بهروز افخمی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و مجری تلویزیون ایران اسن که از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به تدریس، عضویت در شورای هنرستان روایت فتح و نمایندگی مجلس ششم شورای اسلامی اشاره نمود.

بهروز افخمی نخستین فعالیت هنری‌اش در حوزه سینما را سال 1363 با فیلم زیر باران کاری از مرحوم سیف الله داد به عنوان بازیگر و مدیر فیلمبرداری شروع کرد. در واقع این کارگردان با ساخت سریال تفنگ‌های سحرگاه و جایگزینی وی به جای استاد ناصر تقوایی به شهرت رسید. وی در سال 1369 فیلم عروس را کارگردانی کرد که نخستین تجربه بازیگری حرفه‌ای ابوالفضل پورعرب بود. این اثر سینما پس از اکران فروش بالایی را در گیشه تجربه کرد. افخمی از سال 1379 تا 1383 نماینده تهران در ششمین دوره از مجلس شورای اسلامی بود. در این مقاله از پلازا با بیوگرافی بهروز افخمی؛ زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی این فیلم‌ساز ایرانی همراه شما مخاطبان محترم هستیم.

فهرست مطالب:

همچنین بخوانید :

اطلاعات شخصی بهروز افخمی

  • نام و نام خانوادگی: بهروز افخمی
  • تاریخ تولد: 3 آبان 1335
  • محل تولد: تهران
  • پیشه: کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، مجری تلویزیون، مدرس سینما، مدیر فیلمبرداری، تدوینگر، تهیه کننده، بازیگر و نماینده سابق تهران در مجلس ششم شورای اسلامی
  • تاریخ شروع فعالیت هنری: بازیگر و مدیر فیلمبرداری اثر سینمایی زیر باران در سال 1363
  • آثار شاخص در حوزه فیلم‌سازی: عروس، روز شیطان، روز فرشته، گاو خونی و سن پطرزبورگ
  • تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشتهٔ تدوین از مدرسه عالی تلویزیون و سینما
  • وضعیت تاهل: ناهید طلوع طراح گریم (جدا شده)، مرجان شیرمحمدی بازیگر، نویسنده، طراح صحنه و لباس
  • تعداد فرزند: یک پسر به نام آهیل
  • خویشاوندان: علیرضا افخمی نویسنده و کارگردان (برادر)
  • اینستاگرام بهروز افخمی: ندارد

زندگی خصوصی بهروز افخمی

در این بخش از مقاله بیوگرافی بهروز افخمی با زندگی این فیلم‌ساز از زمان تولد تا ازدواج و روابط وی همراه شما مخاطبان هستیم‌.

زندگی خصوصی بهروز افخمی

افخمی در سومین روز از ماه آبان سال 1335 و در اواخر فصل پاییز این سال در تهران به دنیا آمد. وی برادر بزرگتر علیرضا افخمی نویسنده و کارگردان ایرانی است. وی اولین فعالیت هنریش را در سال 1363 با فیلم زیر باران کاری از مرحوم سیف‌الله داد به عنوان بازیگر و مدیر فیلمبرداری آغاز نمود. ناهید طلوع طراح گریم همسر سابق بهروز افخمی است که در کارهای شوکران، گاوخونی و فرزند صبح همکاری داشت. این کارگردان برای تست گریم فرزند صبح با مرجان شیرمحمدی آشنا شد که در نهایت باهم ازدواج کردند. ثمره این زندگی مشترک یک پسر به نام آهیل  است که در کشور کانادا به دنیا آمد.

بهروز افخمی در رشتهٔ تدوین از مدرسه عالی تلویزیون و سینما فارغ‌التحصیل شد و در بین سال‌های 1379 تا 1383 نماینده تهران در ششمین دوره از مجلس شورای اسلامی بود.

