محمدرضا امامقلی با اشاره به تجربه نابسامان تولید مستند در جنگ ۱۲روزه، نسبت به نبود «سازوکار روشن و فوری برای صدور مجوز فیلمبرداری» در شرایط بحرانی انتقاد کرد.
به گزارش ایسنا،مدیر مرکز مستند سوره- امروز سهشنبه(۱۸ آذرماه) در نشستی خبری به تشریح عملکرد و برنامههای این مرکز پرداخت و بر ضرورت توسعه مخاطب برای سینمای مستند و سازماندهی بهتر برای تولید مستند در مواقع بحرانی مانند جنگ و دفاع مقدس تأکید کرد.
وی در این نشست با اشاره به برنامههای مرکز مستند سوره در سال گذشته، از توسعه اکرانهای سیار و تمرکز بر جذب مخاطبان جدید به عنوان اولویت اصلی یاد کرد.
امامقلی با اشاره به اکران مستند «موتورسواران» در استانهای مختلف، گفت: ما بیش از ۱۲۰ اکران سیار در مکانهایی مانند مساجد، پایگاههای بسیج و فرهنگسراها برگزار کردیم که بیش از ۱۵ هزار مخاطب مستقیم داشت. این عدد برای سینمای مستند عدد بزرگی است. هدف ما این است که مستند را به اقشاری برسانیم که کمتر با این گونه سینمایی در ارتباط بودهاند.
وی افزود: مهمترین مأموریت ما در سال ۱۴۰۵، توجه به مخاطب قبل از تولید است. به این معنا که هیچ مستندی در این مرکز تولید نمیشود مگر آنکه برای مخاطب و نشر آن برنامهریزی جدی وجود داشته باشد. باید از وضعیت «جشنوارهزدگی» خارج شویم و مستند را به میان عموم مردم ببریم.
مدیر مرکز مستند سوره با انتقاد از نبود سازماندهی مناسب برای تولید مستند در «جنگ ۱۲ روزه»، تصریح کرد: در دفاع مقدس هشتساله، گروههای مختلفی بدون نیاز به نهاد متولی خاصی، به تولید مستند میپرداختند، اما در جنگ ۱۲ روزه، ما هیچ سازماندهی و آرایش جنگی در زمینه تولید مستند نداشتیم. مجوزهای لازم صادر نشده بود، حضور در صحنه مشکل داشت و مشخص نبود چه چیزی و چگونه باید روایت شود.
وی با بیان اینکه این موضوع یک «درد دل» شخصی است، خاطرنشان کرد: به نظر میرسد هنوز بین نهادهای متولی در کشور، اجماع لازم برای روایت دقیق و بهموقع در چنین مواقعی شکل نگرفته است. باید برای آینده فکر و سازوکار مناسبی ایجاد کرد.
امامقلی با بیان اینکه «در جنگ ۱۲ روزه، هیچ آرایش جنگی برای مستندسازی نداشتیم» افزود: نه مجوزی صادر میشد، نه حضور در صحنه ممکن بود و نه حتی مشخص بود چه روایتی باید ثبت شود. این نابسامانی، فرصت ثبت تاریخی یک واقعه مهم را از ما گرفت.
مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به الگوی موفق «حزبالله لبنان» در سازماندهی رسانهای در جنگ ۳۳ روزه، پیشنهاد داد: میتوان مانند آنها با کارتهای رنگی مشخص کرد که کدام تیمهای مستندساز، در کدام مناطق و در چه شرایطی اجازه تصویربرداری دارند. این کار حتی میتواند در قالب یک مانور مشترک بین نهادهای متولی، پیش از وقوع حادثه تمرین شود.
وی تأکید کرد: اگر امروز برای فردا فکر نکنیم، در بحرانهای دیگری نیز همین آشفتگی تکرار خواهد شد و روایتهای آتی، ناقص و پراکنده باقی میماند.
امامقلی از افتتاح «مرکز رشد هنرهای تصویری» در استان خوزستان خبر داد و گفت: در این مرکز، جوانان علاقهمند از آموزش اولیه تا تولید مستند بلند همراه میشوند. هدف ما افتتاح سالانه یک مرکز رشد در استانهای مختلف است.
وی در ادامه نشست خبری به برخی تولیدات فاخر این مرکز اشاره کرد و گفت: مستند «شاخه روی آب» درباره زندگی شهید «طهرانچی»، مستند «پلز، اراده سنگی» درباره یافتن پیکر مطهر شهدا در جنگ ۱۲روزه، مستند «آگیرا» داستان جستجوی هویت یک فرد، مستند «هویدا، یک پرتره صوتی» درباره تاریخ سیاسی دوره پهلوی، مجموعه مستند «بازداشتگاه» درباره بازداشت شدگان سال ۱۴۰۱ و اظهارنظر آنها در مورد حمله اسرائیل به ایران است.
مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به حضور هفت اثر از این مرکز در جشنواره «سینماحقیقت»، گفت: امسال ممکن است از نظر کمیت رشد چشمگیری نداشته باشیم، اما به لحاظ کیفی، آثار رشد قابل توجهی داشتهاند. ما همواره از نقد سازنده استقبال میکنیم و جلسات نقد و بررسی با حضور منتقدان و فیلمسازان برگزار میکنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره حمایت مالی، تأکید کرد: هیچ محدودیتی برای حمایت از مستندسازان وجود ندارد. ما از مرحله طرح و ایده تا تولید، پخش و حتی حضور بینالمللی از مستندسازان حمایت میکنیم. تنها شرط، سنخیت اثر با سیاستهای کلی حوزه هنری و عدم تضاد با منافع ملی است.
در بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری، امامقلی در پاسخ به سوالی درباره لزوم حضور مستند «موتورسواران» در جشنواره با وجود اکران گسترده، گفت: دلیل حضور این آثار در جشنواره را باید از دبیرخانه جشنواره پرسید. ما فیلمها را ارسال میکنیم و انتخاب با هیئت انتخاب است.
وی همچنین با تأکید بر نقش خبرنگاران و اهالی رسانه در شناسایی سوژههای مستند، گفت: اهالی رسانه زودتر از همه میتوانند به مسائل مهم کشور برسند. اگر خبرنگاری قصد تولید مستند داشته باشد، ما از او استقبال و حمایت میکنیم.
امامقلی در پایان، با دعوت از تمام نهادهای متولی برای تشکیل یک «قرارگاه» مشترک جهت تدوین سازوکار تولید مستند در شرایط بحرانی، گفت: مرکز مستند سوره آمادگی دارد میزبان اولین جلسه در این زمینه باشد.
این نشست با اعلام برنامههای آتی مرکز از جمله توسعه اکران در مدارس و دانشگاهها و رونمایی از چند مستند جدید به پایان رسید.
انتهای پیام
source