هفتادونهمین دوره‌ی جشنواره‌ی ونیز امسال مانند دوره‌های گذشته شاهد حضور پررنگ ستارگان سینمای جهان و آثار منحصربه‌فرد کارگردان‌هایی است که این‌بار تمرکز بیشتری بر داستان‌های مربوط به زنان دارند. دیدگاه‌های جدید، رادیکال و نگاهی زنانه به جهان از ویژگی‌های بارز فیلم‌های امسال است. برای بررسی بیشتر این مساله در ادامه ۷ فیلم با چشم‌انداز تازه‌ای درباره زنان را نام بردیم که در جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۲ به رقابت خواهند پرداخت.
فیلم «تار»
نبوغ و جنون توامان هنرمندان، به‌ویژه نوازندگان، طرحی است که در تاریخ سینما بارها مورد بررسی و اجرا قرار گرفته است. فیلم «تار» به کارگردانی تاد فیلد درباره‌ی لیدیا تار رهبر ارکستری است که برای اولین بار به عنوان یک زن، ارکستری بزرگ در آلمان را رهبری می‌کند.
کیت بلانشت نقش هنرمند مشهوری را بازی می‌کند که باید در حرفه‌ای که عموما توسط مردان به مالکیت گرفته شده است، خود را نشان دهد و هم‌زمان برای حفظ تعادل روانی خود در این فرآیند تلاش کند. با توجه به نقدهای منتشر شده از «تار»، این فیلم یکی از شانس‌های دریافت جوایز بازیگری و کارگردانی در جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۲ است.
«بی‌نهایت»
درام «بی‎نهایت» یا «بی‌کران» ساخته‌ی امانوئله کریالزه در ایتالیا دهه‌ی ۱۹۷۰ می‌گذرد. پنه لوپه کروز نقش زنی به نام کلارا بورگتی را بازی می‌کند که به همراه همسرش فلیس و سه فرزندشان به آپارتمانی در رم نقل مکان می‌کنند. رابطه‌ی زن و شوهر در گذر زمان و حواشی متعدد رنگ خاکستری به خود گرفته است، اما عشق کهنه‌ای که ریشه در گذشته‌های دور دارد مانع از جدایی آن‌ها می‌شود. کلارا خود را در نقش مادری‌اش غرق می‌کند و بسیار فداکار است، اما بزرگ‌ترین فرزند او آدریانا ۱۲ ساله از نام و هویت جنسی خود متنفر است و این موضوع به چالشی بزرگ برای کلارا تبدیل شده.
کلارا با شرایط پیچیده‌ای که با همسر و فرزندش دارد، به سمت یک فروپاشی وحشتناک پیش می‌رود و فیلم «بی‌نهایت» به زیبایی هرچه تمام‌تر سعی در به تصویر کشیدن زنی دارد که با وجود همسر و فرزندانش تا چه اندازه تنها است.
فیلم «دختر جاودان»
جولی (با بازی تیلدا سوینتون) قصد دارد درباره‌ی مادرش یک فیلم بسازد و برای همین به همراه او از عمارتی خانوادگی دیدن می‌کند. برای اقامت، جولی و مادر وارد هتلی می‌شوند که تمام اتاق‌هایش خالی است، و مسئول پذیرش مرموز اتاقی قدیمی را به آن‌ها اختصاص می‌دهد. جولی و مادرش شب‌ها به خاطر صداهای فراوانی که به گوش می‌رسد، نمی‌توانند بخوابند. آیا هتل واقعا خالی است؟ حالا دیگر وقت آن رسیده است تا رازهایی که برای مدت‌ها فراموش یا سرکوب شده بودند آشکار شوند.
جوانا هاگ کارگردان فیلم «دختران جاودان» فیلمی قدرتمند درباره‌ی پویایی خانواده با دید اکسپرسیونیستی ارائه می‌دهد. سوینتون در این فیلم علاوه بر بازی در نقش زنی میان‌سال به نام جولی، نقش مادرش را هم به عنوان زنی بیوه به نام روزالین برعهده دارد.
بلوند
«بلوند» فیلمی به کارگردانی اندرو دومینیک و محصول نتفلیکس به زندگی خصوصی مرلین مونرو، الهه‌ی صحنه‌ها و تصویری که رسانه از او ساخته است می‌پردازد. او احساس می‌کند در تصویری که دیگران از او ساخته‌اند گرفتار شده است، و حتی با وجود اینکه امیدوار است خود را از شر این شخصیت رها کند، در نهایت آن را دوباره به نمایش می‌گذارد. آنا دی آرماس در این فیلم نقش مونروی بی‌قرار، گیج، عصبانی و افسارگسیخته را به تصویر می‌کشد.
