به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری اولین فستیوال بینالمللی تلفیق مد و معماری بعداز ظهر امروز 29 مهر 1402 برگزار شد. در این نشست مهران آریایینیا دبیر بخش معماری، مرجان دلخواه دبیر بخش مُد، حسن زمینی دبیر بخش عکس و سینا حسنیکیا دبیر اجرایی این رویداد حضور داشتند.
این نشست به معرفیِ نخستین فستیوال بینالمللی تلفیق مُد و معماری اختصاص داشت و هر کدام از حاضران در صحبتهایشان تلاش کردند تا این رویداد را بیشتر و بهتر شرح دهند و زوایای مختلف آن را بیان کنند. در ادامه گزیدهای از صحبتهای هر کدام از حاضران در این نشست را میخوانید:
شرکت در این فستیوال رایگان است
مهران آریایینیا دبیر بخش معماری: هدف از برگزاری این فستیوال این بود که میخواستیم فضای مناسبی برای دانشجویان و هنرمندان ایجاد تا فرصتِ معرفی خودشان و آثارشان را داشته باشند. طرحهایی که به رویداد میرسد مالکیت و سندش متعلق به خود شرکت کنندگان است. همچنین داوران شناخته شدهی داخلی و خارجی، آثار رسیده به رویداد را بررسی و داوری میکنند.
امیدوارم این رویداد بتواند کمکی به حوزه معماری و مد داشته باشد. در بخش عکس اگر تلفیق مد و معماری با هم باشد، امتیاز بیشتر خواهد داشت. قصد داریم طرحهای برگزیده را چاپ و منتشر کنیم.
نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنم این است که شرکت در این رویداد رایگان است. ما شاهد هستیم که در ایران و در دیگر کشورها به طور سالانه جوایز مختلفی در عرصه معماری و مُد برگزار میشود که هر کدامشان ورودیههای سنگینی برای شرکتکنندگان در نظر میگیرند. این رویدادها با همین ورودیهها هزینههایشان را تامین میکنند و حتی سود زیادی هم برای خودشان میماند. ما اما تصمیم گرفتیم که برای حمایت از استعدادهای کشورمان در نقاط مختلف ایران، شرکت در فستیوال رایگان باشد.
ما معماران بزرگی در ایران داریم اما در کنار این عزیزان دانشجویانی هستند که بسیار خوش ذوق و خلاق هستند ولی بهایی به آنان داده نشده است. ما دوست داریم ایدهها و طرحهای خوب دیده شوند.
جای خالی چنین رویدادی در حوزه مد و معماری در کشورمان به چشم میخورد. برگزاری این رویداد بازخورد خوبی در سطح بینالمللی خواهد داشت.
ایران مرجع پوشش اسلامی در جهان است
مرجان دلخواه: هدف از این مسابقه شناساییِ معماران و عکاسان برتر است. مسابقههای مختلفی در ایران و جهان در حال برگزاری است. بیشتر این رویدادها هزینههای ورودیِ بالایی دارند و بخش زیادی از هزینههایشان را از همان ورودیها تامین میکنند.
ایران مرجع پوشش اسلامی در جهان هستیم، اما نتوانستیم این پوشش را به جهان معرفی کنیم. حتی قبل از اسلام هم پوشش ما ایرانیان خاص و زبانزد بوده است.
من شهر به شهر ایران را گشتهام و دیدهام که چه استعدادهای ویژهای در ایران داریم. وقتی قرار بر برگزاری این رویداد شد، دیدم فرصت بسیار خوبی است تا خدمتی به استعدادهای سراسر کشور داشته باشیم.
در صنعت مد و لباس اتفاق بدی در حال انجام است که هر کسی میخواهد کاری انجام دهد یک واژه اسلامی به آن میچسباند و بودجههای هنگفتی هم برایش خرج میکنند و خروجی مناسب و تاثیرگذاری هم ندارند.
هدف ما در این رویداد این است که فضایی برای هنرمندان ایجاد شود که تلفیق بین معماری و مد را ایجاد کنند؛ در این بین موفق کسی است که بتواند این تلفیق را به درستی انجام دهد.
مسابقهای که تلفیق مد و معماری باشد، تا کنون در سطح جهان برگزار نشده است. شاید به همین دلیل است که سازمان مد جهانی از این رویداد حمایت میکند.
معمار، عکاس و طراح لباس برتر سال معرفی میشوند
سینا حسنیکیا دبیر اجرایی: فراخوان بینالمللیِ ما در شهریور منتشر شد و قرار بود تا ابتدای دی ماه آثار را تحویل بگیریم. این فراخوان در دانشگاهها و مجامع هنری در خارج از کشور منتشر شده است. اما عزیزانِ شرکت کننده درخواست داشتند که زمان بیشتری داشته باشند و به همین دلیل احتمالا پس از نوروز مراسم اختتامیه را برگزار میکنیم.
دو هزار اثر از داخل و حدود 10 هزار اثر از یازده کشور دیگر در این رویداد شرکت کردهاند.
سه جایزه 100 میلیون تومانی برای سه بخش مد، معماری و عکاسی در نظر گرفتهایم. اگر بتوانیم اسپانسری در کنار خودمان داشته باشیم، حتما میزان جایزهها را بیشتر خواهیم کرد.
این رویداد در سازمان بینالمللی مد ثبت شده است.
دو مرحله داوری داریم که مرحله نخست را داوران ایرانی انجام میدهند و مرحله دوم به صورت مجازی توسط داوران خارجی انجام میشود.
هشت تندیس در حوزه معماری و هشت تندیس در حوزه مُد به برگزیدگان تعلق میگیرد. اما جوایز اصلی ما به معرفیِ طراح لباس برتر سال، معمار برتر سال و عکاس برتر سال راختصاص دارد.
لباس و معماری همواره در خدمت هم بودهاند
حسن زمینی دبیر بخش عکاسی: ساختار و روح این فستیوال کاملا هنری است. معماری و لباس ما از قدیم با هم تلفیق شده بود. از هزاران سال پیش در سراسر جهان لباس و معماری در خدمت همدیگر بودهاند. معماری با تلفیق هنرهای دیگر تکمیل شد. ما لباس اقوام را داریم که خیلی به آن پرداخته نشده است. در معماری ما کاشیکاری و نگارگری را داریم که در لباس میتوان از اینها الهام گرفت.
معماری ما در حال حاضر به سمت بیراههای میرود. ما در گذشته نقش و نگارهای جذابی در ساختمانها داشتهایم. باید از غربگرایی فاصله بگیریم و به اصالتهای خودمان برگردیم.
انتهای پیام/
source