بالا می‌برند.
  3. می‌آموزند که وقتی بر روی میله هستند چگونه چرخش‌های جلو را انجام دهند.
  4. با استفاده از حباب و توپ در چشم، دست و پای خود هماهنگی ایجاد کرده و ردیابی بصری را یاد می‌گیرند.
  5. می‌آموزند که با گوش دادن به والدین، فرمان‌ها را دنبال کنند.
  6. ژیمناستیک دروازه‌ای برای ورود به دیگر ورزش‌ها بوده و به نوعی مادر تمام ورزش هاست.
  7. وسعت بخشیدن به نقاط عطف مهم برای نوزادان از لحاظ اجتماعی، جسمی و روحی
  8. بهبود دهنده اعتماد به نفس کودک است و برای کودک به نوعی سرگرمی خواهد بود.

بهترین سن شروع ژیمناستیک برای کودکان

سن مناسب برای شروع ژیمناستیک در کودکان ۵ سال است. ولی برخی مواقع کودک از سن ۲ و ۳ساله نیز این ورزش را شروع می‌کند. بعضی باشگاه‌ها برای نوزادان ۴ تا ۱۰ ماه و ۱۰ تا ۱۹ ماه این ورزش را شروع می‌کنند. در ابتدای شروع، کودک جهت رشد کلی جسمی تمریناتی را انجام می‌دهد که در فرایند مقدماتی امکان دارد برای کودک سخت باشند، زیرا ممکن است بدن او به دلیل عادت نداشتن به ورزش، خسته شود. بعد از آن کودکانی که بدنی آماده برای ورود به دوره قهرمانی دارند، برگزیده می‌شوند.

شروع ژیمناستیک برای کودکان

برخی سالن‌های ورزشی کودکان دوساله را برای ژیمناستیک قبول می‌کنند. ولی به گفته متخصصان و مربیان بهترین سن برای شروع این ورزش سن ۵ تا ۶ سال خواهد بود.

برای کودک ۲-۳ سال: این کودکان در کلاس مقدماتی با بدن و فعالیت بدنی جهت ایجاد علاقه آشنا می‌شوند. در کلاس‌های ترکیبی که والدین به همراه کودک حضور دارند، تمرینات بالا رفتن از صخره، پریدن و خزیدن آموزش داده می‌شود تا اعتماد به نفس کودکان افزایش پیدا کند و بر فعالیت بدنی تسلط پیدا کنند.

برای کودک ۳-۵ سال: در این کلاس کودک نحوه غلت زدن در زمین را می‌آموزد. حرکات ابتدایی مانند کارتویل، سامرسالت، حفظ تعادل بر روی میله به صورت مقدماتی و غلت برعکس را نیز یاد می‌گیرد.

برای کودک ۶ سال: بعد از آموختن حرکات مقدماتی، وارد کلاس مقدماتی ژیمناستیک خواهد شد. کودک برای اینکه برای کلاس ژیمناستیک آمادگی پیدا کند می‌تواند در کلاس‌های رقص باله، رقص، بیس بال و فوتبال شرکت کند تا چابکی، اعتماد به نفس، تعادل و مهارت خود را افزایش دهد.

برای ارتباط با بهترین باشگاه های ژیمناستیک در مشهد با شماره 09013441332 ارتباط بگیرید

ژیمناستیک برای نوجوانان

 کلاس‌های ژیمناستیک برای کودکان در مشهد






در سن نوجوانی نیز می‌توان ژیمناستیک را شروع کرد. ولی باید توجه داشت به طور کل کسی که از سن کودکی وارد این ورزش می‌شود در مسابقات موفق‌تر خواهد بود. طبق نظر کارشناسان کودکی که از سن کم این ورزش را شروع می‌کنند در صورتی که حرکات سنگین را انجام دهد ممکن است دچار کوتاهی قد شود. همچنین دختران نیز امکان دارد در عادت ماهانه آن‌ها اختلال ایجاد شود. شروع ژیمناستیک از سن ۱۲ سالگی به بالا دیر است و از این سن به بعد باید به صورت تفریحی این ورزش را دنبال کرد.

انواع حرکات ژیمناستیک در کودکان

مهارت‌های ژیمناستیک کودکان در سطوح مبتدی حرکاتی را شامل می‌شود که این حرکات عبارتند از:

استرادل نشسته: از جمله حرکاتی است که انجام آن‌ها به شکل پرش روی زمین، چوب و ترامپولین است. این حرکت به شکل یک مهارت فردی یا در حال عبور از روی میله، حلقه و خرک بروز می‌کند. به سبب کاربردی بودن، آموختن آن به صورت درست می‌تواند برای ورزشکاران کم سن مناسب باشد.

