بدون شک پایان یک فیلم مهم‌ترین جنبه‌ی آن را تشکیل می‌دهد و از آری آستر گرفته تا دارن آرنوفسکی، بسیاری از فیلم‌سازان تنها به این دلیل که معمولا فیلم‌هایشان پایان‌بندی عجیب دارند توانسته‌اند برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند. البته تماشاگران غالبا یک پایان واضح را دوست دارند که در آن افراد خوب برنده می‌شوند و افراد بد به سزای اعمالشان می‌رسند، اما در برخی فیلم‌ها، هیچ آدم خوب یا بدی وجود ندارد و در پایان هم داستان فیلم به حال خودش رها می‌شود.
پایان‌بندی عجیب
«روانی آمریکایی» که با اقتباس از رمان برت ایستون الیس محصول سال ۱۹۹۱ با همین نام ساخته شده، یکی از فیلم‌هایی است که به انتقاد از فرهنگ مصرف گرای آمریکایی پرداخته و در درجه‌ی اول انگشت اتهام را به سمت طبقه‌ی بالایی نیویورک نشانه رفته است. با این حال، این فیلم که در سال ۲۰۰۰ ساخته شده یکی از آن فیلم‌هایی است که می‌توان آن را به طرق مختلفی تفسیر کرد.
در حقیقت آنچه که از همه عجیب‌تر به نظر می‌رسد پایان فیلم است. پاتریک بیتمن پس از حمله به چندین نفر و کشتن آن‌ها، تلفنی اعتراف می‌کند، اعترافی کاملا واضح که به عنوان یک شوخی تلقی می‌شود. در پایان، او دلش می‌خواهد از سبک زندگی‌ای که گرفتارش شده نجات پیدا کند اما همه‌ی شواهد و قراین نشان می‌دهند که سبکی که او برای خود انتخاب کرده هیچ راه فراری ندارد.
پایان‌بندی عجیب
فیلم «برزیل» که به کارگردانی تری گیلیام در سال ۱۹۸۵ ساخته شد، فیلمی عجیب بود که به تقبیح زندگی شرکتی و استبداد می‌پرداخت. از آنجای که داستان فیلم در برخی از سکانس‌ها به شدت تلخ و منزجرکننده بود استودیوی تولید کننده‌ی فیلم خواستار اعمال تغییراتی در آن شد.
در طول سکانس پایانی، قهرمان داستان در یک اتاق بازجویی شکنجه می‌شود، اما گروهی از شورشیان به رهبری رابرت دنیرو او را نجات می‌دهند. در پایان فیلم گیلیام، نشان می‌دهد که صحنه‌ی فرار رویایی بوده که قهرمان داستان در آخرین لحظات زندگی‌اش رویاپردازی کرده است.
پایان‌بندی عجیب
اولین فیلم ترسناکی که به لحاظ روان‌شناختی به شدت عجیب و غریب به نظر می‌رسد، فیلم «موروثی» محصول سال ۲۰۱۸ است که به روایت داستان خانواده‌ای می‌پردازد که در ابتدا با مرگ مادربزرگ خانواده و سپس با مرگ دخترشان مواجه می‌شوند. پس از آن مادر و پسر بازمانده به درون لانه‌ی عجیب یک خرگوش هدایت می‌شوند که در آن ظاهرا قوانین زندگی و مرگ به گونه‌ای دیگر اعمال می‌شوند.
در پایان، مشخص می‌شود که تمام رنج‌هایی که این خانواده متحمل شده‌اند به دستور مادربزرگ که رهبری یک فرقه‌ی جادوگری را بر عهده دارد بر سرشان آمده است. هر چیزی که در فیلم دیده شد بخشی از داستانی بود که به احضار شیطان کمک می‌کرد و سکانس پایانی نشان می‌دهد که نقشه کاملا موفقیت آمیز بوده است.