همچنین بخوانید :

زندگی شغلی بهروز افخمی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد نخستین فعالیت هنری این کارگردان در سال 1363 با فیلم زیر باران به عنوان بازیگر، مدیر فیلمبرداری و تدوینگر شروع شد. بهروز افخمی در دهه شصت با جدایی ناصر تقوایی از پروژه سریال کوچک جنگلی (تفنگ‌های سحرگاه ) به کارگردانی این اثر را به عهده گرفت. این اثر به قلم ناصر تقوایی در واقع بخشی از مبارزات میرزا کوچک خان را روایت می‌کند. در پروژه نخست قرار بود که داریوش ارجمند این نقش را ایفا کند که با جایگزینی افخمی به جای تقوایی از این پروژه انصراف داد و علیرضا مجلل در نقش میرزا کوچک خان ظاهر شد. از دیگر بازیگران فیلم تفنگ‌های سحرگاه می‌توان به مهدی هاشمی، مرحوم داود رشیدی، اسماعیل محرابی، زنده‌یاد محمد مطیع، جهانگیر الماسی، جمشید گرگین، مرحوم عباس امیری مقدم، زنده‌یاد فتحعلی اویسی، مرحوم نعمت اله گرجی، اکبر معززی، حسین خانی بیک، اکبر سنگی و صدرالدین حجازی اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

زندگی شغلی بهروز افخمی

افخمی در سال 1369 فیلم عروس را کارگردانی کرد. این اثر سینمایی به نویسندگی مشترک وی با علیرضا داود نژاد است که در آن بازیگرانی مانند ابوالفضل پورعرب، نیکی کریمی، مرحوم عباس امیری مقدم، سید علی سجادی‌حسینی، فرحناز منافی‌ظاهر و معصومه اسکندری به ایقای نقش پرداختند. فیلم عروس پس از اکران با استقبال بالایی از سوی مخاطبان مواجه شد و در گریشه فروش زیادی داشت. زنده‌یاد سید مرتضی آوینی پس از اکران فیلم عروس نقدهای مثبتی درباره این اثر سینمایی نوشت.

بیوگرافی بهروز افخمی

فیلم های بهروز افخمی

بهروز افخمی کارگردانی در حوزه سینما را با فیلم عروس تجربه نمود و پس از آثار زیادی تولید کرد. وی در سال 1372 کارگردانی فیلم روز فرشته به نویسندگی مشتر ک خود با محمدرضا هنرمن و بهنام دیانی را برعهده داشت. در این اثر طنز سینمایی بازیگرانی نظیر زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، اکبر عبدی، مینا لاکانی، محمدرضا هنرمند، مرحوم اسماعیل داورفر، زنده‌یاد پرویز پورحسینی، مرحوم حسین محب‌اهری، فرحناز منافی ظاهر و نیلوفر محمودی حضور داشتند. این فیلم به نگاهی طنز به موضوع مرگ و فرصت کوتاه زندگی پرداخت که پس از اکران توجه مخاطبان و منتقدان را به خود معطوف نمود. از نقاط قوت این فیلم می‌توان به بازی درخشان انتظامی و عبدی در کنار موسیقی باشکوه زنده‌یاد بابک بیات اشاره کرد.

فیلم های بهروز افخمی

بهروز افخمی پس از ساخت چند اثر سینمایی با درگذشت زنده‌یاد علی حاتمی کارگردانی پروژه جهان‌پهلوان تختی را برعهده گرفت. البته پروژه نیمه تمام استد علی حاتمی با این کار بسیار تفاوت داشت و زندگی این پهلوان نامی ایرانی پرداخته بود. به هر حال این پروژه هم نظیر سریال کوچک جنگلی، افخمی به ادعای خودش فیلم نام تمام علی حاتمی را به اتمام رساند. فیلم جهان‌پهلوان تختی در سال 1376 یک سال پس از درگذشت مرحوم علی حاتمی ساخته شد. در این اثر سینما بازیگرانی نظیر فریبرز عرب‌نیا، نیکی کریمی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیاوش طهمورث، زنده‌یاد آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، مرحوم فتحعلی اویسی، اکبر معززی، مرحوم گیتی فروهر، محمود کلاری، جمشید گرگین، ژرژ پطروسی، مرحوم علی سلیمانی به ایفای نقش پرداختند. همچنین بازیگر پروژه نیمه تمام مرحوم علی حاتمی مانند عزت‌الله انتظامی، افسانه بایگان، زهرا حاتمی، خسرو نظافت‌دوست، سعید پورصمیمی و فاطمه معتمدآریا در آن حضور افتخاری داشتند.

