منتشر شده در 02 آبان 1402 ساعت 19:27


نویسنده
محمدرضا پاداش

از سرمایه گذاری عربستان در لوسید و عقد قرارداد این کشور با هیوندای، همه این ها نشان می دهد که سعودی ها برنامه محکمی برای آینده خودرو در منطقه دارند.

درست در زمانی که ما درگیر واردات خودروهای اقتصادی به کشور هستیم و هنوز بعد از گذشت ماه ها فرآیند واردات به وضعیت مطلوبی نرسیده است، یک خبر مثل بمب همه را متعجب می کند. “خط تولید هیوندای در عربستان افتتاح می شود”. تیتر این خبر ساده بود اما آینده مهمی را برای عربستان رقم می زند. این یعنی عربستان کشوری خواهد بود که کمپانی هیوندای نخستین خط تولید منطقه ای خود را در آن تاسیس می کند و عربستان احتمالا استراتژیک ترین کشور برای تولید خودروهای کره ای در خاورمیانه خواهد بود.

سرنوشت مبهم اولین خودروساز خاورمیانه

کشور ما جزو اولین کشور های منطقه بود که به صنعت خودروسازی ورود کرد. اگرچه بحث تولید در ایران با مونتاژ محصولات خارجی آغاز شد اما بهر حال این روندی بود که هر صنعتی در ابتدا باید پشت سر می گذاشت. در آن سال ها کارشناسان اقتصاد بر این باور بودند که آینده حمل و نقل و خودروسازی منطقه در دستان ایران خواهد بود. چراکه صنعت خودرو باد سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت بود. اما پس از انقلاب و با اعمال تحریم های دوره ای صنعت استراتژیک کشور بسیار ضربه دید. خودروسازی دومین صنعت کشور ایران پس از صنعت نفت بود و اعمال تحریم های پیشرفته و مختص به آن، استراتژی جدیدی بود که بخصوص در سال های اخیر مشکلات زیادی برای کشور رقم زد. اما در همین سال ها که ما درگیر تحریم های همه جانبه و کشمکش های سیاسی بودیم، عربستان توانست به نقطه مطلوبی برای آغاز خودروسازی مدرن برسد. لوسید که یکی از خودروسازان آمریکایی مهم در صنعت خودروهای برقی به شمار می رود، قرارداد همکاری با عربستان امضا کرد. طبق این قرارداد، در مرحله اول سعودی ها خودروهای این نشان را مونتاژ می کنند. این قرارداد به نحوی تنظیم شده که در آینده لوسید یک خط تولید کامل را در عربستان داشته باشد. همچنین کمپانی هیوندای قرار است در عربستان اولین خط تولید خود را داشته باشد. جالب است بدانید خط تولید منطقه ای هیوندای پیش از کنار رفتن برجام قرار بود در ایران فعالیت کند و کشور ما قرار بود مرکز تولید استراتژیک هیوندای در منطقه باشد. همچنین نشان جدید بیونکا در چین هم با یک سرمایه گذاری سعودی به توافق رسیده است. بیونکا استارت اپ مدرن چینی است که کارشناسی ها نشان می دهد بیشترین ارزش سرمایه گذاری را در بین دیگر کمپانی های چینی دارد. حالا سوال اینجاست که با این حجم از پیشرفت و سرمایه گذاری در عربستان، سرنوشت کشور ما به عنوان اولین خودروساز خاورمیانه چه می شود؟

سعودی ها آینده خودرو را درک کرده اند

با روی کار آمدن وزیر جدید صمت بحث برقی سازی خودروها در ایران بسیار داغ شد. علی آبادی که از مپنا آمده بود کاملا می دانست برقی ها در آینده حرف اول را می زنند. این درکی است که عربستانی ها خیلی زودتر به آن رسیده اند. از سه نشان مطرحی که به تازگی با عربستان قرارداد بسته اند، دو کمپانی خودروهای تمام برقی تولید می کنند. عربستانی ها همچنین پروژه هایی را در راستای استفاده از خودروهای هیدروژنی پیش می برند و در این زمینه هم پیشتاز هستند. در همین زمان ما در ایران همچنان درگیر ایجاد زیرساخت و واردات خودروهای نسبتا معمولی برقی هستیم که آینده مبهمی هم دارند. جالب اینجاست حرکت دولت فعلی به سمت برقی سازی بیشتر به علت رسیدن مصرف بنزین به حد اضطرار است تا آینده نگری! اما نگاه عربستانی ها کاملا به سوی آینده است.

پیشر ترکیه با معرفی خودروهای تمام برقی TOGG به ما نشان داد که در صنعت خودروسازی در حال پسرفت هستیم و حالا عربستان با عقد قرارداد هایی مهم این واقعیت را برای ما پررنگ تر کرد. عربستانی ها در این سال ها با سرمایه گذاری هایی سنگین رشد چشمگیری در گردشگری داشته اند و حالا این کشور به محل امنی برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است. حضور ستارگان مطرح فوتبال در تیم های عربستانی و مقایسه زیرساخت های ورزشی این کشور با ایران نشان داد که عربستان در بحث ورزش فاصله زیادی با ما گرفته است و با روندی که این کشور در خودروسازی در پیش گرفته است، اصلا بعید نیست روزی در ایران خودروهایی عربستانی سهم زیادی در بازار داشته باشند.

عنوان “وقتی همه خواب بودیم” شاید باز هم تیتر یادداشتی شود که سال ها بعد نوشته خواهد شد. یادداشتی که یادآوری می کند ایران با وجود موقعیت استراتژیک منطقه ای و همچنین داشتن زیرساخت های صنعتی، از کشوری مثل عربستان عقب افتاد.

source

توسط