تعادل روی یک پا: در ژیمناستیک تعادل لازم است. به همین سبب یکی از راحت‌ترین تمرینات مقدماتی، این است که روی یک پا تعادل برقرار شود. پیش از صورت گرفتن این حرکت با چوب موازنه، باید تمرین بر روی زمین انجام شود.

لاگ رول: از حرکات راحت است که در این حرکت ژیمناست بدون دیدن زمین، به سمت جلو مدام غلت می‌زند. با این کار اعتماد به نفس کودک بالا می‌رود.

پرش با فرود ایمن: از حرکات ابتدایی است که ساز و کار یک ورزشکار ایمن را یاد می‌دهد. به این صورت که ورزشکار می‌آموزد که چگونه با بالاتنه هم راستا با پاها و بدون متمایل شدن به عقب یا جلو، فرود آید. همچنین یاد می‌گیرد که به گونه‌ای زانوهای خود را خم کند که تاثیر پریدن را از بین ببرد. بلندی سکویی که از آن فرود می‌آید متناسب با سطح مقدماتی است.

پرش‌های متوالی: این تمرین روشی مناسب جهت آموختن نحوه از بین بردن اثر فرود به کودکان است. فرود‌های متوالی قدم بعدی در این مرحله از یادگیری است. با پرش‌های متوالی، ورزشکار پریدن با دوپا، فرود آمدن با دو پا و سپس پرش دوباره را به شکل مدام می‌آموزد. این حرکت فنری جهت رسیدن به تمرینات حرفه‌ای است.

پرش نیم پیچ: این مهارت به ورزشکار یاد می‌دهد که تعادل، اعتماد و تکنیک لازم را در پریدن به پشت بدست آورد. این تمرینی است که اصولا در هر فرایندی از پیشرفت ژیمناست لازم است.

تاک جامپ یا پرش با زانو: این تمرین از ملزومات ژیمناستیک است که ورزشکار پیش از باز کردن پاهای خود، جهت پریدن نرم به سمت پایین، قدرت لازم جهت اینکه زانوهای خود را در سینه جمع کند داشته باشد.

حرکت پل: از تمرینات حرفه‌ای در سطح مبتدی است که با آموختن آن ورزشکار می‌تواند وضعیت بدن خود را به شکل تحت فشار و وارون تنظیم کند.

غلت رو به جلو: غلت رو به جلو از حرکات اصلی است. با یادگیری این حرکت ژیمناست می‌آموزد که اگر در زمان ایستادن تعادل خود را روی سر یا دست از دست بدهد، امکان تکرار آن را دارد. به علاوه یاد می‌گیرد که چگونه بدن خود را بوسیله حرکت وارون تنظیم کند، زیرا این مهارت، ضروری و پرتکرار است.

غلت رو به پشت: در این مهارت ژیمناست یاد می‌گیرد که چطور راحت حرکات به پشت را انجام دهد. همچنین می‌آموزد که بدون دیدن زمین، حرکتی را آغاز کند.

حرکت سه پایه: رسیدن به مهارت متعادل سه پایه، اولین گام در آموزش روی سر ایستادن است که با غلت رو به جلو نیز می‌تواند آمیخته شود. تا ژیمناست یاد بگیرد که چطور با تعادل بالا و به شکل ایمن، خارج شدن از موقعیت وارون را تجربه کند.

خلاصه

ژیمناستیک یکی از ورزش‌های محبوب برای سنین مختلف است که هر کسی برای اینکه بخواهد وارد این ورزش شود تا در مسابقات مقام کسب کند و حرفه‌ای آن را بیاموزد باید از دوران کودکی آن را بیاموزد. بهترین سن وارد شدن به این ورزش به شکل رقابتی سن ۵ تا ۶ سالگی است. با این حال که برخی از سالن‌های ورزشی نیز سنین ۲ تا ۳ سال به بالا را جهت آموزش دادن می‌پذیرند. اگر نوجوان در سن ۱۲ سالگی وارد این رشته ورزشی شود باید به صورت تفریحی تمرینات را دنبال کند نه به شکل رقابتی. بهترین کلاس ژیمناستیک در مشهد این رشته را به صورت مقدماتی آموزش می‌دهد و کودک شما می‌تواند برای شروع ژیمناستیک در این باشگاه ثبت نام کند.


source

توسط