پایان‌بندی عجیب
این فیلم اقتباسی که به کارگردانی الکس گارلند ساخته شده فیلمی عجیب و غریب است که در آن ناتالی پورتمن نقش زنی بی نام را بازی می‌کند که به گروهی از دانشمندان متعصب می‌پیوندد و به منطقه‌ای غیرعادی معروف به منطقه ایکس می‌رود. هنگامی که او وارد این منطقه می‌شود، به چشم خود می‌بیند که هیچ چیز آن‌طور که فکر می‌کرده نیست.
کاراکتر پورتمن که شوهرش در سفر قبلی به همین منطقه ناپدید شده می‌خواهد اطلاعاتی را راجب این منطقه و موجوداتی که در آن ساکن هستند به دست بیاورد. تجزیه و تحلیل پایان فیلم دشوار است، اما در کل کاراکتری که پورتمن به ایفای نقشش پرداخته موجودی بیگانه را کشف می‌کند که در یک فانوس دریایی پنهان شده و به راحتی می‌تواند خودش را به شکل موجودات دیگر دربیاورد. در پایان، قهرمان داستان و شوهرش دوباره به هم می‌رسند، اگرچه گویا هر دو کپی شخصیت‌های اصلی هستند.
پایان‌بندی عجیب
فیلم هیجان ‌انگیز روان‌ شناختی «جزیره شاتر» در سال ۲۰۱۰ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی ساخته شد که بیشتر به‌ خاطر آثار کلاسیکی نظیر «گاو خشمگین» و «دوستان خوب» شناخته شده است. هر چند این فیلم یکی از تحسین شده‌ترین آثار این کارگردان به حساب نمی‌آید. در فیلم «جزیره شاتر» لئوناردو دی کاپریو در نقش یک مارشال آمریکایی به ایفای نقش پرداخته که به همراه همکارش راهی آسایشگاهی در یک جزیره‌ی دورافتاده می‌شوند تا علت ناپدید شدن مشکوک یکی از بیماران را بررسی کنند.
اما وقتی بیمار پیدا می‌شود، ناگهان به یک باره همه چیز از هم می‌پاشد و او به بازرسان تیمارستان هشدار می‌دهد که مراقب فانوس دریایی باشند. در پایان، مشخص شد که شخصیت دی کاپریو در تمام طول مدت یکی از بیماران همین آسایشگاه بوده و کل این تحقیقات صرفا برای این ترتیب داده شده بود تا او را از حالت هذیانی که در آن گرفتار شده دربیاورند.
پایان‌بندی عجیب
«کابینی در جنگل» محصول سال ۲۰۱۱ که در ابتدا به عنوان یک فیلم ترسناک شیطانی ساخته شد، همه‌ی انتظاراتی را که از یک فیلم ترسناک می‌رفت زیر و رو کرد و داستان وحشتناک خود را با موضوعاتی عجیب و غریب در هم آمیخت تا فیلمی دیوانه وار را تقدیم مخاطبان کند. این فیلم که داستان یک تشریفات مذهبی را برای رضایت خدایان نقل می‌کند آن‌قدر عجیب و غریب است که می‌تواند برای ساعتی بیننده را سرگرم نماید.
اما گویا نقشه‌ای که همیشه خوب پیش می‌رفته این بار درست عمل نمی‌کند و این نوجوانان به خدایان اجازه نمی‌دهند تا جانشان را بگیرند. در کل «کابینی در جنگل» یک داستان عجیب و غریب، دیوانه وار و ترسناک را به تصویر کشیده که توانسته سطح ژانر ترسناک را بالاتر ببرد.
پایان‌بندی عجیب
در فیلم «قو سیاه»، ناتالی پورتمن در نقش یک رقصنده‌ی باله به ایفای نقش پرداخته و در کل توانسته خود را با داستان عجیب و غریب فیلم هماهنگ کند. او که تمام عمرش را تحت تاثیر دستورات مادرش بوده به یک نوع وسواس فکری مبتلا شده و کم کم به تدریج توهماتی را تجربه می‌کند.
