صنعت سینما سال ۲۰۲۱ پس از همه‌گیری کرونا، مسیر متفاوتی را طی کرد و فیلم‌های غیر انگلیسی زبان نتوانستند آن طور که باید و شاید بدرخشند اما همین چند سال قبل بود که کره‌ی جنوبی با «انگل» (Parasite) بونگ جون- هو تاریخ‌ساز شد. این فیلم نخستین اثر غیر انگلیسی‌زبانی بود که علاوه بر جایزه‌ی بهترین فیلم بین‌المللی، اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی را برای نخستین بار در تاریخ سینما از آن خود کرد. تا پایان سال ۲۰۲۰ کم‌تر کسی بود که این فیلم کره‌ای را تماشا نکرده و با سینمای این کشور آشنا نشده باشد و البته کم‌تر کسی تحت تاثیر این فیلم عجیب و غریب قرار نگرفته بود.
محبوبیت انگل در سال‌های بعد نه تنها کم نشد بلکه به عنوان نقطه عطف سینمای کره‌ی جنوبی روز به روز افزایش یافت؛ به طوری که خیلی زود از سوی رسانه‌ها و منتقدان مطرح به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی لقب گرفت اما از سینمای کره که بگذریم به صنعت سریال سازی این کشور می‌رسیم که در چند سال گذشته رشد شگفت‌انگیزی داشته و بعید است نام بعضی از آثارش از جمله «بازی مرکب» (Squid Game) به گوشتان نخورده باشد این سریال هم رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرد و در مقطعی به عنوان پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس لقب گرفت که برای یک اثر غیر انگلیسی زبان موفقیت بزرگی بود.
فرهنگ و رسانه‌های ژاپنی در دهه‌های گذشته توجه مخاطبان زیادی از سراسر دنیا را به خودشان جلب کرده بودند، به نظر می‌رسد این جایگاه حالا چند وقتی است که به کره‌ی جنوبی رسیده و هر روز به طرفداران پروپاقرص آثارشان اضافه می‌شود و ظاهرا این روند حالا حالاها ادامه دارد. از آثار اورجینال نتفلیکس گرفته تا فیلم‌های سینمایی بلند و درام‌های کره‌ای هیجان‌انگیز در این جا همه‌ی آثار مورد انتظار کره‌ای که امسال منتشر می‌شوند را مرور می‌کنیم.
سرقت پول: کره- منطقه‌ی اقتصادی مشترک
این سریال احتمالا یکی از مورد انتظارترین آثار کره‌ای سال ۲۰۲۲ است. سرقت پول: کره- منطقه‌ی اقتصادی مشترک، همان‌طور که از نامش هم مشخص است نسخه‌ی بازسازی سریال محبوب «سرقت پول» (Money Heist) توسط کره‌ای‌ها است و مثل همتای اسپانیایی‌اش از آثار اورجینال نتفلیکس به حساب می‌آید.
کیم سونگ-هو کارگردان پر افتخار کره‌ای این بازسازی را با بازیگرانی مثل پارک هه-سو، جون جونگ-سو و یو جی-ته از «بازی مرکب» (Squid Game)  مقابل دوربین برده و پیش‌بینی می‌شود به یکی از پرمخاطب‌ترین آثار نتفلیکس  تبدیل شود. خبر ساخت این سریال توسط پارک هه-سو در یوتیوب اعلام شد و بیش از ۳۰۰۰۰۰ بازدید داشت. سو در این پیام ویدیویی گفت: «حضور در چنین سریال فوق‌العاده‌ای باعث افتخار است و مهم‌تر از همه که برلین را به یک شخصیت شگفت‌انگیز تبدیل می‌کنم!»