بیوگرافی بهروز افخمی؛ زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی

سال نام فیلم سمت توضیحات
1363 زیر باران بازیگر، مدیر فیلمبرداری و تدوینگر کارگردان: مرحوم سیف‌الله داد
1365 دست نوشته‌ها نویسنده کارگردان: مهرزاد مینویی
1365-1367 تفنگ‌های سحرگاه (سریال کوچک جنگلی) بازنویسی فیلمنامه، کارگردان جایگزین استاد ناصر تقوایی
1368 پنجاه و سه نفر تدوینگر کارگردان: يوسف سيدمهدوی
1368 آب را گل نكنيد تدوینگر کارگردان: شهریار بحرانی
1369 عروس نویسنده، کارگردان
1372 روز فرشته نویسندگی مشترک با محمدرضا هنرمند و بهنام دیانی، کارگردان
1372 سجاده آتش مشاور فیلمنامه کارگردان: احمد مرادپور
1373 روز شیطان نویسنده، کارگردان
1375 عقرب کارگردان نویسنده ناصر شاملو
1376 جهان پهلوان تختی نویسنده و کارگردان بنا بر ادعای خود تکمیل پروژه نیمه تمام زنده‌یاد عای حاتمی
1377 شوکران نویسندگی مشترک با مینو فرشچی، کارگردان و سرمایه گذار
1381 گاوخونی نویسنده، کارگردان و تدوینگر
1383-1387 نسخه سینمایی سریال فرزند صبح نویسنده و کارگردان
1388 سن پطرزبورگ کارگردان به نویسندگی پیمان قاسم‌خانی
و مهراب قاسم‌خانی
1389 این خانه من نیست (فراموش خانه) کارگردان
1392 آذر، شهدخت، پرویز و دیگران نویسنده، کارگردان و تهیه کنندگی مشترک با سید جمال ساداتیان بر اساس طرحی از مرجان شیرمحمدی
1393 روباه نویسنده و کارگردان
1401 استاد تهیه کننده کارگردان: سیدعماد حسینی
1402 صبح اعدام نویسنده و کارگردان

علاوه برموارد مذکور، افخمی نویسندگی فیلنامه پایان خدمت به کارگردانی حمید زرگر نژاد را برعهده داشت که در سال 1392 ساخته شد.

سریال های بهروز افخمی

بهروز افخمی با کارگردانی سریال کوچک جنگلی به جای استاد ناصر تقوایی همکاری با تلوزیون را آغاز کرد. وی در سال 1386 تله فیلم یازده دقیقه و سی ثانیه را برای تلویزیون ساخت. موضوع فیلم بر اساس خاطره‌ای از یک فیلمبردار صدا و سیما است که در روزهای شروع جنگ ایران و عراق در تهران روایت می‌شود. وی در سال 1387 کارگردانی فصل اول سریال عملیات 125 را برعهده داشت.

بین سال‌های 1383 تا 1387 افخمی به ساخت سریال فرزند صبح را به نویسندگی و کارگردانی مشغول شد. در این سریال تاریخی بازیگرانی نظیر عبدالرضا اکبری، مرحوم محمدعلی کشاورز، هدیه تهرانی، زنده‌یاد آتیلا پسیانی، محمدرضا شریفی‌نیا، الیکا عبدالرزاقی و سحر دولتشاهی حضور داشتند.

