نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور ماه ۱۴۰۱ میزبان خودروسازان داخلی بود تا جدیدترین محصولات و دستاوردهایشان را به کارشناسان خودرویی معرفی کنند. در بین خودروسازان شرکت‌کننده در بخش پلتفرم نمایشگاه، سایپا بیشترین فعالیت را داشت و با دو پلتفرم و یک خودرو راهی حضور داشت. جدیدترین دستاورد دومین خودروساز بزرگ ایران، پلتفرم SP0 است که یکی از مشتقات مگاپلتفرم SP100 محسوب می‌شود و سالیان بعد در قالب‌های کراس‌اوور، سدان و هاچبک تولید و عرضه خواهد شد. در نمایشگاه تحول، ماکتی از هاچبک SP0 سایپا ارائه شده تا در سال‌های آینده جانشینی برای کوییک باشد.
پلتفرم SP0 سایپا
اواسط دهه ۹۰ شمسی خبرهایی درباره طراحی پلتفرم جدید خودرو در شرکت سایپا منتشر شد و چند سال بعد اولین محصول آن به بازار آمد. تولید و عرضه خودروهای جدید روی مگاپلتفرم SP100 نشان‌دهنده آغاز دوران جدیدی برای سایپا بود تا خودروهای سگمنت C روی پلتفرم SP1 ساخته شود و پلتفرم SP0 هم برای تولید ماشین‌های سگمنت B به کار رود.
شاهین و آریا خودروهایی هستند که روی پلتفرم SP1 ساخته شده و ورود آنها به بازار خودرو از سال ۱۳۹۹ با شاهین شروع شده و در ادامه تولید و عرضه آریا آغاز خواهد شد. همچنین اطلس و سهند نیز قرار بود در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شوند که هر دو این خودروها بدون برداشته شدن پارچه‌ها به نمایش گذاشته شدند.
محصولات پلتفرم SP0 شامل سه مدل کراس‌اوور، سدان و هاچبک می‌شوند و ابعاد و اندازه‌ای کوچک‌تر از خودروهای SP1 خواهند داشت. هنوز نمونه واقعی از پلتفرم جدید تولید نشده، اما پیش‌نمونه‌ها و ماکت‌هایی از آن که کراس‌اوور و هاچبک SP0 سایپا هستند، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شده‌اند و احتمالا سه چهار سال آینده نمونه تولیدی این ماشین‌ها رونمایی می‌شود.
هر چند هاچبک SP0 سایپا به صورت ماکت پیش روی کارشناسان خودرویی قرار گرفته، اما اطلاعاتی درباره مشخصات فنی آن منتشر شده است. پیشرانه‌ای که زیر کاپوت هاچبک آینده سایپا قرار می‌گیرد، با کد ME16 شناخته می‌شود و در اصل، همان TU5 پلاس ماشین‌های ایران خودرو است که آن هم بر اساس موتور EC5 پژو سیتروئن تولید شده.
موتور ۴ سیلندر هاچبک SP0 سایپا ۱.۶ لیتر حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. البته مینی کراس‌اوور SP0 سایپا که روی همین پلتفرم ساخته شده، در نسخه اتوماتیک پیشرانه قوی‌تری با قدرت ۱۴۸ اسب بخار دارد.
همان طور که شاهین و آریا در ابتدا با جعبه دنده دستی عرضه شدند و بعدا گیربکس CVT روی آنها نصب شد، این اتفاق برای هاچبک SP0 هم خواهد افتاد.
طراحی هاچبک SP0 سایپا
محصولاتی که روی پلتفرم SP0 ساخته خواهند شد، در سگمنت B قرار می‌گیرند و ابعاد و اندازه‌ای کوچک‌تر از محصولات پلتفرم SP1 خواهند داشت.
زبان طراحی هاچبک SP0 با سایپا شاهین یکی است و جلوپنجره آن تا حدودی شبیه کوییک طراحی شده است. محصول آینده خودروساز داخلی، می‌تواند جانشینی برای کوییک شود، هر چند بدنه‌ای کشیده‌تر و اسپرت‌تر دارد. در طراحی هاچبک SP0 می‌توان نگاه طراحان سایپا به هاچبک‌های سگمنت B اروپایی را تشخیص داد.
نمای عقب هاچبک SP0 سایپا
هاچبک SP0 که به نمایشگاه تحول صنعت خودرو آورده شده، ماکت است و هنوز تا رسیدن به نمونه تولیدی کار دارد. احتمالا تولید خودرو جدید سایپا از سه چهار سال دیگر شروع شود.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


source

source

توسط admin