با این اوصاف به نظر می‌رسد سرقت پول کره‌ای دقیقا همان مسیر پروفسور و رفقای اسپانیایی‌اش را در پیش بگیرد و احتمالا با تغییرات اندکی طرف باشیم اما از آن جایی که کره‌ای‌ها ید طولایی در بازسازی از آثار درجه یک دنیا دارند و از قضا این کار را با وسواس بالایی هم انجام می‌دهند، می‌توانیم امیدوار باشیم که با یک اثر تروتمیز و تماشایی طرف باشیم که خاطرات خوب نمونه‌ی اسپانیایی‌اش را خراب نمی‌کند. در هر صورت امیدواریم سرقت پول کره‌ای ارزش این حجم تبلیغات را داشته باشد.
صدای جادو
 
خبر خوشحال‌کننده برای علاقه‌مندان به درامِ آمیخته به عاشقانه‌های کره‌ای، این که نتفلیکس در ماه می سریال تازه‌ای به نام صدای جادو را منتشر خواهد کرد. ماجرا درباره‌ی دختری به نام یون آه یی (چوی سونگ یون) است که در دوره‌ی دشواری از زندگی‌اش توانایی سرعت بخشیدن به زمان را پیدا می‌کند.
این سریال قرار است داستان تازه‌ای درباره‌ی آرزوهای زندگی باشد و با مقدار زیادی لحظات عاشقانه احتمالا دل طرفداران درام‌های کره‌ای در سراسر دنیا را به دست خواهد آورد.
غم‌های ما
غم‌های ما پیشنهاد خوبی برای همه‌ی افرادی است که می‌خواهند تابستان را با یک سریال غم‌انگیز به پایان برسانند. داستان درباره‌ی زندگی پرفرازونشیب و عاشقانه‌های تلخ و شیرین آدم‌هایی است که برای زندگی و کار به جزیره‌ی ججو مهاجرت می‌کنند و زندگی‌شان به هم گره می‌خورد. غم‌های ما قصد دارد از روایت‌های معمول زوج‌ها فاصله بگیرد و در عوض داستان را از زاویه‌ی دید چند نفر روایت کند.
این سریال گروه بازیگری بسیار معروفی دارد که همگی از ستارگان کره‌ی جنوبی هستند و هدف آن ایجاد رویکردی همدلانه در موقعیت‌های دشوار و معمولی است که ممکن است برای بسیاری از خانواده‌های مهاجر به وجود بیاید.
یادداشت‌های رهایی من
آیا تا به حال پیش آمده از روزمرگی در شهر زادگاهتان دل‌زده شوید و سپس آرزو کنید کاش همه چیز به شکل دیگری پیش می‌رفت اما بلافاصله پس از تغییر شرایط احساس کنید اوضاع از دستتان خارج شده؟ یادداشت‌های رهایی من دقیقا درباره چنین موقعیتی است.
سه خواهر و برادر (با بازی کیم جی وون، لی مین کی و لی ال) در روستای سانپو زندگی می‌کنند و با روزمرگی کشنده‌ای که فکر می‌کنند ریشه در زادگاهشان دارد، دست و پنجه نرم می‌کنند تا این که یک غریبه (سون سوک گو) وارد روستا می‌شود و همه چیز را زیرورو می‌کند. پخش یادداشت‌های رهایی من به تازگی آغاز شده؛ بنابراین فرصت را از دست ندهید و تا هنوز داغ داغ است، تماشایش را آغاز کنید.
بزن قدش
این فیلم فانتزی کره‌ای درباره‌ی گروهی است که پس از پیوند عضو از مردی که دارای قدرت‌های فراطبیعی است، ویژگی‌های خارق‌العاده و ابر انسانی به دست می‌آورند؛ از جمله توانایی دیدن امواج الکترومغناطیسی و قدرت زیاد اما این همه‌ی ماجرا نیست و باید از خود مقابل مشکلات بعدی این پیوند محافظت کنند و مراقب گروهی باشند که قصد دارند قدرتشان را از آن خود کنند.
فیلم بزن قدش با بازی یو آه این، لی جائه این، آن جائه-هونگ، سال ۲۰۲۱ به صورت رسمی وارد مرحله‌ی تولید شد و احتمالا در آینده‌ی نزدیک اکران شود.
