امروزه در قلب موتور های جست و جوی مختلف، مفهومی به نام مزایده آنی یا RTB به چشم می خورد که بسیار مهم و کاربردی است. اما سوال اصلی این است که دلیل این اهمیت چیست؟ مزایده آنی یا RTB موجب می شود که نمایش خرید و فروش تبلیغات شما و پرداخت به ازای هر کلیک، تنها در چند ثانیه انجام شود. بدیهی است که برای به دست آوردن نرخ کلیک بالا تر در کمپین ها و کسب جایگاه بالا تر نسبت به رقبا باید تبلیغاتتان را بهتر کنید. در این مقاله به بررسی مزایده آنی یا RTB می پردازیم و فواید آن را نیز ذکر می کنیم.

مزایده آنی یا RTB چیست؟

مزایده آنی یا RTB




به خرید و فروش جایگاه ‌های نمایش تبلیغات آنلاین و مزایده‌ ای، مزایده آنی یا RTB می‌ گویند. زمانی که تبلیغاتی خرید و فروش می ‌شود، هم کسانی که تبلیغ کننده هستند و هم کسانی که این تبلیغات را انجام می ‌دهند، حضور خواهند داشت. مزایده آنی فرایندی است که به ‌صورت خودکار انجام می ‌گیرد و همان ‌طور که اشاره شد، کار آن خرید و فروش جایگاه ‌های تبلیغاتی است که منافع هر دو گروه در آن رعایت می ‌گردد.

تبلیغ‌ کنندگان از طریق بستر تقاضا (DSP) و ناشران از طریق بستر عرضه (SSP) به سیستم وصل می شوند. DSP با توجه به اطلاعاتی که تبلیغ کنندگان وارد کرده اند (مانند بالا ترین پیشنهاد، هدف و محتوای تبلیغات) تصمیم می گیرد که کدام تبلیغ را انتخاب نماید. در حالی که SSP با توجه به پایین‌ ترین قیمت هر موقعیت تبلیغاتی که به ناشر تبلیغات وابسته است، تصمیم می گیرد که کدام تبلیغ را انتخاب نماید.

در روند خرید و فروش تبلیغات، تبلیغ‌ کنندگان در هر زمان برای هر تبلیغ قیمتی ارائه می‌ کنند و تبلیغاتی که بالا ترین قیمت را دارد، برنده می شود و در رسانه ‌های ناشر به نمایش در می آید. در سیستم RTB, SSP و DSP واسطه ‌ها و فرایند های خرید و فروش نقش دارند. این موضوع به ‌صورت خودکار انجام می گیرد و کاملا منصفانه خواهد بود.

استفاده از مزایده آنی یا RTB چه فوایدی دارد؟

فواید مزایده آنی




پیش ‌تر اشاره کردیم که در سیستم مزایده آنی، تبلیغ کننده و انتشار دهنده آن، قیمت اصلی را تعیین می کنند و نیازی نیست که بین آن‌ ها مذاکره و گفت و گویی درمورد این موضوع شکل گیرد. این مورد را می ‌توان نخستین مزیت مزایده آنی یا RTB در نظر گرفت.

یکی دیگر از مزایایی که این روش در میان انواع روش های تبلیغاتی دارد این است که تبلیغ کنندگان با استفاده از آن، تبلیغاتشان را فقط به کاربرانی که با محصولات آن ‌ها مرتبط هستند، نمایش می‌ دهند و کسانی که به محصول مشخص شده علاقه ای ندارند و ممکن است نادیده اش بگیرند، کنار گذاشته می ‌شوند. بنابراین با این کار تا حدود زیادی هزینه‌ ها کاهش می یابد و کار بهتر انجام می ‌شود؛ زیرا بودجه ‌ای که قرار بود برای تبلیغات دسته جمعی و عمومی صرف شود به کار های مهم ‌تر اختصاص داده می ‌شود.

کسانی که در حوزه تبلیغات فعالیت می کنند نیز با این سیستم می‌ توانند جایگاه تبلیغاتشان را با بالا ترین قیمتی که ممکن است، بفروشند. این کار برای آ‌ن‌ ها سود بسیار زیادی به همراه می آورد. این روش در حال حاضر روشی کاملا نوین محسوب می شود و بسیاری از افراد از آن ناآگاه اند. اما ظرفیت پیشرفت زیادی دارد و برای بسیاری از کسب و کار ها روشی کارآمد در نظر گرفته می شود.

یکی دیگر از فواید مزایده آنی یا RTB تجربه کاربری بهتر است. با پیشنهاد مزایده آنی، ناشران می توانند واکنش کاربران را نسبت به مکان ‌های تبلیغاتی مورد بررسی قرار دهند. با استفاده از داده ‌هایی که از این بررسی ‌ها حاصل می ‌شوند، ناشران به بهتر شدن تجربه کاربری خود اقدام می کنند. ضمن این که کوکی ‌های وب که توسط وب سایت‌ ها به کار گرفته می ‌شوند، قادر هستند به شناخت بیشتر این کاربران کمک نمایند.

تجربه کاربری بهتر




به دست آوردن راه‌ حل ‌های سریع نیز جزو مزایای مزایده آنی به شمار می ‌رود. در نظر داشته باشید که همه چیز درباره مزایده آنی به قدری سریع است که ناشران و تبلیغ کنندگان بدون هیچ‌ گونه معطلی ای نتایج را خواهند دید. از این ایده برای بهتر شدن فرایند ارسال آگهی می ‌توان بهره برد. برای روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید: ناشران قادر هستند پر بیننده ‌ترین واحد های تبلیغاتی خود را کنترل نمایند و قیمت پایه خود را بیشتر کنند. به طور مشابه، آن ‌ها این توانایی را دارند که جزئیات واحد های تبلیغاتی کم عملکرد را به دست آورند و کیفیت آن ‌ها را به طرز چشمگیری بهبود دهند.

جمع بندی

همان گونه که شرح دادیم در مزایده آنی یا RTB دیگر کسی برای قیمت چانه نمی زند و تبلیغ کنندگان از ارزش هر جایگاه به طور کامل مطلع هستند. آن ها در ازای نمایش تبلیغات به مخاطب هدف هزینه پرداخت می ‌کنند و ناشر هم تبلیغ را در ازای بیشترین هزینه دریافتی نمایش می ‌دهد. اگر مطلب ارائه شده را با دقت مطالعه کرده باشید، حتما می دانید که با وجود تمام چالش ‌های پیش رو، مزایده آنی یا RTB همچنان ارزش امتحان کردن را دارد و در صورت رعایت تمام نکات لازم، کمک‌ های فراوانی به صاحبان کسب و کار می کند. در این مقاله سعی کردیم فواید این نوع مزایده را برشماریم و با جزئیات مورد بررسی قرار دهیم.

source

توسط