سریال های بهروز افخمی

سال نام سریال سمت توضیحات
1363-1367 کوچک جنگلی بازنویسی فیلمنامه- کارگردان ابتدا کارگردانی این اثر را ناصر تقوایی به قلم خودش برعهده داشت.
1384-1387 فرزند صبح نویسنده و کاگردان
1386 تله فیلم یازده دقیقه و سی ثانیه نویسنده و کاگردان
1387 عملیات 125 (فصل اول) کارگردان
1400 رعد و برق نویسنده و کارگردانی مشترک با امیر شیرمحمدی

تئاترهای بهروز افخمی

بهروز افخمی نخستین و تنها تجربه‌اش در حوزه تئاتر به عنوان مشاور کارگردان با نمایش نام همه مصلوبان عیسی است کاری از ایوب ‌آقاخانی اتفاق افتاد. در این نمایش بازیگرانی مانند ایوب ‌آقاخانی، حبیب ‌دهقان ‌نسب، امیرعلی ‌دانایی، بهرام ‌ابراهیمی، کیوان خانبگی، مرجان شیرمحمدی، سام ‌کبودوند، وحید ‌نفر، بهرام ‌سروری ‌نژاد و ناهید ‌مسلمی حضور داشتند.

تئاترهای بهروز افخمی

جوایز و افتخارات بهروز افخمی

بهروز افخمی تاکنون توانسته جوایز متعددی در عرصه سینما بدست بیاورد که در ادامه مقاله به جوایز و اطلاعات مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

سال عنوان
1369 برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم عروس
1377 برنده تندیس زرین بهترین فیلمنامه از دومین دوره جشن خانه سینما برای فیلم جهان پهلوان تختی
1379 کاندید تندیس زرین بهترین فیلمنامه از دومین دوره جشن خانه سینما برای فیلم شوکران
1382 برنده جایزه هیئت داوران بهترین کارگردانی از بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم گاوخونی
1392 برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران
1392 برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران
1401 برنده جایزه سال میرزا برای ساخت سریال کوچک جنگی از کنگره بین المللی میرزاکوچک

جوایز و افتخارات بهروز افخمی

شایعات و حواشی بهروز افخمی

از داغ‌ترین حواشی درباره این فیلم‌ساز باید به تیتر ازدواج بهروز افخمی با مرجان شیرمحمدی اشاره کرد که تا مدت‌ها بحث روز رسانه‌ها بود. افخمی با شیرمحمدی در تست گریم فرزند صبح آشنا شدند و با وجو اختلاق سنی 17 سال باهم ازدواج کردند که این امر حواشی زیادی را به همراه داشت.

افخمی در سال 1379 پی درگذشت محمدعلی فردین در منزل وی حضور یافت و اذعان داشت که قرار بود نقش ناخدا خورشید را این عنرمند محبوب بازی کند که ارشاد مجوز بازی به این بازیگر قدیمی نداد.

علاوه بر این وی تاکنون اظهاراتی تند و منفی دررباره شخصیت‌های محبوبی مانند اصغر فرهادی، صادق هدایت داشته که با واکنش‌های تند مخاطبان مواجه شد. همچنین در پی قتل تاسف بار زنده‌یاد استاد داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، همراه با مرجان شیرمحمدی هم‌زمان با بازسازی صحنه قتل در محل حادثه حضور یافت و در مصاحبه با لبخند از اشتیاق خود به نوشتن یک داستان درباره این جنایت به سبک هیچکاک سخن گفت. در پی این اتاق مخاطبان و هنرمندانی چون پرویز پرستویی، هنگامه قاضیانی، جمال رحمتی، هانیه توسلی، یغما گلرویی، حمیدرضا آذرنگ، نزهت بادی، لیلا نقدی پری و هیلا صدیقی به سخنان این کارگردان واکنشی تند و منتقدانه نشان دادند.

شایعات و حواشی بهروز افخمی

همچنین بخوانید :

حقایق پنهان بهروز افخمی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد وی برادر بزگتر علیرضا افخمی کارگردان سریال او یک فرشته بود و پنجمین خورشید است. همچنین افخمی از دوستان نزدیک و صمیمی مسعود فراستی منتقد تند سینما محسوب می‌شود. فراستی و افخمی مدتی باهم در برنامه هفت همکاری داشتند.

بهروز افخمی علاوه بر اجرای برنامه هفت تا کنون در برنامه‌هایی نظیر قبل انقلاب، نقد سینما و خانه جلال به عنوان مجری حضور داشته است. در ادامه با عکسی از بهروز افخمی در کنار خانواده‌اش این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

حقایق پنهان بهروز افخمی

همچنین بخوانید :
منتخب کاربران

source

توسط