آرمان‌شهر بتنی
این فیلم از کمیکی به نام Yukwaehan Yiwoot اقتباس شده و عواقب یک زلزله‌ی ویرانگر در سئول را به تصویر می‌کشد. پس از این فاجعه، بازماندگان تلاش می‌کنند زندگی‌شان را از نقطه‌ی صفر شروع کنند و به همین دلیل هم به ساختمانی که کم و بیش سالم مانده پناه می‌برند.
آرمان‌شهر بتنی قصد دارد روابط و آوارگی مردم در بلایای طبیعی مثل زلزله و مشکلاتی که به تبع آن ایجاد می‌شود را به تصویر بکشد.
اعلام وضعیت اضطراری
اعلام وضعیت اضطراری نخستین بار ژوئن سال ۲۰۲۱ در جشنواره‌ی کن به نمایش درآمد و قرار بود در ژانویه‌ی ۲۰۲۲ اکران عمومی‌ شود که به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد و حالا یکی از مورد انتظارترین فیلم‌هایی است که به زودی اکران خواهند شد.
در این فیلم سونگ کانگ-هو که پیش‌تر با «انگل» (Parasite) درخشیده بود و لی بیونگ-هون بازیگر «بازی مرکب» (Squid Game) حضور دارند. اعلام وضعیت اضطراری از یک ماجرای واقعی الهام گرفته شده و درباره‌ی هواپیمایی است که در مسیر حرکتش به هاوایی با شرایط نامعمولی مواجه می‌شود و درخواست فرود اضطراری می‌کند.
لی بیونگ هون در یکی از گفتگوهای جشنواره‌ی کن درباره‌ی فیلم گفت: «فیلم عناصر فانتزی دارد اما مهم‌تر از همه درباره‌ی همه‌گیری که همه‌ی ما تجربه کردیم، صحبت می‌کند؛ بنابراین می‌تواند بسیار غم‌انگیز باشد».
اعلام وضعیت اضطراری از اواخر سال ۲۰۲۰ آماده‌ی نمایش است و امیدواریم در آینده‌ی نزدیک بالاخره طلسم اکرانش شکسته شود.
مادر جان
اگر به دنبال یک فیلم اشک‌آور تمام‌عیار هستید این مستند کره‌ای می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. مادر جان اولین فیلم یئون ونگ مو است و به زندگی مادر و پسری می‌پردازد که پس از ۴۰ سال و در روزهای پایانی زندگی مادر به هم می‌رسند. قهرمان‌های داستان تلاش می‌کنند رابطه‌ای که در دوران گذشته با هم داشتند را بازیابی کنند.
روی پوستر فیلم نوشته شده: «من چهل ساله‌ام اما برای مادرم هنوز یک بچه‌ی سه ساله هستم». مادر جان بازتابی از تقلای مشترک، پس از بین رفتن رابطه‌ی والد و فرزندی در یک خانواده را نشان می‌دهد و با تهدید اساسی مرگ، احساس دردناک اضطرار را هم به مشکلات اضافه می‌شود.
در حالی که شایعات زیادی درباره فیلم بعدی بونگ جون- هو وجود دارد اما بدون شک سینما و تلویزیون کره‌ی جنوبی چیزهای بیش‌تری برای ارائه دارد. آنچه امسال از تولیدات این کشور انتظار داریم علیرغم تنوع بالا، بی‌ربط به حال و روز چند سال گذشته‌ی دنیا نیست؛ مضامینی مثل زمین‌لرزه، مرگ اعضای خانواده،گذر از روزمرگی همه و همه درد و مبارزه‌ی جمعی مقابل همه‌گیری ویروسی ناشناخته در چند سال گذشته را منعکس می‌کنند و به ابعاد مختلف بهبودی پس از حادثه‌ای ویرانگر می‌پردازند.
منبع: movieweb


source

توسط irmusic4