چری در رویداد امسال Chery Technology Day از یک خودروی مفهومی رونمایی کرد که قرار نیست با این هیبت و ظاهر، به تولید انبوه برسد اما تمرین و تلاشی است تحقیقاتی برای رسیدن به بهترین آیرودینامیک ممکن در یک خودرو، با هدف افزایش بهره‌وری و مصرف بهینه‌تر انرژی. این خودرو که با طول بدنه ۵.۳ متری، تنها ۱۲۰ میلیمتر ارتفاع از سطح مسیر دارد، ضریب پسایی برابر با 0.168Cd دارد که عدد خیره‌کننده ای برای کم بودن مقاومت بدنه در برابر جریان هوای مقابل است.

خودروی مفهومی آیرودینامیک چری در روز تکنولوژی چری ۲۰۲۳ - Chery Aero Concept Car at Chery Technology Day 2023

برای مقایسه هم که شده، بد نیست بدانید سدان فول‌سایز الکتریکی مرسدس-بنز با نام EQS، به عنوان خودرویی که کمترین ضریب پسای بدنه را در بین خودروهای تولید انبوه، داراست، ضریب پسای 0.2Cd دارد، عددی که در تسلا مدل ۳ به 0.23Cd می‌رسد.

در کنار شکل طراحی بدنه، چری از یک سری راهکار دیگر نیز برای رسیدن به این ضریب پسا در خودروی مفهومی خود بهره گرفته مثل مکانیزم پویای دفع هوای پیرامون تایرها که از اغتشاش هوا در این قسمت، جلوگیری می‌کند، یا دریچه هوای فعال جلو، شکل مسطح و فاقد منفذ رویه رینگ ها و دیفیوزر فعال عقب. چری حتی برای برخی سیستم های آیرودینامیک فعال این خودروی مفهومی، و راهکاری که برای جریان دادن هوا از دل شاسی ارائه کرده، درخواست حق ثبت اختراع داده.

خودروی مفهومی آیرودینامیک چری در روز تکنولوژی چری ۲۰۲۳ - Chery Aero Concept Car at Chery Technology Day 2023

البته رسیدن به نتیجه نهایی، بدون استفاده از شبیه‌سازی های پیشرفته و سنگین کامپیوتری، امکان پذیر نبوده و چری به عنوان خودروسازی که می‌خواهد خود را به نامی بزرگ در مقیاس جهانی تبدیل کند، به دانش آن، دست یافته. همانطور که اشاره شد، این خودرو قرار نیست به تولید انبوه برسد اما راهکارهای ارائه شده در ارتقاء آیرودینامیک بدنه، بسیار می‌تواند به روند طراحی و مهندسی محصولات آتی چری، مخصوصا در بخش خودروهای متکی بر انرژی های نو و تجدیدپذیر، کمک کند چراکه آیرودینامیک بدنه، در کنار تکنولوژی پیشرانه، بیشترین نقش را در مصرف هرچه بهینه‌تر انرژی یا سوخت در خودروها دارد.

خودروی مفهومی آیرودینامیک چری در روز تکنولوژی چری ۲۰۲۳ - Chery Aero Concept Car at Chery Technology Day 2023

همین باعث شده تا در توسعه نسل جدید خودروهای برقی-شده یا تمام-الکتریکی، توجه ویژه‌ای به طراحی بدنه و پارامترهای تاثیرگذار در رسیدن به بهترین آیرودینامیک ممکن برای بدنه، معطوف شود. و خودرو، هرچقدر آیرودینامیک‌تر طراحی شود، ضریب پسا یا مقاومت کمتری در برابر جریان هوای مقابل در حرکت خواهد داشت.

خودروی مفهومی آیرودینامیک چری در روز تکنولوژی چری ۲۰۲۳ - Chery Aero Concept Car at Chery Technology Day 2023

انتهای پیام

source

توسط