«بلوند» بر اساس رمانی به همین نام اثر جویس کارول اوتس ساخته شده است که در سال ۲۰۰۰ نامزد دریافت جایزه‌ی پولیتزر شد. نویسنده‌ی کتاب پس از تماشای قسمتی از فیلم ابراز خوشحالی کرد و گفت: «این فیلم شگفت‌انگیز، درخشان، بسیار غم‌انگیز و شاید شگفت‌انگیزترین بود؛ تفسیری کاملا فمینیستی از داستان من».
فیلم «عمر مقدس» در جشنواره‌ی ونیز 2022
فیلم «عمر مقدس» ساخته‌ی آلیس دیوپ کارگردان فرانسوی که پیش از این به عنوان یک مستندساز نامی برای خود دست‌وپا کرده بود، برای دریافت شیر طلایی ونیز ۲۰۲۲ وارد رقابت شده است. اولین فیلم او داستان دو زن، یکی نویسنده‌ای باردار به نام راما (با بازی کایژه کاگامه) و دیگری زن جوانی به نام لارنس کولی (با بازی گوسلاژی مالاندا) را روایت می‌کند که متهم به قتل دختر ۱۵ ماهه‌ی خود در شهر عمر مقدس در شمال فرانسه است.
راما می‌خواهد رمانی بنویسد و از محاکمه برای انتقال اسطوره‌ای از اساطیر یونان به نام مدیا به دنیای امروز استفاده کند. محاکمه به این موضوع می‌پردازد که چگونه لارنس، در سنگال زندگی سختی داشت، مجبور شد نژادپرستی را در اروپا تجربه کند و به شدت منزوی شود. فیلم این نویسنده‌ی باردار را با سابقه‌ی خانوادگی خود و نقشی که در آینده به عنوان یک مادر با آن روبرو است بررسی می‌کند.
استخوان‌ها و همه چیز
«استخوان‌ها و همه چیز» یکی دیگر از فیلم‌های جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۲ نوع بسیار خاصی از یک فیلم جاده‌ای است که بر اساس کتابی نوشته‌ی نویسنده‌ی آمریکایی کامیل دی‌آنجلیس ساخته شده. قهرمان داستان، مارن سالی با بازی تیلور راسل، در جستجوی خود و پدری است که هرگز او را ندیده. هدف او این است که بفهمد چرا احساس می‌کند نیاز دارد افرادی را که به آن‌ها علاقه‌مند است، بکشد و بخورد.
تیموتی شالامی در این فیلم ترسناک آدم‌خواری با چاشنی عشق‌های نوجوانی بازی می‌کند. صحنه‌پردازی دقیق و زیبایی‌شناسی خاص کارگردان ایتالیایی لوکا گوادانینو، نوید ترس‌های دلپذیری را می‌دهد که هنگام تماشای فیلم ممکن است تجربه کنیم.
فیلم فرزند دیگران در جشنواره‌ی ونیز 2022
یک معلم ۴۰ ساله با بازی ویرجینی افیرا بازیگر بلژیکی، عاشق مردی می‌شود که یک دختر چهارساله دارد و او به‌طور غیرمنتظره و بدون آمادگی به سرپرست این دختر تبدیل می‌شود. در این کمدی تراژیک، به کارگردانی و نویسندگی ربکا زلوتوفسکی فرانسوی داستان درگیری‌های درونی یک زن مثل تمایل به بچه‌دار شدن در این سن و درگیری‌های بیرونی او مثل بحث‌های مربوط به مادر بیولوژیکی یک کودک بودن را روایت می‌کند.
تمام ۷ فیلم نام برده شده که توسط و درباره‌ی زنان ارائه می‌شود، دیدگاه زنانه‌ای در خود دارند که قبلا در سینما دیده نشده بود. در مجموع ۲۳ فیلم در هفتادونهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم ونیز برای دریافت شیر طلایی رقابت می‌کنند که پنج فیلم از این مجموعه توسط زنان کارگردانی شده است. جالب است که ببینیم آیا یکی از فیلم‌هایی که در این مطلب نام بردیم، با موضوع‌های متفاوت خود به جایزه‌ی بزرگ رقابت‌های ونیز ۲۰۲۲ دست پیدا خواهند کرد یا خیر.
منبع: dw


source

توسط admin