چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند روی شیر مادر تأثیر بگذارند و فرآیند تولید آن را مختل کنند، از جمله بیماری‌ها، رژیم غذایی، سبک زندگی و مصرف بعضی از داروها. آشنایی با این عوامل به شما کمک می‌کند که با تغییر برنامه‌ی روزانه‌ی خود با آن‌ها مقابله کنید و دوباره تولید شیر را افزایش دهید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ علت کم شدن شیر مادر و راهکارهای حل این مشکل را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
عوامل مختلفی می‌توانند باعث کاهش شیر مادر شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
سلامت شما روی تولید شیر تأثیر می‌گذارد. وقتی روح و جسم وضعیت مطلوبی دارد، بدن می‌تواند انرژی خود را روی تولید شیر متمرکز کند. اما درمان نکردن بیماری‌ها، خستگی یا استرس زیاد روی تولید شیر تأثیر منفی دارد.
خستگی و کمبود انرژی شیردهی را مختل می‌کند و یکی از دلایل رایج کمبود شیر مادر است. ممکن است در چند هفته‌ی اول آسان نباشد، اما باید استراحت کردن را در اولویت قرار دهید. به‌عنوان مثال:
بیماری‌هایی مانند عفونت، کم‌کاری تیروئید و کم‌خونی هم می‌توانند باعث کاهش تولید شیر مادر شوند. با درمان این بیماری‌ها، بدن شما دوباره روی تولید شیر متمرکز می‌شود:
استرس روحی و جسمی
گاهی اوقات، استرس جسمی، عاطفی و روانی علت کم شدن شیر مادر است. اگر در حین شیردهی نگران حریم خصوصی خود باشید، ممکن است احساس خجالت کنید یا دچار استرس شوید. سایر عوامل مانند اضطراب، درد، مشکلات مالی و مشکلات زناشویی هم روی تولید شیر تأثیر منفی دارند:
اگر در دوران شیردهی دوباره باردار شوید، هورمون‌های بارداری ممکن است باعث کاهش شیر شما شوند. توجه داشته باشید که در دوران بارداری نمی‌توانید کار زیادی برای افزایش شیر خود انجام دهید. اگر سن فرزندتان زیر یک سال است، بعد از مشورت با متخصص اطفال در کنار شیر خود از شیرخشک استفاده کنید. کودکان بالای یک سال که به اندازه‌ی کافی غذای جامد می‌خورند ممکن است به شیرخشک نیاز نداشته باشند.
آنچه که می‌خورید روی سلامتی شما و میزان تولید شیر تأثیر می‌گذارد. بعضی از گیاهان روی تولید شیر تأثیر منفی دارند، در حالی که بعضی از غذاها باعث افزایش شیر مادر می‌شوند.
تحقیقات ثابت نکرده‌اند که غذاها و نوشیدنی‌ها بتوانند باعث کاهش چشمگیر شیر مادر شوند. حتی زمانی که رژیم غذایی مادر محدود است، بدن او می‌تواند شیر کافی تولید کند. با این حال، مصرف کافی مایعات و پیروی از برنامه‌ی غذایی سالم برای حفظ سلامتی مهم است:
تأثیر گیاهان روی شیر مادر
مصرف گیاهان و ادویه‌های مختلف در مقادیر کم مشکل‌ساز نیست، اما اگر در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی کنید، ممکن است باعث کاهش تولید شیر شوند:
در دوران شیردهی لازم نیست همه‌ی چیزهایی را که دوست دارید کنار بگذارید. به‌عنوان مثال، هنوز هم می‌توانید صبح‌ها قهوه بنوشید. فقط مراقبت باشید که در انجام هیچ کاری زیاده‌روی نکنید. عوامل سبک زندگی که می‌توانند شیردهی را مختل کنند عبارتند از:
نوشابه، قهوه، چای و شکلات در حد اعتدال مناسب هستند، اما دریافت زیاد کافئین بدن شما را کم آب می‌کند و تولید شیر را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، کافئین بیش از حد می‌تواند روی کودک شما هم تأثیر بگذارد. چراکه انتقال کافئین از طریق شیر مادر به بدن کودک باعث بی‌قراری و اختلال خواب او می‌شود. بنابراین:
سیگار و کاهش شیر مادر
سیگار ترشح اکسی‌توسین (Oxytocin) را در بدن شما مختل می‌کند. اکسی‌توسین هورمونی است که رفلکس جاری شدن شیر را تحریک می‌کند؛ یعنی با انقباض مجاری شیر باعث هدایت شیر به نوک سینه می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود:
الکل نه تنها می‌تواند شیر مادر را کاهش دهد، بلکه روی توانایی شما برای رسیدگی به نیازهای فرزندتان هم تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، از طریق شیر وارد بدن کودک می‌شود و فرزندتان را در معرض خطر تأخیر رشد قرار می‌دهد.
مصرف بسیاری از داروها در دوران شیردهی بی‌خطر است، اما بعضی از آن‌ها ممکن است تولید شیر را کاهش دهند. به همین دلیل، همیشه قبل از مصرف دارو، حتی داروهای بدون نسخه، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
بعضی از داروهای بدون نسخه و داروهای تجویز شده توسط پزشک می‌توانند علت کم شدن شیر مادر باشند:
تأثیر داروها روی تولید شیر
اگر مصرف قرص‌های ضدبارداری را برای جلوگیری از بارداری مجدد شروع کرده‌اید، ممکن است میزان تولید شیر تغییر کند. بعضی از داروهای پیشگیری از بارداری حاوی هورمون استروژن هستند که باعث کاهش تولید شیر می‌شود.
اگر می خواهید در دوران شیردهی از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید، با پزشک خود در مورد روش‌هایی که برای مادران شیرده بی‌خطر هستند، صحبت کنید.
معمولاً برای مادران شیرده استفاده از روش‌های غیرهورمونی مانند دیافراگم، کاندوم یا IUD غیر‌هورمونی مناسب‌تر است. چون این روش‌ها به دلیل نداشتن هورمون روی فرآیند تولید شیر تأثیر ندارند. همچنین می‌توانید با پزشک خود در مورد استفاده از پروژستین صحبت کنید که فاقد استروژن است و فقط مقدار کمی پروژسترون سنتتیک دارد.
اگر در دوران شیردهی بسر می‌برید و میزان شیر شما کم شده، می‌توانید با توجه‌ی بیشتر به موضوعاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، تولید شیر را افزایش دهید. به‌عنوان مثال، استراحت کردن، کاهش استرس، داشتن رژیم غذایی سالم و اجتناب از مصرف سیگار و الکل می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی شیر مادر داشته باشد.
البته گاهی اوقات هم چیزهایی وجود دارند که نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید، مانند بارداری مجدد در دوران شیردهی یا ابتلا به بعضی بیماری‌ها. در این موارد توصیه می‌شود با پزشک خود و پزشک فرزندتان صحبت کنید. در بیشتر مواقع، می‌توانید به شیردهی خود ادامه دهید، اما ممکن است لازم باشد علاوه بر آن از شیرخشک هم استفاده کنید.
منبع: verywellfamily


source

توسط irmusic4