او که مدام تحت تاثیر توهماتش است به این نتیجه رسیده که به رقیب دیرینه‌اش چاقو زده و جسد را پنهان کرده، اما در واقع، او به خودش چاقو زده است. در پایان، او یکی از بی‌عیب و نقش‌ترین اجراهایش را به نمایش می‌گذارد و به نظر می‌رسد که پس از آن، در حالی که به طور تمام کمال به نقش دل سپرده می‌میرد.
پایان‌بندی عجیب
به احتمال زیاد، کارگردان بزرگ، دیوید فینچر، فیلم «کلاب مبارزه» محصول سال ۱۹۹۹ را با اقتباس از رمان چاک پالانیوک محصول سال ۱۹۹۶، ساخته است. در این فیلم ادوارد نورتون در نقش یک راوی بی‌نام به ایفای نقش پرداخته که با کمک تایلر دوردن، دوست جدید و اندکی عجیب و غریبش، باشگاهی را راه اندازی می‌کند که در آن شرکت کنندگان به واسطه‌ی مبارزه با یکدیگر، خشم وحشیانه‌ی خود را بروز می‌دهند.
با این حال، چندی نمی‌گذرد که دوردن، این گروه را به یک گروه نظامی تبدیل می‌کند و از آن برای اجرای فعالیت‌های تروریستی در سراسر ایالات متحده استفاده می‌نماید. در پرده‌ی سوم فیلم، مشخص می‌شود که دوردن اصلا وجود خارجی ندارد و زاییده‌ی تخیل راوی است و در واقع این شخصیت شرور که زاییده‌ی تخیلات راوی است او را مجبور به انجام کارهای ناپسند و دزدی می‌کند. در نهایت، توطئه دوردن برای تخریب چندین بانک به نحو موفقیت آمیزی پیش می‌رود و فیلم در نهایت راوی را نشان می‌دهد که دوردن را در حالی که درمانده شده می‌کشد.
پایان‌بندی عجیب
فیلم «دانی دارکو» یک تریلر ترسناک روان ‌شناختی است که با الهام از بسیاری از فیلم‌های زمان خود و با تلفیق خیال و واقعیت ساخته شده است.
تفسیر قسمت پایانی فیلم «دانی دارکو» بسیار دشوار است، هر چند، با توجه به آنچه در طول فیلم رخ داد، به نظر می‌رسد که شخصیت اصلی به گذشته بازمی‌گردد تا خودش را برای نجات جان چندین نفر دیگر قربانی کند اما باز هم همه چیز به تفسیر مخاطبان بستگی دارد.
پایان‌بندی عجیب
حماسه‌ی علمی-تخیلی استنلی کوبریک محصول سال ۱۹۶۸ که «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» نام دارد، از آن جهت توانسته رتبه‌ی اول را در لیست ما به خود اختصاص دهد که پایانی به شدت عجیب و غریب دارد. این فیلم آینده‌ای را نشان می‌دهد که در آن بشر توانسته به دانش بالایی در زمینه‌ی سفرهای فضایی دست پیدا کند. پس از مدتی انسان‌ها یک شی بیگانه را در ماه کشف می‌کنند و پس از آن متوجه شی عجیب دیگری می‌شوند که به دور مشتری می‌گردد.
بنابراین انسان‌ها به سفر فضایی‌ای می‌روند که مملو از خطر است و در نهایت تنها دیوید بومن زنده می‌ماند. بومن سرانجام شی عجیب جدیدی را کشف می‌کند که ظاهرا باعث می‌شود بتواند در زمان و فضا سفر کند و برای مدت کوتاهی مرگش را به تعویق بیندازد. در نهایت او به دوران جنینی خود بازمی‌گردد و به یک نگهبان کهکشان تبدیل می‌شود.
منبع: screenrant


source

توسط admin